"علیرضا زادبر" در دورهمی سراجی های گیلان:

تولیدات هنری نیازمند ذهنیت تاریخی است/ “آوینی” تک تیرانداز عرصه هنر 

پژوهشگر تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه تولیدات هنری در تراز “آوینی” نیازمند ذهنیت تاریخی است، گفت: امروز جنگ ما با ارتش و موشک آمریکا نیست، ما با تمدن و اندیشه غرب می جنگیم. بدون شناخت نمی توان با اندیشه غرب جنگید. آوینی تک تیراندازی در عرصه هنر بود. شما هم باید تک تیرانداز باشید. اینطور می شود که یک “سلام فرمانده” می سازید و اثرگذاری زیادی دارد.

تولیدات هنری نیازمند ذهنیت تاریخی است/ “آوینی” تک تیرانداز عرصه هنر 

به گزارش ۸دی، ویژه برنامه سالروز شهادت شهید سید مرتضی آوینی با عنوان «ما و شهید آوینی»، عصر روز شنبه ۲۰ فروردین در سالن ایثار و شهادت بنیاد شهید و امور ایثارگران رشت و به همت سازمان فضای مجازی سراج مرکز گیلان برگزار شد.

“علیرضا زادبر” پژوهشگر تاریخ معاصر ایران در این مراسم با بیان اینکه آوینی هیچ فرقی با دیگران نداشت گفت: اینکه آوینی از کامران تبدیل به سید مرتضی می شود این است که یک تحولی در او رخ داده است که مربوط به تحول عمومی جامعه است. عده ای می گویند شهدا تربیت شده زمان شاه بوده اند، این جمله در ظاهر درست است؛ بسیاری از شهدا اصلا اهل نماز شب نبودند بلکه در اثر انقلاب اسلامی تحولی در افراد ایجاد شد اما این تحول درجه ای داشت. یک نفر در حوزه تفکر دچار تحول شد که می شود شهید آوینی.

آوینی تحت تأثیر تفکر امام و قرائت امام خمینی از اسلام است

وی افزود: تفسیرها از اسلام مهم بود و اینکه کدام تفسیر از اسلام را داشته باشیم. دو روحانی در حرم به شهادت می رسند؛ تفاسیر اهل تشیع را ببینید. آوینی تحت تأثیر تفکر امام و قرائت امام خمینی(ره) از اسلام است. بازرگان هم از اسلام قرائت داشت اما آوینی تحت تأثیر قرائت امام بود و این همان چیزی است که در مدیران کل وجود نداشت.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران ادامه داد: امتیاز آوینی به تکنیک نبود بلکه به نگاهش بود. ما باید انقلاب و رنسانی انجام دهیم. این انقلاب برای برگرداندن اندیشه ای است که در گوشه ای قرار گرفته است و این کار با هنرمندان است. آوینی مخاطب شناس بود. ما باید اندیشه‌ی آوینی را بشناسیم که اندیشه او قرائت امام خمینی(ره) از اسلام بود. آوینی اگر روحانی و پاسدار هم می شد همین بود و بر روی اندیشه امام کار می کرد.

زادبر گفت: آوینی از اندیشه امام به دو کل رسید و آن دو کل این بود که ایران قبل از انقلاب در حوزه عدالت، اندیشه شکست خورده است. آوینی برای پول کار نمی کرد اما بسیاری از هنرمندان امروز برای پول کار می کنند از هر طرفی به آنها پول برسد برای همان طرف کار می کنند.

وی ادامه داد: یک کلیت دوم در اندیشه آوینی ایجاد می شود و آن فهم آوینی از انقلاب اسلامی است و ما به این دو کل با همدیگر نیاز داریم.

اینکه رشتی ها چه بلایی بر سر انگلیس و روس آوردند، ناگفته مانده/ “آوینی” ذهنیت تاریخی داشت

این پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: چرا امروز به این وضعیت فرهنگی در رشت رسیده ایم که در یک مسیر چند کیلومتری چند فروشگاه لوازم نگهداری سگ وجود دارد؟ چون نگفته اند که رشتی ها چه بلایی بر سر انگلیس و روس آوردند. تفاوت آوینی با جلال و شریعتی این بود که شریعتی تاریخ نمی دانست. جلال هم در تاریخ دست و پا می زد. جلال تلاش می کرد بیشتر پایبند به تاریخ باشد اما آوینی ذهنیت تاریخی داشت. شما اگر مفهوم استقلال، آزادی و عدالت را متوجه شوید باید از دوره فتحلی شاه تا ۵۷ و از ۵۷ تا امروز را با هم مقایسه کنید. آن وقت متوجه می شوید که اوضاع خوب است یا آنقدر هم بد نیست ولی اگر فقط از ۵۷ تا امروز را ببینید تصور می کنید که اوضاع بد و سیاه است.

زادبر با بیان اینکه ما برای اینکه تولید هنری خوبی در تراز آوینی داشته باشیم نیاز به ذهینت تاریخی داریم، تصریح کرد: شما آثار آوینی را ببنید. کدام اثر از ذهنیت تاریخ به دور است. تمام این آثار دارای ذهنیت تاریخی است. آوینی در آثار تاریخ عاشورا را به خوبی می شناسد. شما باید تاریخ اسلام را بخوانید. تاریخ اسلام را از شروع حرکت پیامبر(ص) تا ظهور را بخوانید. بعد ذهیت تاریخ در آثار شما می آید. اگر می خواهید آوینی در آثار شما به شما کمک کند به دنبال ذهنیت تاریخی باشید.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی تاکید کرد: دومین ذهنیت تاریخی آوینی، شناخت تمدن غرب است. پس بروید تمدن غرب را هم بخوانید. آوینی تمدن غرب را می شناخت. در عین حالی که تاریخ اسلام را می خوانید تاریخ تمدن غرب را بخوانید.

امروز جنگ ما با ارتش و موشک آمریکا نیست، ما با تمدن و اندیشه غرب می جنگیم

وی افزود: امروز جنگ ما با ارتش و موشک آمریکا نیست، ما با تمدن و اندیشه غرب می جنگیم. تمدن و اندیشه غرب را باید بدانید چیست. بدون شناخت نمی توانید با اندیشه غرب جنگ کنید. آوینی تک تیراندازی در عرصه هنر بود. شما هم باید تک تیرانداز باشید. شما یک “سلام فرمانده” می سازید که این اثرگذاری زیاد را دارد.

زادبر گفت: سومین ذهینت تاریخی، تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر است. کلید واژه رهبری در سه سخنرانی اخیر با مثال های تاریخی است. آقا می فرمایند جهاد تبیین قطعی و فوری است. اگر می خواهیم در آثار و نقد و نگاه ما به جامعه و مسئولان درست عمل کنیم باید ذهنیت تاریخی درستی داشته باشیم.

به گزارش ۸دی، رونمایی از سایت سراجی‌ها یکی از برنامه‌های جانبی این مراسم بود. این تارنمای اطلاع رسانی جهت انتشار اخبار سازمان فضای مجازی سراج گیلان راه‌اندازی شده است.

 

همچنین در بخشی از این برنامه، مرتضی عابدپور لنگرودی، از شاعران گیلانی، اشعاری درباره فتنه‌های دوران انقلاب اسلامی ایراد کرد.‌

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه