معاون منطقه آزاد انزلی خبر داد:

ترانزیت کالای چین به عراق از مسیر مجتمع بندری کاسپین

معاون بندری و دریایی حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: علاوه بر فعالسازی کریدور شمال – جنوب توانستیم برخی از کالاهایی که از چین به قزاقستان و درنهایت به بندر کاسپین وارد می‌شد را به کشور عراق ترانزیت کنیم.

ترانزیت کالای چین به عراق از مسیر مجتمع بندری کاسپین

به گزارش هشت‌دی  امین افقی در گفتگو با خبرنگاران بابیان اینکه سال گذشته با افزایش تمایل ۲ کشور برای استفاده از ظرفیت دریا در انتقال کالاها، درخواست‌های بسیاری برای تأمین کشتی برای انتقال کالاها روبرو بودیم اظهار کرد: در حال حاضر از ۲۰۰ کشتی ترددی در دریای خزر ۵۲ مورد در مالکیت بخش دولتی، خصوصی و نیمه‌دولتی جمهوری اسلامی ایران است و بخش اعظمی از کشتی‌هایی که در ایران ریجستر شده‌اند بار را به‌صورت کارگو حمل می‌کنند.

وی ادامه داد: سایر کشتی‌های دریای خزر در مالکیت کشورهای مختلفی مانند آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در کنار روسیه قرار دارد.

معاون بندری و دریایی حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد با افزایش انواع کشتی‌ها به‌ویژه کشتی‌های تانکردار، کانتینربر و کشتی رو- رو که در حال حاضر بخش اعظمی از آن به سایر کشورهای حاشیه خزر تعلق دارد ناوگان خود را برای ارائه خدمات متنوع کالایی مجهز کند.

افقی بابیان اینکه بخش خصوصی نیز برای خرید شناورهای جدید از مسیر ولگا به خزر ثبت سفارش داشته است ادامه داد: امیدواریم امسال جمهوری اسلامی ایران بتواند در بخش حمل‌ونقل دریایی روند رو به رشدی داشته باشد.

وی ادامه داد: افزایش حجم کالا از این مسیر نشان می‌دهد با توجه به افزایش تقاضا برای تردد بین بنادر می‌توان هزینه‌ها را مدیریت کرد.

معاون بندری و دریایی حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: یخ بستن رود ولگا در مقاطعی از سال و اخیراً عدم لایروبی این رود، تردد کشتی‌ها با آبخور بالا را دچار مشکل کرده که با امضای تفاهم‌نامه بین ۲ کشور لایروبی ولگا در دست انجام است.

وی گفت: مسائلی ازاین‌دست ممکن است تجار را به سمت مسیرهای جایگزین غیر دریایی هدایت کند. ازاین‌رو تلاش تمام مدیران دریایی، بندری ۲ کشور آن است که بتوانند با افزایش ظرفیت ناوگان دریایی و توسعه لجستیک دریایی در زمان و هزینه صرفه‌جویی کرده و در کنار تجار بخش خصوصی ۲ کشور قرار گیرند.

افقی یکی دیگر از اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی برای افزایش مبادلات تجاری و ترانزیتی بین ۲ کشور را فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی دانست و افزود: منطقه آزاد انزلی با عقد تفاهم‌نامه‌های مختلف با بنادر و مناطق آزاد روسیه به دنبال آن است که با تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد ۲ کشور و ایجاد منطقه آزاد مشترک به محوریت منطقه آزاد انزلی و لوتوس آستاراخان این نقش را گسترش دهد.

معاون بندری و دریایی حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: این امر به فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب کمک می‌کند تا از تمام ظرفیت بنادر کشورهای ایران و روسیه بهره ببرد. شیوه‌ای که در شورای لجستیک مناطق آزاد پیشنهاد شد انتقال کالا از مناطق آزاد جنوب کشور مثل چابهار (بااتصال ریل در آینده نزدیک به چابهار) و از بندر چابهار به بنادر کاسپین، آستاراخان و سن پتربورگ و سایر مسیرها می‌باشد.

افقی بیان کرد: با اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر در حوزه تعاملات بین‌المللی کشور روسیه به وقوع پیوست تمایل ۲ کشور برای استفاده از مسیر و ظرفیت ژئوپلتیک ایران به‌عنوان شاهراه ترانزیتی منطقه‌ای افزایش یافت و در این راستا دولت جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش زیرساخت‌های لجستیکی است. موقعیت جغرافیایی قرارگیری ایران در چهارراه کریدوری بین‌المللی شرق-غرب و شمال-جنوب، توسعه ناوگان در دریای خزر، اتصال ریل به کاسپین و سایر زیرساخت‌های زمینی در حال انجام می‌تواند این مسیرهای بین‌المللی را در خاک ایران فعال کند.

وی گفت: همان‌طور که کشورهای ایران و روسیه به دنبال فعالسازی کریدور شمال جنوب هستند کشورهای رقیب مانند عراق نیز با توسعه بندر فاو و استفاده از ظرفیت کشور ترکیه و نیز پاکستان با ساخت بندر گوادر با سرمایه‌گذاری چینی‌ها به دنبال مسیرهای جایگزین هستند. اگر ایران و روسیه زیرساخت‌های لجستیکی خود را توسعه ندهند بار از مسیرهایی غیر از کریدور شمال- جنوب حمل خواهد شد.

وی تأکید کرد: کریدور شمال- جنوب در ایران از سه دهلیز بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی (دهلیز مرکزی) و مناطق آزاد ارس و اینچه برون (دهلیز شرقی- غربی) می‌گذرد که با توجه به آنکه منطقه آزاد انزلی و بنادر روسیه بدون کشور واسط و ثالث می‌توانند تبادل تجاری خوبی داشته باشند مسیر دریایی و حمل‌ونقل ترکیبی از طریق دریا بهترین مسیر برای ترانزیت بین ۲ کشور است.

افقی یکی از اهداف احداث مجتمع بندری کاسپین را جذب کالاهای متنوع و جدید عنوان و اظهار کرد: بسیاری از کالاهایی که از مسیر بنادر روسیه و قزاقستان وارد مجتمع بندری کاسپین شده‌اند اتفاق جدیدی در این زمینه رقم‌زده‌اند که منجر به فعال‌سازی بخشی از شاخه ایرانی مسیر جاده ابریشم جدید شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر فعالسازی کریدور شمال – جنوب توانستیم برخی از کالاهایی که از چین به قزاقستان و درنهایت به بندر کاسپین وارد می‌شد را به کشور عراق ترانزیت کنیم و در این راستا برای افزایش کالاها برنامه‌های جدیدی برای سوآپ و بانکرنیگ سوخت و به‌ویژه انتقال کالا به روش تهاتر بین تجار منطقه آزاد انزلی و تجار روسیه داریم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه