هشت دی گزارش می دهد:

بازخوانی پرونده هسته‌ای ایران در سازمان ملل/ سرانجام قصه پرغصه برجام چه می‌شود؟

برجام یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک حاصل از توافق میان ایران و کشورهای اروپایی بر سر مسائل هسته‌ای» مهم‌ترین و شاخص‌ترین برنامه ۸ ساله مورد تاکید دولت روحانی است که با وجود نزدیک شدن به پایان عمر دولت تدبیر و امید و با همه کش و قوس‌هایی که بر سر آن وجود داشته، همچنان بی نتیجه مانده و به سرانجام مشخصی نرسیده است.

بازخوانی پرونده هسته‌ای ایران در سازمان ملل/ سرانجام قصه پرغصه برجام چه می‌شود؟

به گزارش هشت دی، برجام یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک حاصل از توافق میان ایران و کشورهای اروپایی بر سر مسائل هسته‌ای» مهم‌ترین و شاخص‌ترین برنامه ۸ ساله مورد تاکید دولت روحانی است که با وجود نزدیک شدن به پایان عمر دولت تدبیر و امید و با همه کش و قوس‌هایی که بر سر آن وجود داشته، همچنان بی نتیجه مانده و به سرانجام مشخصی نرسیده است.

کاهش ۹۸ درصدی ذخیره‌سازی اورانیوم در ازای هیچ!

ایران با امضای برجام متعهد شد که علاوه بر پاکسازی ذخایر اورانیوم کشور، ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا ۹۸ درصد قطع می‌کند و تعداد سانتریفیوژها را حدود دو سوم و حداقل به مدت ۱۵ سال کاهش می‌دهد و در ازای آن از تحریم‌های علیه ایران شورای امنیت ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده (تحریم‌های ثانویه) بیرون خواهد آمد.

با وجود تبلیغات زیاد تیم رسانه‌ای دولت درخصوص برجام و اظهارات رئیس جمهور کشورمان که پس از امضای این سند مدعی شده بود «مبنای این صفحه جدید این است که حل معضلات در جهان راه‌های ساده‌تری هم دارد.»، هیچ یک از تحریم‌های غرب علیه کشورمان رفع نشد و دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷، به طور رسمی از برجام خارج شد.

حکایت ناتمام منتقدان و دلواپسان برجام/ وقتی دولت زبان دنیا را بلد است!

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز که جزء اصلی‌ترین چهره‌های این توافق هسته‌ای محسوب می‌شود در سخنانی برجام را «سرآغاز فصل تازه‌ای از امید برای ایران» توصیف کرد. البته مسئله برجام تنها به توصیفات اغراق آمیز دولت یازدهم از این توافق ختم نمی‌شود بلکه آنها به کرات و با لحنی تمسخر آمیز، منتقدین برجام را «دلواپسانی» خواندند که زبان گفتگو با دنیا را بلد نیستند و آنها را متهم به سودجویی از تحریم علیه کشورمان کردند.

کوتاهی مجلس در بررسی همه جانبه برجام

البته مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی نیز در آن زمان بدون توجه به نظر مخالفان و منتقدین برجام، در مدت زمان کوتاهی و بدون بررسی ابعاد مختلف این توافق و البته با وجود حواشی و اعتراضات از سوی برخی نمایندگان، آن را امضا کرد و در سخنانی گفت:  «امروز مذاکرات هسته‌ای توفیقی برای ملت ایران داشته و بعد از سال‌ها به نتیجه رسیده‌است و در این زمینه باید از وزیر خارجه و تیم دولت تشکر کنیم چرا که وقت کافی گذاشته و مسائل را مورد بررسی قرار دادند.»

 

سند برجام ۱۰۰ حق مسلم ایران را نادیده گرفته است/ دلخوشی به امضای جان کری!

سعید جلیلی، مذاکره کننده سابق هسته‌ای کشور و از چهره‌های مخالف برجام امضا شده توسط دولت روحانی مدعی است که «در تنظیم سند این توافق هسته‌ای و اسناد ضمیمه آن، از ۱۰۰ حق مسلم ایران صرف نظر شده‌است و این توافق و قطعنامه شورای امنیت پیرو آن، ناقض خطوط قرمز ترسیم‌شده در ایران است.» و “ابراهیم آقامحمدی” عضو وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز برجام را وسیله‌ای برای «فریب افکار عمومی مردم» خواند و افزود: «برجام باید تضمین دار شود، تضمین واقعی! نه تضمین جان کری. چرا باید زیر بار تعهدی برویم که طرف مقابل در برابر آن تعهدی نمی‌دهد که بخواهد آن را اجرا کند. در برجام حتی دولت آمریکا را ملزم نکردند که تحریم‌ها را لغو کند.»

امیدواری بی پایان دولت تدبیر و امید به آمریکای بدعهد

روحانی در جلسه امروز (۱۸ فروردین ۱۴۰۰) هیئت دولت با وجود تجربه تلخ ۸ ساله برجام و در حالیکه چند ماهی بیشتر به پایان دولت وی نمانده، همچنان امیدوارانه از سرگیری مذاکرات درباره برجام سخن می‌گوید و در بخشی از سخنان امروز خود از آمریکا «جدیت» و «صداقت» می‌طلبد! و همچنان هیچ یک از دولتمردان به مردم نمی‌گویند که چرا با وجود وعده‌های بسیار دولت درخصوص رفع تحریم‌ها و گشایش اقتصادی حاصل از کاهش فعالیت‌های هسته‌ای، همچنان مردم درگیر فشارهای سخت معیشتی هستند.

برنامه هسته‌ای ایران در سال ۱۳۲۹ آغاز شد

توحید محمدزاده در گفتگو با خبرنگار هشت دی، ضمن تبریک روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: برنامه هسته‌ای ایران در سال ۱۳۲۹ آغاز شده بود و در سال ۱۳۵۳ با تأسیس سازمان انرژی اتمی ایران و امضای قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر شکل جدی به خود گرفت.

وی ادامه داد: ایران در سال ۱۳۳۷، به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآمد و در سال ۱۳۴۷ پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را امضاء کرد و دو سال بعد آن را در مجلس شورای ملی به تصویب رساند.

انرژی هسته‌ای بهترین جایگزین برای انرژی‌های فسیلی است

پژوهشگر مسائل بین الملل با اشاره به آثار فناوری هسته‌ای در حوزه‌های مختلف بیان داشت: فناوری هسته‌ای، در کنار کاربردهای نظامی و بازدارنده خود، دارای قابلیت استفاده صلح آمیز است؛ با رو به پایان بودن انرژی‌های فسیلی، بسیاری از کشورها در پی انرژی‌های جایگزین برای آن هستند که انرژی هسته‌ای یکی از جایگزین‌های مطرح در این زمینه است.

محمدزاده با بیان اینکه در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۱، محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت ایران، خبر از تهیه سوخت هسته‌ای توسط متخصصین ایرانی برای نیروگاه‌های هسته‌ای ایران داد افزود: در فروردین ۱۳۸۵ نیز محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که موفق به غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۳٫۵ درصد شده‌ است.

این کارشناس حوزه بین الملل با اشاره به راه اندازی آبشار دوم مرکزگریزهای گازی ایران در سال ۸۵ و آغاز فرآیند غنی سازی اورانیوم تصریح کرد: احمدی‌نژاد روز ۲۲ فروردین ۱۳۸۵ در دانشکده علوم رضوی مشهد، دستیابی ایران به چرخه تولید سوخت هسته‌ای را اعلام کرد و بدین ترتیب کشورمان غنی سازی ۵ درصد و ۲۰ درصد اورانیوم را در سال ۸۵ شروع کرد.

وی با اشاره به اتفاقات پس از غنی سازی اورانیوم در ایران خاطرنشان کرد: از تعلیق راکتورها در دولت محمد خاتمی و شروع به کار دوباره در آخر دولت دوم خاتمی و رشد چشمگیر فناوری هسته‌ای در دوره احمدی‌نژاد تا تعلیق برخی از بخش‌های هسته‌ای با تصویب برجام در دولت روحانی و شروع به کار دوباره در اواخر دولت روحانی با خروج آمریکای ترامپ از برجام و ورود مجلس شورای اسلامی به این موضوع و شروع دوباره فعالیت‌های هسته ای گوشه‌ای از این اتفاقات است.

جمهوری اسلامی به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است

محمد زاده اضافه کرد: این روند نشان می‌دهد که سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران پیشرفت در حوزه فناوری هسته‌ای است و ایران از همان اول اعلام کرده است که فقط به دنبال استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای است و از این انرژی در صنایع تولیدی، برقی و پزشکی استفاده می‌کند و استفاده از فناوری‌های جدید را یک حق برای خود می‌داند و در مسیر رسیدن به قله‌های پیشرفت علمی هیچ مانعی را برنمی‌تابد.

پژوهشگر مسائل بین‌الملل تولید دانش در هر کشور را نشانه توانمندی آن کشور دانست و بیان کرد: بدون شک تولید دانش یکی از مهمترین فرایندهای مدیریت دانش نیز بحساب می‌آید و امروزه تاثیر این علوم در گسترش دانش بشری، تسلط بر طبیعت، تامین رفاه و پیشرفت زندگی بشر غیر قابل تردید بوده و به درستی می‌توان آن‌را از عناصر و محورهای اصلی توسعه‌ پایدار و از عوامل مهم اقتدار یک کشور به شمار آورد.

وی با اشاره به اینکه رهبری نیز همواره بر ضرورت و نیاز کشور بر استفاده صلح‌آمیز دانش هسته‌ای تاکید داشته‌اند گفت: با این وجود قدرت‌های سلطه‌گر همواره ایران را متهم به ساخت بمب اتمی کرده‌اند اما بر اساس منطومه فکری مقام معظم رهبری و بر اساس فتوای صریح ایشان، جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به دنبال بمب اتمی نبوده و نخواهد بود و تمرکز کشور بر روی استفاده های صلح آمیز و نوآورانه است.

این کارشناس حوزه بین الملل در پایان به فرمایشات رهبری درخصوص انرژی هسته‌ای و قدرت علمی کشور اشاره کرد و عنوان داشت: «… کشور باید به عزت علمی برسد. هدف هم باید مرجعیت علمی باشد در دنیا، باید به آنجا برسد که جوینده دانش، مجبور باشد بیاید سراغ شما، سراغ کتاب شما، مجبور باشد زبان شما را باد بگیرد تا بتواند از دانش شما استفاده کنند…»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه