کارشناس ارشد مسائل سیاسی:

انتقال فناوری نظامی کمر اسرائیل را شکست/ نقش “حاج قاسم” در ایجاد موازنه قدرت و بازدارندگی

کارشناس ارشد مسائل سیاسی با بیان اینکه ثمره تلاش‌ و مجاهدت‌ سردار سلیمانی و نیروهایش برای امت اسلام مصونیت ایجاد کرده است، گفت: “حاج قاسم” موازنه قدرت و بازدارندگی را ایجاد کرد و او به راستی یک نابغه بود.

انتقال فناوری نظامی کمر اسرائیل را شکست/ نقش “حاج قاسم” در ایجاد موازنه قدرت و بازدارندگی

به گزارش خبرنگار هشت دی، “سید هادی سید افقهی” کارشناس ارشد مسائل سیاسی و مسائل غرب آسیا در نشست تخصصی جهاد تبیین و بررسی مسائل روز ایران و جهان در رشت، گفت: شکل گیری قدرت جهانی و هندسه قدرت از ابتدای تاریخ تاکنون مرتب تغییر کرده و در حال تغییر است.

وی به تشریح این تغییرات در طول تاریخ پرداخت و گفت: از جنگ جهانی اول بعد از شکست خلافت عثمانی، آثاری از فولکور منطقه هنوز وجود داشت و بعد از خروج منطقه غرب آسیا یا خاورمیانه این منطقه بین دو سلطه قدرت انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها تقسیم شد و این وضعیت تا جنگ جهانی دوم امتداد یافت تا از حالت انحصار آنان خارج شد این در حالی است که هیتلر به عنوان قدرت اول در این جنگ هیچ کشوری به تنهایی حریف او نمی شد لذا آمریکا به همراه متفقین خودش این غائله را با جنایت بزرگ تاریخی خاتمه بخشید.

بعد از پایان جنگ جهانی دوم مهندسی قدرت به کلی دچار تغییر شد

تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی با بیان اینکه بعد از پایان جنگ جهانی دوم مهندسی قدرت به کلی دچار تغییر شد تصریح کرد: با تشکیل بلوک شرق (روس ها) و بلوک غرب (آمریکا، اروپا و کشورهای عضو ناتو) نظم جدیدی اعمال کردند و پس از فروپاشی شوروی جهان به سمت تک قطبی شدن پیش رفت لذا آمریکا به تعریف نظم نوین جهانی پرداخت و در این راستا در تلاش است تا قواعد بازی را به نفع خودش تغییر دهد.

سید افقهی به مسئله پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک اتفاق مهم در چهار دهه اخیر اشاره کرد و گفت: با پیروزی انقلاب، انفعالاتی در خاورمیانه رخ داد و یک روحانی شیعی یک انقلاب را در مقابل شاه قدرتمند که پلیس خلیج فارس محسوب می‌شد پایه گذاری نمود که سلطنت ۲۵۰۰ ساله فروریخت و این مسئله مورد اهتمام محافل جهانی قرار گرفت و در این پیچ تاریخی هندسه جدید قدرت شکل گرفت.

تثبیت نفوذ راهبردی ایران در منطقه

وی با اشاره به اقدامات سردار سلیمانی در منطقه بیان کرد: ایشان از همان ابتدا با ورود به جنگ تحمیلی و با طی کردن مدارج مختلف، یک اندیشه راهبردی داشت که اگر ایران نفوذ راهبردی خودش را تثبیت نکند از بین خواهد رفت و افزایش پایگاه‌های آمریکا در منطقه برای ما یک تهدید جدی خواهد بود لذا مسئله حمله، محاصره، تضعیف و کاهش گسترش انقلاب در دستور کار اردوگاه غرب و شرق بود و می بینیم که حاج قاسم پس از پایان جنگ پس از مدت کوتاهی فرمانده نیروی قدس می‌شود و تفکرات و نگاه فرا منطقه‌ای‌اش به منصه ظهور می‌رسد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه شکل گیری تمدن نوین اسلامی نیاز به ساز و کار و الزاماتی دارد، ادامه داد: ثمره تلاش ها و مجاهدت های حاج قاسم و همکارانش در نیروی قدس، برای امت اسلام مصونیت ایجاد کرده است که در راستای منویات رهبری بر اساس یک ریل گذاری مشخص و در طی یک‌ کنش گری شتابان شکل گرفت. به کار گیری ظرفیت های مقاومتی، طراحی و مهندسی با تهدیدات موجود در منطقه نیازمند نگرش وسیعی است لذا شهید پس از تکمیل مطالعات شروع به جذب عناصر بشری و آمادگی برای مقابله با استکبار اقدام نمود.

سید افقهی تصریح کرد: حاج قاسم، تغییر موازنه قدرت و معامله بازدارندگی را با توجه به شدت تهاجم به سرعت طی کرد و شبانه روز در دو فاز مخفیانه و علنی با آگاهی کامل به خنثی کردن طرح دشمن پرداخت.

تمام تحولات منطقه غرب آسیا از برکات مجاهدت‌های سردار سلیمانی است

وی ادامه داد: تمام تحولات منطقه غرب آسیا از برکات مجاهدت‌های سردار سلیمانی است و قرار است با همین فرمان محور مقاومت با به هم پیوستگی کامل پیش برود که این به هم پیوستگی به ضرر دشمن است.

امروز برخلاف میل دشمن در عراق یک دولت ضد امریکایی بر روی کار است

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ادامه فعالیت محور مقاومت با شهادت حاج قاسم متوقف نشد، گفت: دشمن با به شهادت رساندن حاج قاسم به دنبال خاموش کردن چراغ مقاومت در منطقه بود اما امروز برخلاف میل دشمن در عراق یک دولت ضد امریکایی بر روی کار است.

انتقال فناوری نظامی کمر اسرائیل را شکست

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: این حرکت، جرأت، انسجام و پیروزی در برابر داعش را حاج قاسم در منطقه پایه‌ریزی کرد و یکی از اقدامات مهم حاج قاسم، انتقال فناوری موشک و سلاح بود که این اقدام کمر اسرائیل را شکست.

سید افقهی به بسترسازی در راستای تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر در این نظم جهانی، جایگاه خویی تعریف نکنیم قطعا فراموش می شویم در این راستا ارتباط تنگاتنگ و نزدیک با روسیه، ارتباط با چین و عضویت سازمان شانگ‌های و احیای اکو برای دشمن آسیب‌زا است.

“حاج قاسم” موازنه قدرت و بازدارندگی را ساماندهی کرد

وی تصریح کرد: “حاج قاسم” موازنه قدرت، بازدارندگی، مهندسی و سازماندهی را تعریف کرد و به راستی یک نابغه بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه خط و مکتب شهید سلیمانی باید تدریس، نسل سازی و فرهنگ سازی شود، تصریح کرد: نباید فقط به قدرشناسی از شهید بسنده شود بلکه این مکتب بین نسل ما و در سطح منطقه باید تبیین شود در غیر این صورت این میراث فرهنگی، نظامی، امنیتی هدر می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی شخصیتی است که یک دیوار حفاظ و سپر بلا برای جلوگیری از تهدیدات جدی دشمن علیه ایجاد کرد که باید این سرمایه حفظ شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه