عضو کمیسیون عمران مجلس:

قوانین خوبی در حوزه مسکن مصوب شد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: قوانین مربوط به مسکن، جامع و کامل هستند و در صورت اجرای حساب شده و دقیق می‌تواند به‌خوبی بازار املاک را به سامان رساند.

قوانین خوبی در حوزه مسکن مصوب شد

به گزارش هشت‌دی عادل نجف‌زاده عضو کمیسیون عمران در گفتگو با راه دانا، درباره قوانین تصویب شده در حوزه کنترل بازار مسکن اظهار کرد: قوانینی مثل جهش تولید مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی و ساماندهی اجاره‌بها، پازل مدیریت حوزه مسکن را تقریباً کامل کرده است و اکنون باید تمام توان را بر اجرای صحیح این قوانین گذاشت.

قوانین مربوط به مسکن، جامع و کامل هستند

وی تأکید کرد: قوانین مربوط به مسکن، جامع و کامل هستند و در صورت اجرای حساب شده و دقیق می‌تواند به‌خوبی بازار املاک را به سامان رساند. مثلاً قانونی مثل جهش تولید مسکن می‌تواند چندین هزار شغل ایجاد کرده و علاوه‌برآن، نیاز بخش بزرگی از جامعه به مسکن را برطرف کند.

این نماینده مجلس افزود: البته باید بگویم که پازل نظارت بر قیمت‌گذاری مسکن کامل نبود؛ اما حالا که طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تکمیل شده است، دیگر می‌توان گفت که پازل مدیریتی دولت تقریباً کامل شده. دولت با استفاده از ابزارهای قانونی که مجلس در اختیارش گذاشته، می‌تواند بر عرضهٔ مسکن و اجارهٔ بهای آن کنترل و نظارت مکفی را داشته باشد.

این مقام مسئول در حوزه عمران ادامه داد: با قوانین کنونی دست دولت برای تأمین نهاده‌های ساختمانی و مسکن باز است و در حال حاضر اختیار هزاران هکتار از بهترین زمین‌های موجود در شهر به دست دولت است و می‌تواند از آن‌ها برای تولید مسکن بهره‌برداری نماید.

اهمیت وظایف وزارت اقتصاد برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی

عادل نجف‌زاده همچنین به وظایف وزارت اقتصاد برای سرعت بخشی به اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی تأکید کرد و توضیح داد: جدیدترین طرحی که مجلس برای کمک به کنترل بازار مسکن ارائه داده، طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن است. این طرح، راه هرگونه توجیه و بهانه‌ای را برای عدم کنترل این بازار می‌بندد.

وی خاطرنشان کرد: رشد پروژه‌های مسکونی در حال ساخت، جالب‌توجه نیست و انتظارات مجلس تا به این لحظه برآورده نشده، مثلا در برخی نقاط کشور، حتی ارائهٔ زمین هم به متقاضیان صورت نگرفته است و اصلاً ساخت‌وسازی تا کنون آغاز نشده است.

وی از ورود رئیس‌جمهور به حوزهٔ ساخت مسکن قدردانی کرد و اعلام نمود که رئیس دولت سیزدهم بارها برای راه‌اندازی صندوق ملی مسکن اقدام کرده است، بااین‌وجود، طرح‌های دولتی ساخت مسکن بدون تأمین مالی مناسب، کاری از پیش نمی‌برند. وام‌های بانکی هم چندان چاره‌ساز نبوده‌اند.

بدون همکاری بانک ها نمی‌توان انتظار داشت که سرعت ساخت‌وساز املاک بالا برود

این نمایندهٔ مجلس تأکید کرد که تا زمانی که بانک‌ها تمایلی به شرکت در پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن نداشته باشند، نمی‌توان انتظار داشت که سرعت ساخت‌وساز بالا برود.

وی گفت: بر اساس آمارهایی که اخیراً منتشر شده، بخش بزرگی از خانه‌های خالی موجود در تهران، متعلق به بانک‌ها هستند. بسیاری از این خانه‌ها به چرخهٔ استفاده وارد نشده‌اند و عملاً احتکار شده‌اند.

وی در پایان گفت: وضع قوانینی مثل مالیات بر خانه‌های خالی اگر بخواهد به شیوهٔ دو سال گذشته ادامه پیدا کند، بعید است که مؤثر واقع شود و دولت باید هر چه سریع‌تر، شیوهٔ اجرایی بهتری برای این قوانین در پیش بگیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه