تسخیر بازارهای جهانی با الگوی اقتصاد مقاومتی؛

جنایت نابخشودنی مدیران در حق صنعت گیلان/ حلقه مفقوده ی اقتصاد تولید محور کجاست؟!

با گذشت سال های متمادی از تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و اقتصاد تولیدمحور اما همچنان در سطح ملی شاهد جدیت مسیولان در باور این مسئله دیده نمی شود‌.

جنایت نابخشودنی مدیران در حق صنعت گیلان/ حلقه مفقوده ی اقتصاد تولید محور کجاست؟!

به گزارش هشت دی، ریشه مشکلات اقتصادی کشور از نگاه به خارج و وابستگی به واردات آب می خورد که در کنار تحریم ها و عدم حمایت از تولیدات داخلی منجر به فشار اقتصادی بر تمام بخش های جامعه شده است این در حالی است که با گذشت سال های متمادی از تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و اقتصاد تولیدمحور اما همچنان در سطح ملی شاهد جدیت مسیولان در باور این مسئله دیده نمی شود‌.

تکیه بر واردات باعث پدید آمدن اقتصاد توزیع محور می شود، اقتصادی که بر پایه توزیع و مصرف کالاهای وارداتی و بدون رشد متوازن در حیطه صادرات است، در اقتصاد توزیع محور، اصالت با توزیع است و تمام قدرت و اعتبار در اختیار توزیع‌کننده قرار دارد.

در مقابل اقتصاد توزیع محور، اقتصاد تولید محور بر پایه اصالت با تولید است و سود اصلی به تولیدکننده تعلق می گیرد، در این نوع اقتصاد هرکسی می‌داند که در رشته تخصصی خودش مشغول به کار می شود چراکه تولید نیازمند تخصص مرتبط است و بر این اساس شایسته‌سالاری در این نوع نظام معنا پیدا می کند.

در اقتصاد تولید محور، تولیدی ها و کارخانجات قوی‌تر می‌شوند و بروزرسانی اطلاعات باعث توسعه و افزایش ثروت میشود.

در ادامه این گزارش پایگاه خبری تحلیلی هشت دی در مصاحبه با صاحب نظران اقتصادی به بررسی دلایل عدم موفقیت و نقاط ضعف در اقتصاد تولید محور پرداخته است.

“غلامرضا خانکشی پور” پژوهشگر و کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار هشت دی، از ساختار اقتصادی و مبانی مدیریتی مناسب بعنوان حلقه مفقوده تولید اقتصاد محور نام برد و اظهار کرد: برای حل مشکلات اقتصادی می بایست یک انقلابی از روشها را داشته باشیم و در شیوه های حکمرانی برای اداره اقتصادی کشور تغییرات اساسی ایجاد شود.

عدم باور اقتصاد مقاومتی در نگاه مسئولین و مردم

خانکشی پور با تاکید بر نقش باور اقتصاد مقاومتی در بین مسئولین و مردم بیان کرد: نگاهای متفاوت باعث میشود که تصمیمات مختلف در عرصه اقتصادی گرفته شود، یک مدیر اقتصادی که نگاه او بر این است که حتما باید برجام و مذاکره انجام شود تا از طریق سرمایه دار خارجی چرخ اقتصاد کشور به حرکت در آید و به رونق اقتصادی برسیم، یا مدیری که تحریم ها را باور و آن را سد معبری میداند موانعی در مقابل پایه های اقتصاد بر مبنای تولید هستند.

نفت ثروتی که پس از استخراج باید تبدیل به سرمایه شود؛ نه هزینه!

کارشناس اقتصادی ادامه داد: این نوع نگاه وابسته در رابطه با نفت هم وجود دارد، نفت یک ثروت است که وقتی استخراج میشود باید تبدیل به سرمایه شود، تا وقتی نگاه به نفت این است که بودجه کشور را تحت تاثیر قرار دهد و برای کشور هزینه شود تولید ما پیش نمی رود.

تأثیر ارزش های فرهنگی ایران در اجرای اقتصاد مقاومتی

وی با اشاره به تأثیر ارزش های فرهنگی بر اقتصاد مقاومتی، گفت: تشویق نخبگان جوان توسط خانواده و اساتید آنها برای خروج از کشور و رفتن به دانشگاه های خارجی یک ارزش ناصحیح فرهنگی است زیرا همین نخبگان هستند که می بایست اقتصاد کشور را نجات دهند یا استفاده از کالای خارجی بین مردم، نشان دهنده ارزش فرهنگی دیگری است که لازم است در آن تغییر ایجاد شود.

خانکشی پور با تاکید بر اینکه عدم اجرا و موفقیت اقتصاد مقاومتی بدلیل نبود باور مقاومت در بین مدیران است، ادامه داد: تا زمانی که مدیران چشم امید به برجام و مذاکره داشته باشند، از سویی دیگر ارزش های فرهنگی ما تغییر پیدا نکند و نوع نگاه و معیار مدیران حمکرانی ما وابستگی به برجام و غرب باشد راهی برای حل مشکلات اقتصاد نخواهیم داشت.

شکنندگی اقتصاد کشور با بی تدبیری دولت

“محمد رسول سماکچی” عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با اشاره به بی تدبیری عملکرد هیات دولت، وزرا و مسئولین در بروز مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد: مدریت بی تدبیر این مجموعه باعث بروز مشکلات و شکننده شدن اقتصاد در سطح ملی و استانی شده است.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشتی اقتصاد را به گِل می نشاند

سماکچی از لایحه بودجه پیشنهادی دولت بعنوان اهرم فشار برای دولت آتی یاد کرد و افزود: لایحه بودجه ۱۴۰۰نمونه ای از بی تدبیری دولت است، اگر این لایحه به همین صورت تصویب شود دولت وقت برای ۳ماه نخست سال ۱۴۰۰ به هر نحوی که میتواند بودجه را هزینه میکند و پس از آن با این لایحه بودجه عملا کشتی اقتصاد مملکت به گِل می نشیند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: بدهی های بیش از اندازه دولت فعلی برای دولت آینده فشاری دیگر بر اقتصاد ایران است که باعث آسیب به مردم میشود.

دولت آینده با بدهکاری های دولت روحانی پیشاپیش ورشکست است

وی با تأکید بر اینکه دولت تدبیر و امید با عملکرد خود دولت آینده را پیشاپیش ورشکست کرده است ادامه داد: دولت امسال به پیمانکاران هیچ پولی پرداخت نکرده و تعداد زیادی اوراق بهادار بین آنها توزیع کرده است، این پیمانکاران سال آینده سر موعد مقرر اوراق هایشان را به بانک میبرند و اصل و سود پول خود را می خواهند و دولت آینده مجبور به پرداخت بدهی دولت وقت می شود.

ضعف عملکرد مسئولین اجرایی در بخش های تولیدی و صنعت

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به ضعف عملکرد مسئولین اجرایی بویژه در بخش تولیدات و صنعت گفت: شهرک های صنعتی درخاست سرمایه گذار کردند و ما این کار را انجام دادیم در صورتیکه آنها اصلا فروشنده نیستند و در واقع ملک بازی راه انداختند.

وی تصریح کرد: طی بررسی که شخصا انجام دادم برای چند واحد در یکی از شرکت های قدیمی استان سرمایه گذار پیدا کردم، اما صاحبان این املاک با سرمایه گذار همکاری نکردند به این علت که آنها زمین در آنجا خریدند دورش دیوار کشیدند و از آنجا بعنوان انباری استفاده میکنند و منتظرند تا در آینده قیمت زمین افزایش پیدا کند و بعد بفروشند.

جنایت نابخشودنی مدیران در حق صنعت گیلان

سماکچی با اشاره به قدرت گیلان در صنعت نساجی گفت: گیلان در گذشته جزء استان های صنعتی بویژه در صنعت نساجی بود اما جنایات مسئولین اجرایی و نظارتی باعث شد که کارخانه پوشش و ایران پوپلین با ۳۵۰۰نیرو به خاک سیاه بشیند.

 

 

بیش از نیمی از کارخانجات گیلان تعطیل یا توسط بانک ها قفل شده اند

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: استان گیلان دارای بیش از صد کارخانه بزرگ و کوچک است که توسط بانک ها قفل شدند، در شهر صنعتی رشت نیز بیش از پنجاه درصد کارخانجات یا تعطیلند یا نیمه تعطیل بطوریکه تنها ۲۰درصد تولید دارند در صورتیکه با وجود همین کارخانجات چندصدنفر در گیلان مشغول به کار می شوند‌.

وی با تاکید بر اینکه استان گیلان به لحاظ صنعتی و تولیداتی دارای زیر ساخت های بسیار خوبی است افزود: متاسفانه بیش از صد واحد از کارخانجات توسط بانک ها توقیف شدند، اگر از همین تعداد ظرفیت کارخانه استفاده کنیم و ماشین آلات جدید تهییه کنیم تا ۲۰سال آینده نیاز به تاسیس کارخانه جدیدی نداریم.

عدم حمایت دولت از بنگاه های اقتصادی کوچک حلقه مفقوده اقتصاد تولید محور

“جلال‌الدین محمد شکریه” رئیس اتاق اصناف گیلان و نایب رییس اتاق اصناف کشور نیز در ادامه در گفتگو با خبرنگار هشت دی با اشاره به نقش بنگاه های اقتصادی کوچک به جهت موفقیت در اقتصاد تولیدمحور اظهار کرد: یکی از راههای توسعه و پیشرفت اقتصادی بویژه در کشورهای پیشرفته اقتصادی اسیایی توجه به بنگاه های تولیدی کوچک است.

شکریه با اشاره به نقش دولت در حمایت از بنگاه های اقتصادی کوچک گفت: در ابتدا باید این اراده در دولت ها دیده شود که بخشی از سرمایه گذاری خود را بر روی بنگاه های کوچک صنفی انجام دهند.

رئیس اتاق اصناف گیلان با اشاره به تفاوت حمایتی دولت از واحدهای صنعتی و واحدهای تولیدی بیان کرد: معمولا برای واحدهای صنعتی سیاست هایی که در کشور در طول دولت های مختلف اعمال می شود حمایت و بارمالی است که دولت برای ایجاد یک واحد صنعتی متحمل میشود و از طرفی تسهیلاتی که از طریق نظام بانکی تعیین شده است می باشد.

وی در ادامه افزود: در مقابل برای شکل گیری یک واحد صنفی تولیدی هیچگونه کمکی از جانب نظام بانکی و دولت برای اصناف انجام نمیشود، متاسفانه این روندی است که از دیرباز جا افتاده که واحد صنفی خودش به تنهایی سرپا شود، واحد خود را ایجاد، کارگر جذب کند و…در مجموع هیچگونه حمایت خاصی نمیشود.

بیشترین سهم اشتغال کشور در مشاغل خدماتی است تا تولیدی

شکریه از اراده حمایت و نگاه مثبت دولت به بنگاه های اقتصادی کوچک بعنوان یکی از راههای اجرای شعار تولید محور بودن را در مجموعه اصناف یاد کرد و افزود: تمرکز دولت و نظام بانکی بر بنگاه های اقتصادی متمرکز و بزرگ است و این امر باعث میشود بیشترین سهم اشتغال کشور در مشاغل خدماتی باشد تا تولیدی، در صورتیکه با وجود حمایت و عدم مشکلات ارزی واحدهای تولیدی بسیار خوبی داریم که منجر به اشتغالزایی می شوند.

هزینه بالای تولید قدرت رقابت با کالای خارجی را کم می کند

رئیس اتاق اصناف گیلان ادامه داد:‌ هزینه بالای تمام شده تولید یکی دیگر از مشکلات این مجموعه است، هزینه تولید وقتی بالا میرود قدرت رقابت با کالای خارجی کم میشود بعنوان مثال کشوری مثل چین نرخ پول خود را پایین نگه میدارد تا هزینه تمام شده تولید کم شود، وقتی هرینه تمام شده تولید کاهش پیدا کرد قدرت رقابت با کالای مشابه خارجی تعریف میشود.

وی با بیان اینکه هزینه تولید در ایران بقدری بالاست که تولیدات داخلی توان رقابت با کالاهای خارجی را ندارند افزود: کالاهای چینی، تایلندی و هندی براحتی بازار را از دست واحدهای صنفی ما خارج می سازند و تولید کنندگان ما درگیر هزینه تولید بالا، بیمه، درصد سود بانکی که ۲رقمی است یا نظام مالیاتی که هرچقدر حجم تولیدات افزایش پیدا کند بجای تشویق، مالیات بیشتری در نظر میگیرند است.

خروج تولیدی ها از چرخه تولید با وجود کرونا و التهاب بازار

شکریه با اشاره به تاثیر کرونا بر روی بازار بیان کرد: در کنار فشارهای اقتصادی امروز با بازاری مواجه هستیم که تحت تاثیر کرونا است، قدرت خرید مردم کاهش، بازار ملتهب شده و واحدهای صنفی نمی توانند تولیدات خود را عرضه کنند و در نتیجه ناچار به خروج از چرخه تولید می شود.

رئیس اتاق اصناف گیلان تصریح کرد: تمام این شرایط وقتی کنار یکدیگر قرار میگیرند یک بی انگیزی در واحد صنفی ایجاد می شود و باعث می شود این واحدها در جهت اموزش و ارتقای تولید حرکت نکنند و بدلیل عدم ضریب توان، قدرت و گیرایی تولیدات، قدرت رقابت و توان آنها با کالاهای مشابه خارجی نحیف شود.

تسخیر بازارهای جهانی با روی آوردن به الگوی اقتصاد مقاومتی

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی تنها یک شعار و یک اقتصاد بسته و محدود نیست خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که نیاز خود را از درون تامین کند و با حمایت های دولت، آموزش متداوم و پایدار بازارهای جهانی را تسخیر و به یک‌ اقتصاد تهاجمی تبدیل شود، مجموعه این عوامل اصول اولیه اقتصاد تولید محور هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه