هشت‌دی گزارش می‌دهد:

۷۰ درصد چای مصرفی کشور وارداتی است؛ رها شدن ۴ هزار هکتار از باغات چای در گیلان و مازندران

به گفته رئیس سازمان چای ۷۰ درصد چای مصرفی کشور وارداتی است، این در حالی است که در استان های دیگر به جز گیلان و مازندران امکان کشت چای وجود ندارد و علی رغم این موضوع ۴ هزار هکتار از باغات چای در گیلان و مازندران نیز رها شده است.

۷۰ درصد چای مصرفی کشور وارداتی است؛ رها شدن ۴ هزار هکتار از باغات چای در گیلان و مازندران

به گزارش هشت‌دی، چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های مردم ایران است و کمتر کسی را می‌توان یافت که از خوردن یک چای طبیعی، خوش طعم و خوش عطر باغات چای شمال کشور امتناع کند؛ محصولی که سال‌هاست سهم ویژه‌ای از سفره‌های مردم دارد و با وجود تمامی باید و نبایدها همچنان در صدر محبوب ترین‌ها نشسته است.

محصول چای به دلیل نیاز به محیط کشت و شرایط خاص برای پرورش تنها در گیلان و مازندران کشت می‌شود و چایکاران این دو خطه نیاز بخشی از بازار داخل را با وجود تمامی سختی‌ها تامین می کنند.

 

خرید ۳۳ هزار تن برگ سبز چای

حبیب جهانساز در گفتگو با خبرنگار هشت‌دی، با بیان اینکه تاکنون ۳۳ هزار و ۳۰۰ تن برگ سبز چای خریداری شده است، اظهار کرد: این مقدار در قالب خرید تضمینی بوده و تاکنون بالغ بر هفت هزار و ۴۰۰ تن چای خشک تولید شده است.

رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه اکثر باغات چای شمال کشور تولید دارد، افزود: چهار هزار هکتار از باغات چای در گیلان و مازندران رها شده است.

وی با بیان اینکه در پرداخت مطالبات چایکاران معوقات نداریم و تمامی مطالبات سال گذشته پرداخت شده است، تصریح کرد: ردیف اعتباری برای پرداخت مطالبات چایکاران پیش‌بینی شده و خرید تضمینی نیز انجام می‌شود.

۷۰ درصد چای مصرفی کشور وارداتی است

جهانساز با اشاره به اینکه ۷۰ درصد چای مصرفی کشور وارداتی است، ادامه داد: در استان‌های دیگر به جز گیلان و مازندران امکان کشت چای وجود ندارد اما طی سال‌های اخیر میزان تولید از ۱۷ هزار تن به ۳۰ هزار تن رسیده است و از ظرفیت‌های فعلی به خوبی استفاده می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور بیان کرد: سه چهارم چای خشک تولید شده در داخل مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه کارخانجات چای سازی خوب برندسازی کردند، افزود: چای داخلی از نظر کیفیت و سلامتی از نمونه‌های خارجی نیز بهتر است.

جهانساز با اشاره به اینکه سالانه ۷۰ هزار تن چای وارد کشور می شود، تصریح کرد: میزان تولید چای در داخل کافی نیست و شرایط سایر استان‌ها نیز از لحاظ میزان رطوبت و بارندگی برای کشت چای مساعد نیست.

رئیس سازمان چای با اشاره به پرداخت تمامی مطالبات چایکاران در سال گذشته، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال نیز محدودیتی در اعتبارات نداشته باشیم.

وی بیان کرد: در پنج سال اخیر ۷۵۰ دستکاه ماشین مکانیزه با تسهیلات ارزان قیمت در اختیار چایکاران قرار گرفته است.

جهانساز به چای‌کاران توصیه کرد که برگ سبز را کیفی برداشت کنند تا هم منبع درآمدی برای آنان باشد و هم چای خشک داخلی سهم بیشتری در بازار داشته باشد.

ضرورت تجدید نظر در قیمت‌گذاری چای

مهدی نصیری راد کارشناس چای نیز در گفتگو با خبرنگار هشت‌دی به تفاوت قیمت در خرید برگ سبز چای درجه یک و دو از سوی دولت توسط سازمان چای اشاره کرد و گفت: مبلغ خرید برگ سبز چای درجه یک امسال از کارخانجات حدود ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و درجه دوم حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است این در حالی است که در راستای ارتقای کیفیت، در قیمت‌گذاری این محصول باید تجدیدنظر صورت بگیرد.

وی ارتقای کیفیت چای را منوط به سودآوری کافی برای کشاورزان دانست و افزود: با قیمت‌گذاری مناسب به صورت خودجوش، چایکاران ترغیب و میزان برگ سبزی که‌ وارد کارخانه می‌شود افزایش و از این طریق سودآوری حاصل می‌شود.

این کارشناس به معضل مافیای چای در این حوزه اشاره کرد و گفت: افرادی با امتیاز واردات چای خارجی در تضاد با منافع استانی در جهت ارتقا و توسعه این محصول بومی، در حال فعالیت هستند این در حالی است که با قیمت‌گذاری مناسب می‌توان در جهت توسعه و کیفی‌سازی این محصول گام برداشت.

ضرورت تبلیغات در راستای سودآوری و توسعه صنعت چای

نصیری‌راد با بیان اینکه این محصول در بخش صنعت هنوز به آن جایگاه موردنظر در راستای کیفی‌سازی دست نیافته است، اظهار کرد: در بخش مدیریتی، فقط با ریسک‌پذیری می‌توان با بهره‌گیری از ابداعات و نوآوری‌ها از سود عمده در این حوزه برخوردار شویم این در حالی است که هنوز در بخش صنعت چای از شیوه‌های سنتی استفاده می‌کنند.

این کارشناس چای با تاکید بر اینکه دوره های آموزشی برای کارشناسان و بازاریابی و تبلیغات در راستای سودآوری و توسعه این صنعت موثر است افزود: باید از طریق رسانه با فرهنگ‌سازی صحیح در معرفی هرچه بیشتر محصولات بومی می‌توان اقدام کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه