شهردار اسبق بندرانزلی؛

تالاب انزلی را بدون تخریب موج شکن احیا کنید

مردم انزلی اعتقاد دارند تا قبل از سفر مقام معظم رهبری برای مردم کاری صورت نگرفته است. احداث پل غازیان، توسعه بندر و… از برکات سفر مقام معظم رهبری(مدظله) به شهر انزلی بوده است و بعد از آن کارهای دیگر به سرعت پیگیری شده است. جناب استاندار بهتر است مشکل تالاب را با مدیران جهادی و در میدان عمل پیگیری و عملیاتی فرمایید نه با تشر و تخریب.

تالاب انزلی را بدون تخریب موج شکن احیا کنید

۸دی: اظهار نظر جناب آقای دکتر عباسی استاندار محترم گیلان در مورد موج شکن بندر انزلی (اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان) جای تأمل دارد!

آقای استاندار شما نماینده عالی دولت در گیلان هستید، نه نماینده محیط زیست. اگر اظهار نظری از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور شنیدید بهتر بود تأمل بیشتری می داشتید و با وزیر راه و شهرسازی ( آقای قاسمی) که در کابینه دهم همکار هم بودید و در همین دولت هم کنار هم هستید هماهنگی و مشورت می نمودید و سپس مصاحبه و دستور تخریب می دادید!

موج شکن انزلی از بهمن سال ۱۳۸۷ در دولت نهم اجرایی گردید و یکی از کارهای به یادماندنی و بزرگ در گیلان بود؛ تا جایی که خاطرم است ظرفیت بندر از ۴٫۵میلیون تن به ۱۷ میلیون تن رسید و از مساحت ۴۰هکتار به ۱۲۰هکتار افزایش پیدا کرد و داری چشم انداز بسیار زیبا …

این پروژه از مشاور بسیار قوی برخوردار بود که همه جزئیات آنرا لحاظ کرده بود و حتی برای اینکه بندر یک تأیید بین المللی داشته باشد؛ یکی از بنادر کشور هلند سنگهایی ایکس بلاک موج شکن را تأیید کرده بود. سوال اینجاست، مگر مدیران و کارشناسان محیط زیست در همان زمان در استان و کشور حضور نداشتند تا مشکلات زیست محیطی آنرا اعلام نمایند و اظهارت امروز ظلمی است به مدیران گذشته سازمان محیط زیست و همه آن کسانی که برای این پروژه زحمت کشیدند.

جناب آقای عباسی شما در همان دولت وزیر بودید!

در یک سخنرانی در دفاع از عملکرد دولت نهم و دهم چند پروژه را به حضار گزارش دادید که یکی دانشگاه پزشکی واحد بین المللی انزلی و دیگری همین پروژه موج شکن انزلی بود و پروژه های …! آقای دکتر در دولت آقای احمدی نژاد برای احیای تالاب‌ ۹۰میلیارد تومان اعتبار گذاشته شد، از تشکیلات محیط زیست سوال بفرمایید آیا طرحی که پیشنهاد دادید و آنرا اجرا نمودید موفق بود؟!

آیا امروز نظر قبلی همکاران خودشان را تأیید میکنند؟! باز آزمون و خطا، آیا امروز موج شکن تخریب شود و فردا مشکل تالاب حل نشود چه کسی یا کسانی پاسخ میدهند؟

با وجود آن همه هزینه که صرف رسوب زدایی سردهنه تالاب انجام شد، امروز چرا سردهنه ها پرگردید است؟ محیط زیست ناظر بود و پیشنهاد کننده بهتر است، همه آن افراد که در این مورد بیت المال را به هدر دادند به دادگاه معرفی شوند تا تکلیف پروژه عظیمی مثل تالاب دست مایه عده ای قرار نگیرد!

آقای استاندار از مدیران محیط زیست سوال بفرمایید بیش از ۲۰ سال از کار شرکت ژاپنی می گذرد و اخیرا دیداری با شما داشتند، نتیجه کار آنها به کجا رسیده است. آیا کار آنها بررسی تالاب بود یا بررسی کار دیگر …!

از محیط زیست سوال بفرمایید ۱۶ سال جلوی پروژه کمربندی انزلی را گرفتید، نماینده وقت مجلس و مدیر کل محیط زیست با هم درگیر شدند و از سوی ماموران محیط زیست به سوی راننده لودر تیراندازای نمود ! آیا راهکار داده اند تا مشکل مردم برطرف شود. در دوره دوم سفر آقای دکتر احمدی نژاد رفع موانع گردید ! ولی با مانع تراشی تشکیلات محیط زیست متاسفانه هنوز پروژه ناتمام است و مردم انزلی از ترافیک شهر رنج می برند.

آیا امروز چند دستگاه لایروب در بندر آستارا در حال لایروبی هستند، مشکل موج شکن انزلی است؟ آیا امروز تالاب کیاشهر، لاهیجان و در حاشیه دریای خزر تا استان گلستان در حال خشک شدن هستند مشکل موج شکن انزلی است؟ امروز میزان آب رودخانه ولگا در روسیه پایین رفته و آن کشور در حال اجرای لایروبی هست، مشکل موج شکن انزلی است؟

آقای استاندار میزان بارندگی در دهه ۷۰ باعث پیشروی دریا گردید و امروز کاهش باران، برداشت آب از بستر رودخانه با ایستگاه های پمپاژ برای استفاده کشاورزی تاثیر نداشته؟ آقای استاندار درجریان هستید به دلیل اصلاح جنگل در بالادست باعث تخریب شده و برای حمل و نقل درخت از جنگل تا کنار جاده با کشنده فرسایش خاک صورت گرفته است و همه آن خاکها از داخل رودخانه به تالاب هدایت شده و حال برای آبخیزداری بالادست کاری انجام داده‌ اند! هر موقع سیل می آید خسارت به زیر ساختها وارد میشود سهم تقصیر بر گردن بعضی از ادارت است! چون اجرای پروژه آبخیزداری قابل مشاهده عموم نیست! به همین خاطر اعتبار برای پیش گیری گذاشته نمی شود.

آقای استاندار، برای پیشگیری از رسوبات فاضلاب در داخل تالاب، در دولت نهم و دهم آب و فاضلاب با استفاده از اعتبار بانک جهانی، فاضلاب بهداشتی شهرهای رشت و انزلی را اجرا نمود و در دولت بعدی ناتمام زیر خاک پنهان ماند، از محیط زیست سوال بفرمایید چه کمکی به این پروژه ملی و جهانی نمودید و چرا ناتمام رها گردیده ؟!

بهتر نبود پروژه فاضلاب بهداشتی را به رئیس جمهور محترم پیشنهاد میدادید نه حریم دریا !

آقای استاندار اگر پیگیر حل مشکل تالاب هستید من هم قبول دارم که هستید، نسخه آن نزد بچه های قدیم جهاد سازندگی همان سنگر سازان بی سنگر، همان مردان بی ادعا است که در رودخانه بهمن شیر آبادان و در زیر آتش دشمن بعثی لایروبی کردند!

دستگاه هایی که در زمان جنگ از کشور هلند و … خریداری نمودند برای احیای تالاب و الان هم در کنار پل ولایت (غازیان) در حال فرسوده شدن است !

آقای دکتر، موضوع تالاب مسئله تازه ای نیست، طرح تالاب یک مدیریت مستقل در جهاد سازندگی بود و کارهای زیادی روی آن صورت دادند اما کشور ما همیشه دستخوش مسایل سیاسی بوده و هست! آقای استاندار شما در اولین سالروز انتخابات ریاست جمهوری در سالن الغدیر فرمودید؛ قرار است کشتی با تناژ بالا مثل رو رو در دریای خزر رفت و آمد کند، اگر موج شکن تخریب شود، کشتیها باید در بنادر امیر آباد مازنداران پهلو بگیرند.

جناب آقای دکتر یکبار یک مدیری اظهار نظر نمود: انزلی در چند سال آینده به زیر آب میرود! تعدادی از مردم انزلی هجرت کردند!

در سفر مرحوم آیت الله هاشمی به گیلان مردم قهرمان انزلی درخواست منطقه آزاد داشتند ولی امروز منطقه آزاد رقیب بازار مردم انزلی شده !

مردم انزلی اعتقاد دارند تا قبل از سفر مقام معظم رهبری برای مردم کاری صورت نگرفته است.

احداث پل غازیان، توسعه بندر و… از برکات سفر مقام معظم رهبری(مدظله) به شهر انزلی بوده است و بعد از آن کارهای دیگر به سرعت پیگیری شده حال بهتر است مشکل تالاب را با مدیران جهادی و در میدان عمل پیگیری و عملیاتی فرمایید نه با تشر و تخریب.

ادارکل بنادر و دریا نوردی گیلان یکی ار قطبهای اقتصادی ایران به حساب می آید، تالاب را بدون تخریب موج شکن در دولت سید مظلوم احیاء کنید.

آقای استاندار مردم گیلان به ویژه مردم قهرمان انزلی را بیشتر از این آزرده خاطر نکنیم!

 

سید تقی موسویان
معاون اسبق برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری انزلی
و شهردار اسبق بندرانزلی

۱۴۰۱/۶/۱۹

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه