دومین روز کنکور سراسری ۱۴۰۲ آغاز شد

نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ با حضور بیشترین تعداد گروه آزمایشی؛ یعنی داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی آغاز شد.

دومین روز کنکور سراسری ۱۴۰۲ آغاز شد

به گزارش هشت‌دی نوبت دوم پنجاه و سومین آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با شرکت یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ داوطلب از روز گذشته (چهارشنبه ۱۴ تیر) آغاز شد و صبح امروز (پنجشنبه) با برگزاری آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی ادامه‌ می‌یابد.

در این گروه آزمایشی ۳۱۸ هزار و ۸۱۱ نفر داوطلب زن و ۱۶۶ هزار و ۲۲۴ نفر داوطلب مرد و در مجموع ۴۸۵ هزار و ۳۵ داوطلب شرکت کرده‌اند که به طور کلی نزدیک به ۴۵ درصد از داوطلبان کل این نوبت از آزمون را این گروه تشکیل می‌دهند.

نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۴ و ۱۵ تیر) و به ترتیب آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و گروه آزمایشی علوم انسانی روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه ساعت هشت صبح و گروه آزمایشی هنر بعدازظهر چهارشنبه ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه برگزار شد.

به نقل از ایرنا، گروه آزمایشی علوم تجریی هم امروز ساعت هشت صبح آغاز شد، گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز بعدازظهر پنجشنبه ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

داوطلبان اجازه همراه داشتن هیچ وسیله الکترونیکی؛ شامل گوشی تلفن همراه، ساعت مچی الکترونیکی، ماشین حساب را حتی به صورت خاموش ندارند. داشتن مداد مشکی نرم و روان، پاک کن، کارت ملی یا شناسنامه عکس‌دار ضروری است.

نتایج علمی اولیه این نوبت از آزمون سراسری ۱۴۰۲ اواخر مرداد ماه اعلام می شود و داوطلبان می‌توانند انتخاب رشته کنند، نیمه دوم شهریور ماه نیز زمان اعلام نتیجه نهایی است تا دانشجویان جدید از اول مهر ۱۴۰۳ سر کلاس‌ها حاضر شوند.

سوالات و زمان پاسخگویی

بر اساس اطلاعات سازمان سنجش آموزش کشور، در گروه علوم تجربی چهار پرسشنامه و چهار پاسخنامه برای داوطلبان در این گروه در نظر گرفته شده است. پرسشنامه‌ اول شامل ۴۵ سوال زیست شناسی است که داوطلبان باید در ۴۵ دقیقه پاسخ دهند، دفترچه دوم شامل سوالات ۳۰ سوال فیزیک و ۳۵ سوال شیمی ۷۵ دقیقه است.

دفترچه سوم شامل ۳۰ سوال ریاضی و ۱۵ سوال زمین‌شناسی است که داوطلبان ۶۰ دقیقه وقت برای پاسخگویی به آن دارند. داوطلبان شرکت در رشته بهیاری باید به یک دفترچه دیگر با ۳۰ سوال در مدت زمان ۲۰ دقیقه پاسخ دهند. در نهایت داوطلبان این گروه (بدون احتساب رشته بهیاری) ۱۸۰ دقیقه وقت دارند به سوالات این آزمون پاسخ دهند.

تغییرات آزمون سراسری ۱۴۰۲

با توجه به ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) توسط آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهور در ۲۵ تیر ۱۴۰۱، آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ با تغییراتی در حال برگزاری است.

بر اساس این مصوبه دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده و آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی ۲ بار در سال برگزار می شود و نتایج آن به مدت ۲ سال اعتبار خواهد داشت. پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، مرداد انجام می‌شود و اگر داوطلبی مایل به پذیرش نبود، می‌تواند در آزمون سال آینده شرکت کرده یا از نتایج آزمون برای پذیرش در سال بعد استفاده کند.

همچنین در آزمون سال ۱۴۰۲ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۴ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد و در سال ۱۴۰۵ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد خواهد بود.

روند نام‌نویسی در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از هشتم آبان آغاز شد و تا ۱۴ آبان ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور همچنین بعد از این زمان ۲۲ آبان به داوطلبانی که نتوانسته بودند نام‌نویسی کنند مهلت داد تا نام نویسی کنند.

نتیجه علمی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شامگاه نهم اسفند به صورت کارنامه حاوی نمرات خام روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار گرفت و داوطلبان می‌توانستند با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، کارنامه خود را مشاهده کنند.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ با حضور ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر برگزار شد. بر اساس آمار ۶۰ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دادند. نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی سازماندهی شد که از این تعداد ۲۵ حوزه فرعی در تهران قرار داشت.

نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ نیز از ۱۵ فروردین آغاز شد و تا ۲۵ فروردین ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور یکبار هم امکان ثبت‌نام با تاخیر را برای داوطلبانی که فرصت ثبت‌نام پیدا نکرده بودند، منحصراً در روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان سنجش فراهم کرد و در نهایت حدود یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر برای شرکت در آزمون ثبت‌نام کردند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه