استاد‌ دانشگاه در گفتگو با هشت‌دی مطرح کرد:

ضرورت مقاوم‌سازی پایه‌های اقتصادی با تکیه بر توان‌ داخلی 

استاد دانشگاه با بیان اینکه نوسانات اقتصادی موجود در کشور ناشی از تفکرات سرمایه‌داری است، گفت: مقاوم‌سازی پایه‌های اقتصادی با تکیه بر توان‌ داخل، مفهوم اقتصاد‌ مقاومتی مورد‌ تأکید رهبر‌ انقلاب است.

ضرورت مقاوم‌سازی پایه‌های اقتصادی با تکیه بر توان‌ داخلی 

به گزارش هشت‌دی روز ۲۹ بهمن در تقویم به نام روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی نامگذاری شده است.

اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها است و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است.

در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، واژه‌ی جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح شد. در همین دیدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برایی جهش» را معرفی کردند.

غلامرضا خانکشی‌پور در گفت‌و‌گو با هشت‌دی، با اشاره به ابعاد «اقتصاد‌مقاومتی» اظهار کرد: با توجه به سهم‌خواهی جهانخواران برای در انحصار‌گرفتن اقتصاد، انقلاب‌اسلامی به عنوان یک کشور مستقل به دنبال کسب سهم حقیقی ملت ایران از اقتصاد‌ جهانی است.

وی به پیامدهای موفقیت در طرح اقتصاد‌مقاومتی اشاره کرد و گفت: در صورت موفقیت در نتیجه‌بخشی این سیاست، جهانخواران اقتصاد دچار چالش خواهند شد و رقبای بالفعل نظام تلاش می‌کنند تا اقتصاد کشور با شکست مواجه شود.

این استاد‌ دانشگاه تصریح کرد: با توجه به تحریم‌های موجود و اقتصاد رقابتی، توصیه به مقاوم‌سازی با اتکا به توان داخل است تا شاهد مقاومت کشور در تکان‌های اقتصادی جهانی و رقابت با کالاهای تولیدی جایگزین واردات در بازارهای جهانی باشیم لذا مقاوم‌سازی پایه‌های اقتصادی با تکیه بر توان‌ داخل، مفهوم اقتصاد‌ مقاومتی مورد‌ تأکید رهبر‌ انقلاب است.

نوسانات اقتصادی موجود در کشور ناشی از تفکرات سرمایه‌داری است

خانکشی‌پور به عوامل موفقیت و شکست در پیاده‌سازی اقتصاد‌ مقاومتی در حوزه‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: با اجرای اقتصاد مقاومتی شاهد موفقیت‌های چشمگیری در حوزه‌های مختلف دفاعی، علمی و … هستیم اما در بخش‌های دیگر مانند خودروسازی یا مشکلات‌معیشتی مردم به علت عدم درک صحیح و عملیاتی نکردن این طرح است لذا اقتصاد‌ مقاومتی یک دیدگاه‌ اسلامی است که اگر با درک صحیح همراه شود نتیجه‌بخش خواهد بود لذا نوسانات مختلف موجود در کشور، ناشی از تفکرات سرمایه‌داری است.

وی با اشاره به شباهت دیدگاه اقتصاد‌ مقاومتی با اقتصاد‌ ریاضتی موجود در برخی کشور‌ها، بیان کرد: اقتصاد‌ ریاضتی شرایطی است که در کشورهایی که در تنگنا قرار دارند وجود دارد که مردم را وادار به تحمل سختی می‌کنند در حالی که در کشور ما از هر لحاظ شاهد وفور‌ نعمت در منابع مختلف، نیروی‌ انسانی هستیم لذا اقتصاد‌ مقاومتی به معنی تکیه بر همین منابع‌ داخلی است.

این استاد‌ دانشگاه با تأکید بر اینکه راه موفقیت در اقتصاد در روش‌های ابداعی و خلاقانه است و محتاج نسخه‌های داخلی هستیم، خاطرنشان کرد: ضعف‌های موجود در کشور، مشکلات ساختاری ناشی از تفکر سرمایه‌داری است که در صورت فاصله‌گرفتن از این تفکر و نزدیک شدن به قواعد اسلامی، بی‌تردید بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه