مدیرکل بنیاد مسکن گیلان:

۲۰۷۲ واحد مسکن روستایی گیلان در دهه‌ فجر افتتاح می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، با بیان اینکه در ایام‌الله دهه فجر امسال ۲۰۷۲ واحد مسکن روستایی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در ۱۷ شهرستان گیلان افتتاح می‌شود، گفت: اعتبار هزینه شده برای افتتاح این واحدها ۸۸۸ میلیارد تومان بوده است.

۲۰۷۲ واحد مسکن روستایی گیلان در دهه‌ فجر افتتاح می‌شود

به گزارش هشت‌دی حامد دائمی در نشست با خبرنگاران، با اشاره به ارائه خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم تأمین مسکن در شهرها و روستاها بوده است و لذا مقرر شده سالانه یک میلیون واحد مسکن شهری و روستایی در کشور ساخته شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی جهت ساخت چهار میلیون واحد مسکونی تا پایان دولت، افزود: برش استانی از چهار میلیون واحد مسکن، ۹۰ هزار واحد مسکن شهری و روستایی است که باید در دوره‌های ۲۴ماهه تا ۳۶ماهه احداث شود.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان طرح نهضت ملی مسکن را متقاضی محور دانست و تصریح کرد: در این طرح از سه طریق آورده مردم، تسهیلات بانکی با کارمزد پنج درصد و ارائه زمین رایگان از سوی دولت اقدام به ساخت واحدهای مسکونی می‌کنیم.

دائمی سهم مسکن روستایی را ۲۰۰ هزار واحد در سال دانست و عنوان کرد: برش استانی مسکن روستایی برای گیلان در بازه زمانی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ حدود ۹۰۰۰ واحد مسکن است.

وی بنیاد مسکن را متولی نهضت ملی مسکن در روستاها دانست و متذکر شد: بنیاد مسکن به‌عنوان قائم‌مقام اداره کل راه و شهرسازی استان طرح نهضت ملی مسکن را در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دنبال می‌کند؛ همچنین کارگزار اداره کل راه و شهرسازی استان در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هستیم.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با بیان اینکه تاکنون ۸۶۳۸ نفر از متقاضیان واجد شرایط نهضت ملی مسکن روستایی در استان شناسایی و به بانک‌های عامل جهت پرداخت تسهیلات معرفی شده‌اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۶۲۸ متقاضی موفق به عقد قرارداد با بانک‌های عامل شدند و لذا فرایند صدور پروانه ساخت و عملیات اجرایی را آغاز کردیم.

وی از اتمام عملیات فونداسیون برای ۵۳۹۲ واحد، عملیات اسکلت و سقف برای ۴۲۰۱ واحد و عملیات سفت‌کاری برای ۲۹۴۶ واحد خبر داد و افزود: در ایام‌الله دهه فجر امسال ۲۰۷۲ واحد مسکن روستایی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در ۱۷ شهرستان گیلان افتتاح می‌شود؛ اعتبار هزینه شده برای افتتاح این واحدها ۸۸۸ میلیارد تومان بوده که ۲۰۷ میلیارد تومان آن از محل تسهیلات کم‌بهره و ۶۸۱ میلیارد تومان آن از محل آورده متقاضیان تأمین شده است.

دائمی با اشاره به تحویل زمین ۲۹ هکتاری به بنیاد مسکن از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، اضافه کرد: ساخت ۲۹۸۳ واحد مسکن در قالب ۱۹ پروژه در ۱۲ شهر را دنبال می‌کنیم.

وی از ثبت‌نام ۳۸ هزار و ۲۰۶ متقاضی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گیلان خبر داد و اظهار کرد: ۷۹۸۷ نفر تأیید نهایی شدند و برای ۱۵۱۸ متقاضی تخصیص پروژه صورت‌گرفته است. همچنین به‌عنوان کارگزار اداره کل راه و شهرسازی استان دو پروژه ۶۲۴ واحدی در رشت و ۳۶ واحدی در انزلی را دنبال می‌کنیم که پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها به ترتیب ۲۰ و ۴۴.۵ درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، ۱۹۶۳ واحد را بنیاد ساخت و ۲۰۴ واحد را انبوه ساخت دانست و بیان کرد: ۷۶۶ واحد نیز بر عهده گروه‌های ساخت است.

دائمی همچنین از تعیین تکلیف مسکن مهر استان (به جز دو پروژه ۶۴ واحدی املش و ۱۸ واحدی کیاشهر) با پرداخت تسهیلات پنج‌درصدی خبر داد و تأکید کرد: بنیاد مسکن تثبیت مالکیت املاک و اراضی روستاییان و متقاضیان در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت را بر عهده دارد. در این راستا امسال ۶۵۸۰ برگ سند مالکیت شهری و روستایی را صادر کردیم که در دهه فجر اعطا می‌شود.

وی در ادامه به تهیه طرح هادی از اعتبارات سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و یادآور شد: برای ۲۵۱ پروژه در قالب تهیه و بازنگری طرح هادی تخصیص اعتبار شده و در حال تصویب است.

این مقام مسئول هدف از تأسیس حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) را ساخت مسکن برای محرومین دانست و اضافه کرد: امسال یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان به‌صورت نقدی و غیرنقدی به‌حساب ۱۰۰ واریز شده که در راستای تأمین و تعمیر و تجهیز مسکن متقاضیان واجد شرایط هزینه می‌شود؛ سقف هزینه پرداخت شده ۶۰ میلیون تومان بوده و تاکنون ۸۰۷ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

وی تحویل اراضی ملی داخل طرح‌های هادی به بنیاد مسکن را در راستای ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن دانست و تأکید کرد: شهرستان‌های فومن، شفت، صومه سرا، تالش و رضوانشهر دارای بیشترین اراضی ملی داخل طرح‌های هادی روستایی هستند و لذا نهضت ماده ۴ را به‌صورت پایلوت در سه شهرستان آغاز کردیم.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان هدف از اجرای طرح هادی را عمران و آبادانی روستاها دانست و گفت: امسال ۳۱۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی برای طرح هادی ۲۳۲ روستای گیلان تخصیص‌یافته و پروژه‌ها دارای پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی هستند. هم‌زمان با دهه فجر امسال ۳۷ پروژه طرح هادی در ۱۶ شهرستان با اعتبار ۵۸ میلیاردتومانی افتتاح می‌شود که این پروژه‌ها شامل آسفالت و پیاده‌روسازی و سنگ‌فرش و اجرای پل و… است.

وی گیلان را دارای ۲۰۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار دانست و ادامه داد: ۱۰۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار گیلان  دارای طرح هادی است و طرح هادی ۹۶۴ روستا بازنگری شده است. همچنین طرح هادی ۷۴۷ روستا نیازمند بازنگری تا پایان سال ۱۴۰۱ است که در صورت ابلاغ اعتبارات، حدود ۳۰۰ روستا را تا پایان سال در مرحله بازنگری قرار خواهیم داد.

دائمی ۴۷ روستای بالای ۲۰ خانوار استان را نیز نیازمند طرح هادی دانست و عنوان کرد: از محل ماده ۴ در دو شهرستان فومن و شفت، موفق به دریافت ۲۲۲ هکتار از اراضی ملی داخل طرح هادی روستایی شدیم. در این راستا متصرفین اراضی ملی با قدمت ۵۰ تا ۱۰۰ سال می‌توانند سند مالکیت دریافت کنند.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفین برای مسکن محرومین، یادآور شد: به‌ازای هر واحد ۱۲۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود؛ سهم گیلان از ۲۰ هزار واحد مسکن محرومین، ۳۶۶ واحد بود که هم اکنون ۳۲۰ واحد در مرحله فونداسیون، ۳۱۶ واحد در مرحله اسکلت، ۲۸۷ واحد در مرحله سقف و ۲۲۶ واحد در مرحله سفت‌کاری است.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان همچنین به سهمیه ۷۵۰ واحدی مسکن مددجویی گیلان از ۴۰ هزار واحد اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۵۴ خانوار واجد شرایط را شناسایی و عملیات اجرایی ۱۱۰ واحد را آغاز کردیم.

وی گیلان را دارای ۲۹۷ هزار و ۶۹۷ واحد مسکونی در بیش از ۲۵۰۰ روستا دانست و گفت: ۵۷ درصد این واحدها معادل ۱۷۰ هزار و ۲۶۳ واحد مقاوم‌سازی شده که هشت درصد بالاتر از میانگین کشوری آن است.

دائمی از پرداخت ۱۱ میلیارد و ۱۶۸ میلیون تومان برای ۱۷۱۹ فقره خسارت تندباد سال گذشته خبر داد و متذکر شد: ۱۴۰۷ فقره کمک بلاعوض بوده و ۷۳ میلیون تومان به ۲۱ نفر جهت احداث پرداخت شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه