خبرنگار، رسانه و جنگ‌شناختی

خبرنگار، رسانه و جنگ‌شناختی، سه ضلع مهم و حائز اهمیت جامعه است که همچون خون در رگ افکار عمومی جریان می‌یابد و افکار عمومی را سیراب می‌کند.

خبرنگار، رسانه و جنگ‌شناختی

به گزارش هشت‌دی خبرنگار، رسانه و جنگ‌شناختی، سه ضلع مهم و قابل اتکای این روزهای جامعه ایران است که بسیار حائز اهمیت است؛ حال سوال این است که تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران چقدر به این سه ضلع مهم توجه می‌کنند؟

امروز روز خبرنگار است و این روز بهانه‌ای است بر اهمیت جایگاه خبرنگار؛ خبرنگاری که امروزه باید بتواند در جهاد تبیین نقش محوری داشته باشد.

در دنیای مواجهه، مناقشه و جنگ، اهمیت رسانه و رسانه‌داری بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌آید؛ آنچنان که ابزار جنگ را رسانه دانسته‌اند.

خبرنگار همچون خون در رگ افکار عمومی جریان می‌یابد و افکار عمومی را سیراب می‌کند و وای بر روزی که در جامعه‌ای این خون به هر دلیلی به درستی جریان پیدا نکند و به آن رسالتی که داشته و دارد به خوبی عمل نشود‌.

اما آنچه که در روز خبرنگار باید بیشتر از آن بگوییم این است که خبرنگار هم یک انسان است با همه دغدغه‌های روزانه‌اش؛ مثل همه انسان‌ها، فقط اینکه نگاه او به امور فرق می‌کند. نگاهی که او را از دیگران مسئولیت‌پذیرتر و دغدغه‌مندتر به‌بار بار اورده و احساس می‌کند باید در قبال پدیده‌ای که شاید هزاران نفر قبل از او با آن مواجه شده‌اند، بی‌تفاوت عبور نکند.

گاهی فریادرس یتیمی می شود و گاهی هم برای خطر پیری جمعیت فریاد می‌زند، گاهی از نبود نان و مرغ از مدیران شکایت می‌کند و در عین حال خوبی‌ها را به گوش ملت می‌رساند و سعی می‌کند تا آنجا که می‌تواند خدمتگزار اجتماع باشد.

پس با تاکید بر اهمیت کار خبرنگار و رسانه و اینکه خبرنگار متعهد الیت و نخبه جامعه خویش است، معتقدم اگر جامعه‌ای بخواهد به اهداف، آمال و آرزوهای خود برسد به این قشر شریف نیاز دارد؛ مخصوصا در این روزها که دشمن شناخت مردم را با رسانه‌های اجاره‌ای‌اش نشانه گرفته و آنکه می‌تواند ایران اسلامی را در این جنگ نابرابر تمام عیار حفظ کند جامعه شریف خبرنگاران است.

پس آنانی که مسئولیتی در این زمینه دارند و همه آنانی که به اطلاع‌رسانی، شفاف‌سازی، آگاهی‌سازی و سواد رسانه‌ای معتقدند باید کمر همت ببندند و دست خبرنگاران به گرمی بفشارند و اجازه دهند جامعه خبری عملکرد درست، منطقی و به‌هنگامی داشته باشد.

در این راستا معتقدم اگر مدیران و مسئولان اندکی از دغدغه‌های خبرنگاران را رفع کنند جامعه هرگز به بستری برای مانور مهاجم جنگ‌شناختی تبدیل نمی‌شود.

میثم گوهرپور

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه