استاندار گیلان:

۱۳۶۰ پروژه در گیلان افتتاح شد

استاندار گیلان از افتتاح یک هزار و ۳۶۰ پروژه در هفته دولت امسال با اعتبار بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: این حجم از افتتاح پروژه‌ها نسبت به هفته دولت سال گذشته ۱۷ درصد در تعداد پروژه و ۶ درصد در میزان اعتبارات رشد داشته است.

۱۳۶۰ پروژه در گیلان افتتاح شد

به گزارش هشت‌دی اسدالله عباسی شامگاه چهارشنبه به مناسب هفته دولت در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم که از شبکه استانی گیلان پخش شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: تمجید رهبر انقلاب از اقدامات دو سال اخیر، مدالی برای دولت سیزدهم است.

 وی رئیس‌جمهور را در خدمت به مردم خستگی‌ناپذیر دانست و افزود: عضویت ایران در بریکس که با حضور کشورهای نوظهور اقتصادی همچون چین و هند و روسیه و برزیل و آفریقای جنوبی همراه است، نشان از عزم دولت دارد.

 استاندار گیلان با اشاره به ساده‌زیستی و مردمی‌بودن شهیدان رجایی و باهنر در کلام رهبر انقلاب، تصریح کرد: دولت شهید رجایی الگویی برای خدمتگزاران به مردم است؛ لذا دولت سیزدهم با همین خط‌مشی، به حاشیه‌ها نپرداخته و بر مسائل اصلی متمرکز شده است؛ البته غبارهای فرهنگی و اقتصادی به دنبال پنهان‌کردن واقعیت‌های دولت سیزدهم است، اما به حقیقت کارهای خوبی طی دو سال گذشته انجام‌گرفته که باید گفته شود.

 عباسی، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ روزانه ۸۰۰ جان‌باخته کرونایی داشتیم و با وجود پرداخت ارز، به ما واکسن نمی‌دادند، گفت: خزانه خالی داشتیم و نفت به فروش نمی‌رفت و با استقراض ۵۹ هزار میلیاردتومانی دولت گذشته مواجه بودیم، اما دولت سیزدهم پس از روی کار آمدن، تلاش کرد تا با کمک مردم به برنامه‌های راهبردی خود جامه عمل بپوشاند.

 وی دیپلماسی فعال دولت سیزدهم را مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت دانست و یادآور شد، طی دو سال گذشته توانستیم ارتباط منطقی با کشورها برقرار کنیم که منجر به رفع اختلافات با کشورهای همسایه به‌ویژه مسلمان شد؛ پس از ۱۵ سال نیز عضو سازمان شانگهای شدیم که نشان می‌دهد دولت با برنامه حرکت می‌کند و سرنوشت مردم را به چند کشور گره نزده و معطل برجام نشده است.

 استاندار گیلان با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای ساماندهی بازار ارز و توزیع عادلانه یارانه‌ها و مردمی‌کردن اقتصاد و اجرای کالابرگ الکترونیک و…، اضافه کرد: دشمن دریافت که دولت اقتصاد را هدف‌گذاری کرده و لذا با اغتشاشات، این اقدامات را کم‌رنگ کرد، اما دولت باقوت و قدرت به راه خود ادامه می‌دهد.

 وی با بیان اینکه قبلاً توزیع اعتبارات بر اساس شاخص جمعیت بود، عنوان کرد: دولت سیزدهم برای توزیع عادلانه اعتبارات، وسعت و محرومیت را در کنار جمعیت در نظر گرفته است؛ همچنین دلارزدایی را در دستور کار دارد که به‌نوعی پیروزی در جنگ نابرابر اقتصادی است. در این بخش نیز ناترازی فروش نفت را به تراز مثبت رساندیم و امروز در عرصه ملی و بین‌المللی حرف برای گفتن داریم.

  عباسی از افتتاح ۱۳۶۰ پروژه در هفته دولت امسال با اعتبار بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد تومان خبر داد که نسبت به هفته دولت سال گذشته ۱۷ درصد در تعداد پروژه و ۶ درصد در میزان اعتبارات رشد داشته است و خاطرنشان کرد: تأکید دولت سیزدهم بر اتمام پروژه‌های بر زمین‌مانده است که در این راستا چندین پروژه از جمله پل فومن را در دستور کار داشتیم.

وی عمده پروژه‌های اجرا شده را در بخش‌های کشاورزی و گردشگری و صنعتی و عمرانی و زیرساختی شامل آبرسانی، برق‌رسانی، راه و مخابرات دانست و بیان کرد: قطعی برق تابستان ۱۴۰۰ را فراموش نمی‌کنیم، اما سال گذشته قطعی نداشتیم؛ البته امسال به دلیل گرمای شدید هوا با برخی قطعی‌های موقتی مواجه بودیم که فراگیر نبود.

استاندار گیلان نرخ بیکاری گیلان در سال ۱۴۰۰ را ۹.۲ درصد دانست و عنوان کرد: در حال حاضر متوسط نرخ بیکاری کشور ۸.۲ درصد و نرخ بیکاری گیلان ۶.۱ درصد است و رتبه سوم را داریم. همچنین شاهد تحقق ۱۱۸ درصدی تعهد اشتغال سال ۱۴۰۱ در استان هستیم و برای بیش از ۳۶ هزار نفر شغل ایجاد کردیم.

وی متوسط نرخ سرمایه‌گذاری در کشور و گیلان را به ترتیب ۴۱.۲ و ۴۷.۲ درصد دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای سامانه رصد اشتغال، طی دو سال گذشته ۵۶ هزار شغل توسط دستگاه‌ها در گیلان ایجاد شده که در بخش‌های صنعت و کشاورزی و خدمات بوده است.

عباسی از احیای ۲۲۲ واحد تعطیل و نیمه‌تعطیل و خارج‌کردن ۲۸ بانک از تملک بانک‌ها خبر داد و بیان کرد: بیش از ۳۰۰ عرصه کشاورزی و گردشگری و اقتصاد دریا را شناسایی و ۲۲۵ مجوز بی‌نام برای سرمایه‌گذاران صادر کردیم.

استاندار گیلان، برپایی میز خدمت با حضور مدیران کل دستگاه‌ها را یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم دانست و اضافه کرد: مردم شهر رشت با گره کور ترافیکی مواجه بودند که با همکاری شهرداری و شورای شهر، طرح‌های لازم در این بخش مصوب شده است.

 وی با بیان اینکه از یک میلیون و ۵۱۳ هزار تن محصولات کشاورزی به یک میلیون و ۶۶۴ هزار تن رسیدیم، تصریح کرد: تولیدات باغی ما نیز از ۷۲۷ هزار تن به ۷۶۱ هزار تن افزایش‌یافته است.

 عباسی خودکفایی در تولیدات دامی و تولید شیر موردنیاز صنایع لبنی در استان و احیای کارخانجات سابقه‌دار همچون چوکا و کفش ملی و رشت الکتریک و غیره را از دیگر برنامه‌ها دانست و افزود: فراوری محصولات کشاورزی را از ۱۷۵ هزار تن به ۱۸۴ هزار تن افزایش دادیم و شاهد رشد ۵.۷ درصدی مکانیزاسیون هستیم؛ کشت گلخانه‌ای صادرات محور استان نیز از ۹۷ هکتار به ۱۰۸ هکتار رسیده است.

 وی از رشد ۲۶.۵ درصدی کشت گیاهان دارویی خبر داد و اضافه کرد: رفع تداخل ۱۸۰ هزارهکتاری در سطح استان انجام شده و تاکنون ۱۶۲ هزار جلد سند روستایی صادر کردیم که ۲۵۰۰ جلد آن در پنج‌ماهه امسال صادر شده است.

 استاندار گیلان با اشاره به رشد تولید در بخش ابریشم و آبزی‌پروری خاویاری و سردابی و گرم آبی و تولید مرغ و زراعت چوب، تأکید کرد: در حوزه زراعت چوب شاهد رشد ۱۷۰ درصدی هستیم و از ۲۲۲ هکتار به ۶۰۰ هکتار رسیدیم؛ تولید نهال در استان نیز از ۵۰۰ هزار اصله به دو میلیون و ۵۰۰ هزار اصله افزایش‌یافته است.

 عباسی با بیان اینکه دولت سیزدهم در مسکن ملی و جوانی جمعیت و محرومین و روستایی و بازآفرینی اهتمام دارد، خاطرنشان کرد: ۲۶ هزار و ۴۲۱ نفر واجد شرایط نهضت ملی مسکن در استان گیلان ثبت‌نام کرده‌اند که برای ۱۵ هزار و ۷۴۲ واحد تأمین زمین کردیم؛ ۹۶۲۶ واحد در حال ساخت داریم و تاکنون ۲۰۶۳ واحد را تحویل داده‌ایم؛ این در حالی است که تنها ۶۸۹۴ متقاضی واریز اولیه را انجام داده‌اند.

 وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان گیلان، از اقامت ۱۲۰ میلیون نفر شب مسافر طی دو سال گذشته خبر داد و بیان کرد: ۹۰۳۲ مسافر خارجی از کشورهای آذربایجان و چین و روسیه و عمان و عراق و لبنان و… داشتیم.

 استاندار گیلان با بیان اینکه رفع آلودگی تالاب بین‌المللی انزلی و مبارزه با گونه‌های مهاجم را در دستور کار داریم، گفت: سنبل آبی و رسوب و کاهش تراز آب دریا و فاضلاب موجب افزایش آلودگی تالاب شده که در این راستا لایروبی آبراه‌ها و اجرای عملیات آبخیزداری و جمع‌آوری سنبل آبی را انجام دادیم؛ در بخش فاضلاب نیز به دنبال جلوگیری از ورود آلودگی رودخانه‌های رشت به تالاب هستیم.

 وی منشأ آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود را شیرابه سراوان و فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و بیمارستانی دانست و عنوان کرد: تصفیه‌خانه زندان لاکان را افتتاح کردیم و تصفیه‌خانه شهرک صنعتی در حال اجراست و تصفیه‌خانه مسکن مهر پیشرفت ۸۰ درصدی دارد در دهه فجر سال جاری افتتاح می‌شود؛ سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب برخی از بیمارستان‌ها را نیز راه‌اندازی کردیم و ۱۱۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات بانکی برای تصفیه فاضلاب رشت گذاشتیم. همچنین تصفیه فاضلاب شهرهای انزلی و صومعه‌سرا و فومن نیز در دست اجراست که همه اینها در نهایت به تالاب انزلی کمک خواهد کرد.

 عباسی با اشاره به رشد زیرساخت‌های ورزشی گیلان طی دو سال گذشته و احداث و بازسازی زمین‌های ورزشی باشگاه‌های فوتبال استان، خاطرنشان کرد: بیمارستان لاکان به‌زودی افتتاح می‌شود و احداث بیمارستان جنرال را نیز با جدیت دنبال می‌کنیم.

 وی مشکل پسماند رشت را ۴۰ساله دانست که ارتفاع آن به ۱۱۰ متر رسیده بود و تصریح کرد: پروژه بهسازی سراوان پیشرفت ۶۰ درصدی دارد و مشاور آن دانشگاه علم و صنعت است و کلیه اصول علمی و بهداشت رعایت می‌شود؛ ظرفیت ۵۰ تنی کارخانه کود آلی لاکان را نیز به ۵۰۰ تن افزایش دادیم که تا پایان سال به ۸۰۰ تن می‌رسد؛ پس از پردازش پسماندهای شهرستان رشت در کارخانه کود آلی، ریجکت‌های فاقد بو و شیرابه را در مکان‌های مشخص دفن می‌کنیم تا شرایط برای احداث زباله‌سوز فراهم شود.

 استاندار گیلان در پایان فرصت خدمتگزاری در دولت سیزدهم را توفیق دانست و از همه نخبگان و اندیشمندان و دلسوزان کشور و نظام خواست نقد و راهنمایی خود را نسبت به مدیران اعلام کنند و گفت: همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند، نزدیک قله هستیم و خستگی معنا ندارد و لذا باید کار شبانه‌روزی کنیم تا شاهد کاهش تورم و رشد اقتصادی باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه