کارشناس مسائل اوراسیا در گفتگو با هشت‌دی مطرح کرد:

لزوم جلوگیری از فاجعه انسانی در قره‌باغ

کارشناس مسائل اوراسیا با بیان اینکه مقامات آذربایجان و ارمنستان هیچ‌کدام تمایلی به ادامه درگیری در منطقه قره‌باغ را ندارند، گفت: می‌توان انتظار صلحی موقت را در جهت جلوگیری از پیشرفت فاجعه انسانی پیش آمده در این منطقه انتظار داشت.

لزوم جلوگیری از فاجعه انسانی در قره‌باغ

معصومه محمدی در گفتگو با هشت‌دی با بیان اینکه قره‌باغ در سطح جهانی به‌عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده است، اظهار کرد: بعد از فروپاشی شوروی منطقه قره‌باغ تحت کنترل ارمنستان درآمد.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ بخش‌های بزرگی از قره‌باغ را تحت کنترل خود درآورد، ادامه داد: این کشور در ماه‌های گذشته نیز با اعمال محدودیت‌هایی دسترسی ارمنستان از طریق کریدور لاچین به منطقه قره‌باغ را محدود و فشار بر ارمنستان بیشتر کرده است.

کارشناس مسائل اوراسیا با بیان اینکه محاصره قره‌باغ توسط جمهوری آذربایجان از ۱۲ دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز شده است، تصریح کرد: این محاصره در ۲۳ آوریل سال ۲۰۲۳ میلادی شدت گرفت.

محمدی گذرگاه لاچین را یکی از چالشی‌ترین مشکلات باقیمانده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از جنگ، عنوان کرد و افزود: جمهوری آذربایجان لاجین را مسدود کرده و با ایجاد ایست بازرسی در آن، این مسیر مهم منطقه قره‌باغ را که به ارمنستان متصل می‌شود، دچار بحران انسانی کرده است.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان با میانجی‌گری غرب و روسیه ادامه دارد، گفت: موقعیت باکو با وجود جنگ اوکراین برای طرف غربی از آن نظر مهم است که طرف غربی به دنبال جایگزین‌کردن باکو به‌جای روسیه از نظر تأمین انرژی است.

کارشناس مسائل اوراسیا با بیان اینکه عاقلانه‌ترین رفتار آذربایجان کاهش ترس ارامنه از پاکسازی قومی با ارائه تضمین‌هایی به مردم قره‌باغ کوهستانی است، ادامه داد: این کار باعث روان‌تر شدن مذاکرات می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه مقامات فعلی ایروان و قره‌باغ کوهستانی نیز می‌توانند اقداماتی را برای کاهش تنش انجام دهند، افزود: طرف ارمنی نیز با کاهش لفاظی‌ها در ابراز مخالفت آذربایجان با ادغام قره‌باغ به منطقه تحت کنترل ارمنستان به این ترتیب به پیشبرد امور کمک کند.

وی با بیان اینکه نه مقامات آذربایجان و نه مقامات ارمنستان هیچ‌کدام تمایلی به ادامه درگیری در منطقه قره‌باغ را ندارند، ادامه داد: با به وجود آمدن شرایط مناسب و اجرای شروط طرفین می‌توان انتظار صلحی موقت را در جهت جلوگیری از پیشرفت فاجعه انسانی پیش آمده در این منطقه انتظار داشت.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه