نماینده آستارا: سرمایه‌گذاری جمهوری‌آذربایجان در راه‌آهن پیگیری می‌شود

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری‌آذربایجان به طور کامل به تعهدات خود مبنی بر سرمایه‌گذاری در پروژه راه آهن و بارانداز این شهرستان عمل نکرده‌است و تحقق آن را از ناحیه وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌کنیم.

نماینده آستارا: سرمایه‌گذاری جمهوری‌آذربایجان در راه‌آهن پیگیری می‌شود

به گزارش ۸دی، غلامرضا مرحبا در بازدید از راه آهن آستارا اظهار کرد: علت تحقق نیافتن کامل سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در این پروژه بزرگ ریلی را در قالب سئوالی از وزیر راه و شهرسازی مطرح کرده ام و وزیر به زودی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای پاسخگویی حضور خواهد یافت.

وی ادامه داد: طرف خارجی به عنوان سرمایه گذار این طرح، به صورت کامل به تعهدات خود در این پروژه عمل نکرده است و مطابق قانون اساسی و با تکیه بر ابزارهای نظارتی، این موضوع را پیگیری می کنیم.

وی افزود: منافع ملی کشور ما در راه آهن آستارا باید تامین شود و ما به عنوان کارفرما و صاحب بارانداز باید با دقت، وحدت رویه و اعمال فشارهای قانونی شریک خارجی این طرح را برای عمل به تعهدات پایبند کنیم تا از مزایای راه آهن بهره مند شویم.

مرحبا اظهار کرد: مردم آستارا بعد از سال ها انتظار شاهد راه اندازی راه آهن در این شهرستان مرزی هستند اما این طرح، تحول اقتصادی مناسبی در شهرستان و در حوزه کارآفرینی برای جوانان در پی نداشته است.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در باره راه آهن رشت – آستارا نیز گفت: به دلیل برخی اختلاف نظرهای فنی بین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و تامین کنندگان اعتبار مالی، طرح به تعویق افتاده است و تسریع روند اجرای آن پیگیری می شود.

راه آهن آستارا-آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان در فروردین ماه سال ۹۷ افتتاح شد و اکنون قطارهای باری روسیه و جمهوری آذربایجان از این مسیر ریلی به بارانداز راه آهن آستارای استان گیلان وارد و کالاها را تخلیه یا بارگیری می کنند و جمهوری آذربایجان به ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در این طرح  متعهد شده بود و بعد از تکمیل پروژه و بارانداز و همچنین بعد از اتصال به راه آهن رشت، کریدور ریلی شمال – جنوب کشورمان تکمیل و امکان نقل و انتقال کالا از جنوبی ترین بنادر به آستارا و صادرات ریلی به خارج از کشور میسر خواهد شد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و با داشتن سه مرز ریلی، دریایی و زمینی از مبادی مهم واردات و صادرات و تجارت برون مرزی است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه