نماینده ولی‌فقیه در گیلان:

روش‌های سنتی در عرصه کشاورزی جوابگو نیست

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با بیان اینکه روش‌های سنتی در عرصه کشاورزی جوابگو نیست، گفت: حمایت از تولیدکنندگان و رفع دغدغه‌های آنان در همه عرصه‌ها و جلوگیری از سوءاستفاده‌گری دلالان وظیفه مسئولان است.

روش‌های سنتی در عرصه کشاورزی جوابگو نیست

به گزارش هشت‌دی آیت‌الله رسول فلاحتی امروز در دیدار با مدیران و کارکنان جهاد کشاورزی استان گیلان به‌مناسبت روز جهاد کشاورزی‌، این نهاد را در جبهه مقدم خوراک و تغذیه جامعه دانست و اظهار داشت: نوسانات برخی بخش‌های تولیدی جامعه، آسیب‌زا اما قابل تحمل است اما زراعت، کشاورزی و خوراک مردم اگر دچار نوسان شود، آثارش بیشتر در جامعه دیده خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به اهتمام و توجه جدی دولت‌های دنیا به بخش کشاورزی، زراعت، باغداری و تولید انواع مواد پروتئینی افزود: در برخی کشور‌ها، کشاورزان سرمایه‌دارترین مردم هستند و کشور‌ها توانسته‌اند برای خود ارزآوری قابل توجهی ایجاد کنند.

آیت‌الله فلاحتی جایگاه والای جهاد کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه پیامبران الهی هم اهل زراعت و کشاورزی بودند افزود: کشاورزی با ابزار‌های سنتی در گذشته محور فعالیت‌ها بوده است.

امام جمعه رشت با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال‌ها که به عرصه تولید و جهاد کشاورزی مرتبط بوده است اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی از جایگاه بسیار با مهمی برخوردار است و ماموریت اساسی این نهاد در عرصه تولید و عرضه محصول تولیدشده خلاصه می‌شود.

آیت‌الله فلاحتی تدبیر را لازمه رشد در زمینه‌های مختلف فردی و اجتماعی دانست و بیان کرد: ملاک فقط داشتن ابزار نیست بلکه برنامه‌ریزی درست مهم‌تر از داشتن وسیله است؛ در زمان جنگ تحمیلی، جهاد سازندگی با تفکر خود، پلی ۱۳ کیلومتری بر روی رودخانه ساخت؛ تحلیلگران این پل را یک اعجاز در عرصه صنعت میدانستند و اگر یک خمپاره عراقی به بخشی از پل اصابت می‌کرد فوراً ترمیم می‌شد.

وی با اشاره به توجه جدی به صنعت بسته‌بندی تولیدات کشاورزی در دنیا خاطرنشان کرد: ما در عرصه فناوری‌های نوین و تولیدات کشاورزی رو به رشد هستیم؛ راضی هستیم اما قانع نیستیم؛ زمانی‌که در صادرات محصولات ایرانی به کشور‌های پیرامونی و همسایه و اشباع بازار‌های آنان از محصولات ایرانی موفق‌تر عمل کنیم می‌توانیم قانع باشیم و در داخل هم شاهد بهره‌مندی مردم از این محصولات باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان به موفقیت ایرانیان در عرصه مهندسی سازه‌ها، تولید ابزار و ماشین‌آلات کشاورزی، عرصه هسته‌ای و سایر بخش‌ها با وجود تحریم‌ها اشاره و بیان کرد: توجه اساسی به زیرساخت‌ها نیز مورد تأکید است زیرا شیوه‌های سنتی کشاورزی دیگر پاسخگو نیست.

آیت‌الله فلاحتی با تأکید بر لزوم توجه به روند تولید محصولات خاطرنشان کرد: همه ساله بخشی از کشاورزان با آسیب‌های مختلفی مواجه می‌شوند و با وجود هزینه‌های متعدد برای کاشت محصول، هنگام برداشت هم با هزینه‌های دستمزد کارگری مواجه هستند و سر برداشت محصول خود مانده‌اند.

امام جمعه رشت از مسئولان خواست که در عرصه کشاورزی به فکر بهره‌دهی باشند و افزود: توجه به کیفیت تولید و کمیت نیز مورد تأکید است؛ ما به کیفیت میاندیشیم اما در کمیت شاهد بی‌مهری هستیم در حالی‌که به مقوله کمیت در همه محصولات باید توجه شود.

وی توجه به آفات و اقدام به‌موقع برای رفع آفات و دغدغه‌های کشاورزان را ضروری دانست و بیان کرد: منظور از آفات فقط آفات نباتی نیست؛ اکنون یکی آفات و آسیب‌هایی که کشاورزان برنجکار با آن مواجه هستند، محصول برنجی است که در دستش مانده است.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با اشاره به برخی دلائل ماندن محصول برنج در دست کشاورز گفت: با توجه به اینکه برنج شمال پاسخگوی تمام نیاز کشور نیست و به واردات هم نیاز داریم، از این‌رو هر ساله هنگام برداشت محصول، به دولت اعلام می‌شود که ۳ ماه به کشاورزان فرصت داده شود تا محصول‌شان را عرضه کنند و در این میان، ورود برخی دلالان به بهانه افزایش قیمت برنج، باعث نگه داشتن محصول در دست کشاورز می‌شود و کشاورز نمی‌تواند برنجش را به‌موقع عرضه کند.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه کشاورز باید بداند که برنج شمال پاسخگوی تمام نیاز کشور نیست و به واردات هم نیاز داریم افزود: حمایت از تولیدکنندگان و رفع دغدغه‌های آنان در همه عرصه‌ها و جلوگیری از سوءاستفاده‌گری دلالان وظیفه مسئولان است.

امام جمعه رشت با اشاره به افزایش محصولات استراتژیک داخلی تأکید کرد: منابع انسانی، آب و خاک در کشاورزی بسیار اهمیت دارد اما ما از خاک استفاده بهینه نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: مدیریت تأمین آب کشاورزی با وجود کاهش نزولات آسمانی در سال گذشته موجب افزایش تولید محصول برنج در استان گیلان شد از طرفی باید از ظرفیت و دانش جوانانی که از استعداد درخشان و‌اندیشه بلندی برخوردارند در عرصه تولید و رفع مشکلات این بخش استفاده شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه