امام جمعه لنگرود: عزاداری را جدای از جامعه ندانیم و نسبت به جامعه احساس مسئولیت کنیم

حجت‌الاسلام‌ مهدی نقوی با بیان اینکه از ظرفیت بزرگ دهه محرم و هیئات سیدالشهدا(ع) برای حل و کاهش آسیب‌های جامعه استفاده کنیم و عزاداری را جدای از جامعه ندانیم، گفت: نسبت به جامعه خود احساس مسئولیت کنیم و در کنار صرف هزینه و وقت و عزاداری برای سیدالشهدا(ع)، اصل امر به معروف و نهی از منکر را احیا نماییم.

امام جمعه لنگرود: عزاداری را جدای از جامعه ندانیم و نسبت به جامعه احساس مسئولیت کنیم

به گزارش ۸دی، امام جمعه شهرستان لنگرود ضمن دعوت مردم به رعایت تقوای الهی و با بیان اینکه تمام نعمت‌هایی که خداوند به ما داده پس از مدتی از ما گرفته خواهد شد، اظهار کرد: این دنیا سرای گذرا، محدود و معدود است اما ظرفیت عظیمی دارد که سعادت و سرنوشت ابدی ما از اینجا تامین می‌شود.

وی با اشاره به آیه {۲ سوره ملک} الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ؛ خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر (و خلوص اعمالش بیشتر) است و او مقتدر و بسیار آمرزنده است، افزود: این دنیا همچون مسابقات المپیک است و انسان با یک لحظه غفلت همچون ورزشکاری که در ثانیه‌های پایانی بازی را واگذار کرده، مردود می‌شود اما از طرفی دیگر با یک لحظه توجه و عمل موجه می‌تواند باعث خشنودی خداوند و نجات خود ‌شود لذا از خداوند درخواست می‌کنیم که به همه ما لطف کند تا در مسیر بندگی او در این دنیای محدودِ پرظرفیت، آینده و ابدیت خود را چشم‌نواز ترسیم نماییم.

حجت‌الاسلام‌ مهدی نقوی به مناسبت سالروز شهادت شهید مرتضی حسین‌پور شلمانی، با یادآوری سخنان شهید حاج قاسم سلیمانی در رابطه با شهادت فرمانده نابغه لنگرودی  که فرمود کاش من می‌مردم ولی شهید حسین‌پور می‌ماند و اینکه اگر ما شهید حسن باقری را چشم تیزبین دفاع مقدس می‌دانیم که در فرماندهی نیز جزو نوابغ بود، شهید مرتضی حسین‌پور شلمانی را باید چشم تیزبین جبهه مقاومت اسلامی بنامیم، بیان کرد: ما باید در شهرستان در عین توجه به جوانان از تجربه و تفکر بازنشستگان و بزرگان استفاده نماییم و شهدا را به جوانان معرفی کنیم و یاد همه شهدای گرانقدر ایران را گرامی بداریم.

خطیب گیلانی ضمن تقدیر از اصحاب رسانه و خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار با بیان اینکه امروزه عرصه رسانه بسیار گسترده شده و هرشخصی می‌تواند یک فعال رسانه‌‌ای و خبرنگار باشد، تصریح کرد: افرادی که عنوان خبرنگار را دارند می‌بایست به چند نکته بیشتر از عموم افراد توجه نمایند؛ امانتداری، صداقت، شجاعت و حکمت باید از ویژگی‌های یک خبرنگار باشد اما اگر خبرنگار وابسته به یک جناح و تفکر شد دیگر تحلیل و خبر او ارزشی ندارد و نباید به آن توجه نماییم. خبرنگار باید با این صفات مذکور مشکلات مردم را رسانه‌ای نماید تا بدین طریق مسائل سریع برطرف شود.

امام جمعه لنگرود با تاکید بر اینکه عزادری های ما باید خالصانه باشد و هیچ نکته‌ای غیر از عشق به اهل بیت(ع) نباید در عزاداری‌های ما وجود داشته باشد، عنوان کرد: اگر اخلاص در روضه‌ها، مدیحه‌سرایی و عزاداری‌ها از بین رفت آن عزاداری نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه دارای اثر منفی خواهد بود لذا عزاداری‌ها را خالص نگه دارید.

وی در ادامه اضافه کرد: مداحان جهت گرم‌کردن هیئت و عزاداری مطالب غیر اصیل و خرافه‌ای که با شان و جایگاه والای اهل‌بیت(ع) سازگاری ندارد را وارد عزاداری‌ها نکنند، قمه‌زنی از جمله خرافه‌هایی است که جز وهم دین و مذهب و تنفر افراد از دین حاصل دیگری ندارد.

حجت‌الاسلام‌ با بیان این نکته که بین عزاداری و دیگر مسائل دینی جدایی قائل نشویم، عزداری بخشی از دین ماست لذا هیئتی موفق است که در آن معارف الهی، احکام دین، معارف قرآن، پاسخگویی به شبهات دینی بیان شود نه اینکه تمام توجهات خود را سمت نحوه سیاهپوش کردن، اندازه سیستم صوتی و … معطوف نماید، خاطرنشان کرد: در شهر و روستایی که مسجد برای عزادری ظرفیت دارد، استفاده نمایید و اصالت و نقش مسجد را در جامعه کمرنگ نکنید، حضور عالم و شنیدن معارف کربلا و عاشورا را اصل قرار دهید.

امام جمعه لنگرود با اشاره به اینکه از جوانان درخواست می‌کنیم از ابتدای مراسم در مجلس حضور پیدا کنند، پای معارف بنشینند و تنها به مداحی بسنده ننمایند، یادآور شد: می‌بایست از ظرفیت بزرگ دهه محرم و هیئات سیدالشهدا(ع) برای حل و کاهش آسیب‌های جامعه استفاده کرد و عزاداری را جدای از جامعه ندانیم و نسبت به جامعه خود احساس مسئولیت کنیم، از ظرفیت هیئت‌ها برای کاهش آسیب‌ها استفاده نماییم و در کنار صرف هزینه و وقت و عزاداری برای سیدالشهدا(ع) روح واقعه عاشورا که اصل امر به معروف و نهی از منکر است را احیا نماییم.

نقوی در پایان از هیئات خواستار شد که  در زمان برگزاری عزاداری‌ها حقوق مردم را رعایت و سلامت را با انجام پروتکل‌های بهداشتی در اصل عزاداری‌ها قرار دهید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه