بیش از ۸۰ درصد از شالیزارهای گیلان نشا شدند

رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: با کمک بارش‌های چند روز گذشته در استان و رفع مشکل کم آبی در برخی مناطق ، بیش از ۱۹۰ هزار هکتار معادل ۸۱ درصد از شالیزار‌های گیلان با ارقام بومی و کیفی نظیر هاشمی و علی کاظمی نشا شده است.

بیش از ۸۰ درصد از شالیزارهای گیلان نشا شدند

به گزارش ۸دی،صالح محمدی شامگاه شنبه در گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: بر اساس آمارها تاکنون بالای ۸۱ درصد از شالیزارهای استان گیلان نشا شده‌اند و شالیکاران هم از روزهای گذشته برای تسریع در نشای برنج کمر همت بسته‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ۹۰ درصد ارقام کشت شده امسال هاشمی و علی کاظمی هستند عنوان کرد: مجموعا از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزاری که در گیلان وجود دارد ۱۹۳ هزار هکتار نشا شده‌اند.

محمدی از نشای مکانیزه ۱۴۵ هزار هکتار از اراضی شالیکاری استان گیلان خبر داد و ابراز داشت: وزارت جهاد کشاورزی برای کشت قراردادی برنج در استان گیلان سطح ۱۵ هزار هکتار را در نظر گرفته و برمبنای آن برنامه‌ریزی کرده است.

وی از استقبال بی‌نظیر شالیکاران استان گیلان از برنامه کشت قراردادی برنج خبر داد و یادآور شد: تا به امروز کشت قراردادی به میزان ۱۷ هزار هکتار در استان گیلان منعقد شد بنابراین از برنامه وزارت جهاد کشاورزی بسیار جلوتر هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان افزود: انتظار داریم شالیکاران گیلانی با این طرح خوب و حمایتی که دولت برای شالیکاران استان‌های شمالی تدارک دیده همکاری بیشتری داشته باشند زیرا نهاده‌های مورد نیاز شامل بذر و انواع کودها و پوشش بیمه ای با ده درصد تخفیف در اختیار شالیکاران قرار می‌گیرد.

محمدی مزیت‌های کشت قراردادی برنج را برای شالیکاران بسیار مناسب و خوب توصیف و اضافه کرد: در خلال کشت قراردادی برنج هیچ مبلغی از شالیکاران تا زمان برداشت محصول و مشخص شدن قیمت‌ها اخذ نمی‌شود.

وی وضعیت تامین آب زراعی را هم در استان گیلان برشمرد و گفت: با تاکیدات استاندار گیلان در شورای حفاظت آب استانداری، دستگاه‌های متولی ایستگاه‌ها، چاه‌ها و پمپاژهای خود را وارد مدار کردند و خوشبختانه بارش‌های چند روز گذشته هم کمک بسیار خوبی برای شالیکاران بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ادامه داد: تمام ایستگاه‌های پمپاژ در حوزه سازمان جهاد کشاورزی همگی آماده کار هستند تا آبیاری تکمیلی مزارع انجام گیرد همچنین در مناطق خشکبیجار و لشت نشا که انتهای شبکه آبرسانی هستند روزهای پایانی نشای خود را می‌گذرانند و بدین ترتیب انتظار داریم تقریبا تا ۸ خرداد عملیات نشا در جلگه به پایان برسد.

محمدی خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی گیلان به شالیکاران توصیه میکند که امسال حتما از کودهای پتاسیومه استفاده کنند زیرا مصرف این کودها در کنار افزایش عملکرد محصول، به پشت سر گذاشتن تنش خشکی کمک میکند و ساقه برنج را هم در برابر کرم ساقه مغز مقاوم می‌سازد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه