امام‌جمعه بندرانزلی در گفتگو با هشت‌دی مطرح کرد:

جهاد‌ بصیرانه؛ نقش تعیین‌کننده کارگران در تحقق انقلاب‌ اسلامی

امام‌جمعه بندرانزلی بر نقش تعیین‌کننده کارگران در تحقق انقلاب‌ اسلامی تاکید کرد و گفت: جایگاه این قشر ارزشمند در قبل و بعد از انقلاب در «جهاد‌ بصیرانه» خلاصه می‌شود که ویژگی برجسته و ممتاز کارگران، زیست مجاهدانه به عنوان جهاد و مبارزه با دشمن به تعبیر رهبر‌ معظم‌ انقلاب است که همواره بر کار، تلاش، تولید، ابداع در راستای تولید‌ ثروت و عدم اتکای به بیگانگان تاکید دارد.

جهاد‌ بصیرانه؛ نقش تعیین‌کننده کارگران در تحقق انقلاب‌ اسلامی

حجت‌الاسلام سید عبدالجواد شمس‌الدین در گفتگو با هشت‌دی، ضمن گرامیداشت روز جهانی کار و کارگر با اشاره به دیدگاه اسلام نسبت به فرهنگ کار و قشر کارگر اظهار کرد: اعتلای حیات جامعه در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … مسئله کار و تلاش است و دین اسلام در معارف و دستورات خویش همواره توصیه و تاکید بر کار و تلاش در جامعه‌ اسلامی دارد.

وی به اهمیت اصل فرهنگ کار و تلاش در جوامع‌ اسلامی اشاره کرد و افزود: این اقدام در راستای پیشرفت جامعه، رشد، استقلال و عدم نیاز به بیگانگان و دشمنان صورت می‌گیرد به همین جهت افرادی که در این بخش در حال فعالیت و تلاش هستند دارای جایگاهی مهم و باارزش هستند به علاوه کسانی که با معیارهای مورد قبول اسلام در تامین نیازها، استقلال‌ جامعه و رشد‌ فرهنگی و اجتماعی قدم برمی‌دارند در معارف دینی، اصطلاحاً به مجاهد تعبیر می‌شوند.

 امروزه نوعی عقب‌ماندگی در هم‌ترازی دیدگاه معارف دین نسبت به جهادگران وجود دارد

امام‌جمعه بندرانزلی تصریح کرد: ائمه معصومین‌(ع) نیز علاوه بر اینکه خود اهل کار بودند، دیگران را هم تشویق به این امر می‌کردند اما متاسفانه در جوامع‌ امروزی نوعی عقب‌ماندگی در هم‌ترازی دیدگاه معارف دین نسبت به جهادگران این عرصه وجود دارد و بسیاری از افراد، کارگران را جز طبقات پایین جامعه تلقی می‌کنند درحالی‌که این اقشار در بخش‌های مختلفی در حال کار و تلاش هستند تا جایی که امروزه شاهد حضور موثر این افراد در حوزه‌های پیشرفته علم و فناوری در مجموعه‌های دانش‌بنیان کشور هستیم لذا این فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود.

حجت‌الاسلام شمس‌الدین با اشاره به وجه‌ تمایز مکاتب‌ اسلامی نسبت به جوامع مختلف در راستای حمایت از حقوق کارگر بیان کرد: دیدگاه دین‌ اسلام نسبت به کار و کارگر، فارغ از بهره‌گیری ابزاری که در جوامع مختلف پابرجاست، نگاهی ارزشی است و حتی نفس این عمل دارای ارزش و‌ جایگاهی ویژه است تا آنجا که روایات مختلفی در اهمیت این امر وجود دارد.

انتخاب شغل در دین، صرفاً بر مبنای کسب درآمد نیست

این کارشناس مذهبی به برخی از معیارهای دینی در راستای اهمیت کار اشاره کرد و گفت: انتخاب شغل در دین، صرفاً بر مبنای کسب درآمد نیست درحالی‌که این کار باید از طریق مشروع و موجب ضرر و زیان به دیگران و حرام شرعی نباشد و تعریف کارگر در دین‌ اسلام کسی است که در مسیر صحیح گام بردارد.

وی ادامه داد: در دستورات‌ دینی رعایت حقوق افراد مختلف در این امر دخیل است لذا علاوه بر احترام به حقوق کارگر در راستای حمایت از کارفرما، کارگر را به رعایت حقوق متقابل و حتی حقوق مصرف‌کننده الزام می‌دارد.

حجت‌الاسلام شمس‌الدین با اشاره به موارد مهم دیگر در این راستا اذعان کرد: گاهی برای کار و فعالیت صرفاً جنبه مادی مطرح نیست و نگاه معنوی نسبت به کار و تلاش وجود دارد چه بسا نیاز مادی در میان نباشد و این حرکت، اثر معنوی و سازندگی را برای فرد دربرداشته باشد.

جهاد‌ بصیرانه؛ نقش تعیین‌کننده کارگران در تحقق انقلاب‌ اسلامی/ ویژگی برجسته و ممتاز کارگران زیست مجاهدانه است

امام‌جمعه انزلی بر نقش تعیین‌کننده کارگران در تحقق انقلاب‌ اسلامی تاکید کرد و گفت: جایگاه این قشر ارزشمند در قبل و بعد از انقلاب در «جهاد‌ بصیرانه» خلاصه می‌شود که ویژگی برجسته و ممتاز کارگران، زیست مجاهدانه به عنوان جهاد و مبارزه با دشمن به تعبیر رهبر‌ معظم‌ انقلاب است که همواره بر کار، تلاش، تولید، ابداع در راستای تولید‌ ثروت و عدم اتکای به بیگانگان تاکید دارد.

وی تصریح کرد: این قشر اثرگذار، بصیرانه و با تشخیص درست در موقعیت‌های مختلف در میدان و مسیر جهاد گام برداشتند، قبل از انقلاب در مقابله با رژیم طاغوت، دست به اعتصاب زدند و پس از انقلاب نیز شاهد حضور موثر این قشر در موقعیت‌های حساس تاریخی بودیم.

حجت‌الاسلام شمس‌الدین با اشاره نقش مهم کارگران در عرصه سیاست با استناد به سخنرانی اخیر رهبر‌ معظم‌ انقلاب اظهار کرد: علی‌رغم تلاش‌های دشمنان در به‌اعتصاب‌ کشاندن قشر کارگری، تن به خواسته دشمن ندادند که این یک حرکت مجاهدانه برخلاف خواسته دشمنان نظام است و با وجود فضاسازی و‌ توطئه‌های‌رسانه‌ای در متوقف کردن کار و فعالیت در راستای توسعه کشور دچار فریب‌خوردگی نشدند و در راستای احیای حقوق جامعه، آمدند و با تمام وجود ایستادگی کردند.

دستیابی مجموعه کار و تولید کشور به استقلال‌ اقتصادی و خودکفایی

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: امید است مجموعه کار و تولید کشور اعم از کارگران، کارفرمایان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در دستیابی به استقلال‌ اقتصادی و خودکفایی در تمامی بخش‌های موردنیاز جامعه با موفقیت همگام باشند تا شاهد عبور از شرایط سخت معیشتی با تلاش بیشتر و تدبیر صحیح مسئولان در راستای توسعه روزافزون کشور باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه