کارشناس فرهنگی اجتماعی گیلان در گفتگو با «هشت‌دی»:

برخی نقاط گردشگری گیلان به پاتوق ضد اجتماعی و فرهنگی مبدّل شده است

کارشناس فرهنگی اجتماعی گیلان با انتقاد از عدم دغدغه‌مندی برخی مسئولین نسبت به مسئله حجاب و عفاف، گفت: نقاط هدف گردشگری بسیاری در سطح استان وجود دارد که به پاتوق ضد اجتماعی و فرهنگی مبدّل شده است.

برخی نقاط گردشگری گیلان به پاتوق ضد اجتماعی و فرهنگی مبدّل شده است

مرتضی نورسته در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» با اشاره به عوامل مؤثر بر وضعیت کنونی حجاب در جامعه، اظهار کرد: نقش دستگاه حاکمیتی در پیگیری اقدامات سلبی و ایجابی در طول دهه گذشته یکی از عوامل مؤثر بر شرایط امروز جامعه است به طوری که تاکنون هر یک از نهادهای مسئول هیچ‌گونه برنامه و اقدام جدی در راستای ترویج عفاف و حجاب نداشتند.

ضعف عملکردی در راستای اقدامات سلبی و ایجابی پیرامون حجاب

وی به ضعف عملکردی در راستای اقدامات سلبی و ایجابی اشاره کرد و گفت: ضعف کارکرد تربیتی خانواده و تغییر سبک زندگی نیز از جمله موارد نقش‌آفرین در این راستا است.

این کارشناس فرهنگی اجتماعی تصریح کرد: مسئولان دولتی که در سطوح‌ مختلف وظیفه ترویج حجاب و مقابله با بی‌حجابی را دارند مانند قوه قضاییه و نهادهای حراستی در سطح مدارس، دانشگاه‌ها و … لازم است نسبت به این مسائل پاسخگو باشند از طرفی فعال‌سازی مجموعه‌های فرهنگی در این حوزه یکی از راهکارهای اساسی مقابله با این چالش است که متاسفانه مغفول مانده است.

نورسته بر اهمیت نقش مردم در این راستا تاکید کرد و گفت: مردم در ادوار مختلف همواره پای کار انقلاب و نظام بوده و هستند لذا در این حوزه هم نیازمند نقش‌آفرینی مردم در واکنش و برخورد با هنجارشکنان هستیم تا با توسعه کنشگران اجتماعی و فرهنگی بخش اعظمی از این حوزه مرتفع شود.

حجاب و عفاف دغدغه کسانی است که نگران سلامت کانون خانواده هستند

وی افزود: یکی از مسائل اساسی در بدنه انقلابی کشور در برخورد با چالش‌های مختلف، دغدغه دو‌قطبی‌شدن جامعه است که در اوایل دهه ۸۰ نیز عده‌ای، مبارزه با مفسدین اقتصادی را نیز بر هم خوردن امنیت کشور تلقی می‌کردند و امروز نیز در حوزه عفاف و حجاب نگران دو‌قطبی‌شدن جامعه هستند اما ناگفته نماند این مسئله امروز فارغ از دغدغه بدنه انقلابی کشور، مطالبه جدی طبقه متوسط جامعه نیز هست که نسبت به سلامت کانون خانواده نگران هستند.

نورسته شبهه دوقطبی‌سازی را حربه دشمن در راستای گل آلود‌کردن جامعه دانست و گفت: با توجه به قداست جایگاه زن در جامعه اسلامی امروز حجاب و عفاف دغدغه و مطالبه قشر عظیمی از جامعه است.

عدم دغدغه‌مندی برخی مسئولین نسبت به مسئله حجاب

این کارشناس فرهنگی اجتماعی در ادامه از عدم دغدغه‌مندی برخی مسئولین نسبت به مسئله حجاب انتقاد کرد و افزود: حجاب مهم‌ترین خیمه و سنگری بوده که دشمن ‌در طول انقلاب سعی در آسیب‌رساندن بر پیکره آن را داشته و دارد اما متاسفانه برخی از افراد در جایگاه‌های مختلف مدیریتی نسبت به این مسئله دغدغه‌ای ندارند و به‌تبع نیز تفکر خانواده آنان نیز در همین راستا شکل گرفته است.

برخی از نقاط گردشگری استان به پاتوق ضد اجتماعی و فرهنگی مبدّل شده

نورسته در پاسخ به این سئوال که چرا میدان شهرداری رشت به عنوان یک مرکز فرهنگی غالباً به یک‌ مکان ضد فرهنگی تبدیل شده است، اظهار کرد: نقاط هدف گردشگری بسیاری در سطح استان وجود دارد که به پاتوق ضد اجتماعی و فرهنگی مبدل شده است که عوامل آن دسته‌ای از هنجارشکنانی هستند که دارای سبقه امنیتی بوده و در قالب گروه‌ها و جریانات وابسته به غرب فعالیت می‌کنند که نیازمند برخورد جدی با این افراد هستیم.

وی تصریح کرد: از لحاظ زیرساختی نیز در اوایل سده گذشته در دوران پهلوی در زمان ساخت میدان شهرداری، زیرساخت مذهبی شهر از بین رفت و بقاع متبرکه و‌ مساجد تخریب و به جای آن تاسیسات ادارای مستقر شد لذا نیازمند تغییر فضای فرهنگی و تقویت اِلمان‌ها و نمادهای ارزشی توسط نهادهای ذی‌ربط هستیم تا زمینه لازم برای حضور خانواده‌ها در میدان اصلی شهر فراهم گردد.

این کارشناس فرهنگی اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: نیازمند حضور و استقرار گروه‌های مردمی و آتش به اختیار و جهادی نیز در میدان شهرداری هستیم تا شاهد رویدادهای فرهنگی مذهبی در مرکز شهر باشیم.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه