محقق و پژوهشگر تاریخ تحولات سیاسی انقلاب:

تلاش نفوذی ها در وابستگی سیاست داخلی کشور/ تهران؛ اولین شهر پیگیر نتایج انتخابات آمریکا در جهان!

محقق و پژوهشگر تاریخ تحولات سیاسی انقلاب اسلامی با بیان اینکه در دهه ۶۰ مقابل دشمن خارجی می ایستیم و مدل شرقی و غربی را پس می‌زنیم و به سیاست خودکفایی می‌رسیم، گفت: در دهه ۷۰ جرگه هایی از نفوذیان و کسانی که قبلاً منتفع بودند معارض این نوع سیاست می شوند لذا منتج می‌شود به اینکه دوباره متغیر بیرونی در حوزه سیاسی داخلی ایران اثر گذاری خود را تحت عناوین مختلف شروع کند.

تلاش نفوذی ها در وابستگی سیاست داخلی کشور/ تهران؛ اولین شهر پیگیر نتایج انتخابات آمریکا در جهان!

به گزارش خبرنگار هشت دی، حسین بهمنش، محقق و پژوهشگر تاریخ تحولات سیاسی انقلاب اسلامی در دومین همایش ملی حکمرانی اسلامی با اشاره به فضای مؤثر بر نوع حکمرانی و فضای سیاست ورزی در داخل کشور اظهار کرد:‌ اگر فضای سیاسی اجتماعی در روزهای انتخابات آمریکا را بنگریم، می‌بینیم تقریبا همه چیز مسکوت بود و همه دست اندرکاران اقتصادی ثابت و منتظر نتیجه انتخابات بودند.

وی با بیان اینکه تمام محافل خانوادگی، اجتماعی و عمومی، روزنامه ها فضای اجتماعی به نحوی فضای انتخابات آمریکا را رصد کردند و از این فضا اثرپذیر بودند، ادامه داد: از نگاه یک فرد با رشته روابط بین‌الملل این یکی از مقوله های حکمرانی است؛ از قرن گذشته شمسی و بعد از جنگ های ایران و روس مدلی از حکمرانی را تحت تأثیر یک مدلی از سیاست خارجی وارد کشور کردیم.

ابن محقق و پژوهشگر با اشاره به اینکه برای اعمال سیاستی در سیاست ورزی داخل کشور باید متغیرهای مختلف را مدنظر قرار دهیم گفت: در کشورهای مختلف دیده می‌شود که آثار متغیرهای بیرونی بر متغیرهای داخلی بیشتر می‌شود و این یک متغیر مستقل است زیرا اثر گذاری آن بر متغیر وابسته کامل، مستقیم و قطعی است.

آسیب کشور از وابستگی سیاست های داخلی به متغیرهای بیرونی

بهمنش با اشاره به اینکه این نوع سیاست‌ورزی را اصطلاحا سیاست وابستگی می‌نامند افزود: در این نوع، سیاست های داخلی کاملا تحت تاثیر متغیر بیرونی است؛ در این نوع سیاست ورزی متغیر مستقل بیرونی کاملا دیده می‌شود که بر متغیرهای داخلی اثر گذار است.

جانشین بسیج اساتید گیلان ادامه داد: تقریباً بعد از جنگ های ایران و روس این نوع مدل را تحت عنوان سیاست موازنه مثبت انتخاب کردیم یعنی ما پذیرفتیم متغیرهای بیرونی می‌توانند مفاهیم سیاست در داخل کشور را رقم بزنند.

وی با بیان اینکه روس شمالی از ناحیه شمال و بریتانیا از جنوب تمام فضای سیاست ورزی داخل کشور را با عنوان متغیر‌ مستقل بیرونی ذیل سیاست موازنه مثبت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد گفت: تلقی سیاست موازنه مثبت این است که برای اینکه ما بتوانیم حداقلی از خاک ایران را داشته باشیم و استقلال سرزمین را حفظ کنیم لاجرم هستیم که به هر دو بلوک به صورت موازی امتیاز دهیم.

بهمنش با اشاره به اینکه ذیل سیاست موازنه مثبت ۲جنگ را به روس ها می بازیم که اولی به معاهده گلستان و دومی به ترکمنچای منتهی می شود ادامه داد: سیاست موازنه مثبت منتهی به این می‌شود که تکه پاره هایی از ایران را ذیل یک سیاست منحرفانه جدا کنیم و تحت این عنوان که اگر من می خواهم بمانم باید هم به روس تزاری و هم به بریتانیا امتیاز دهم و می‌بینیم که طی دوره دوم ناصری تا کل دوران پهلوی مدام در حال امتیاز دادن هستیم چون سیاست، سیاست اشتباهی است و بنا بر این است که به کدخدایان آن دوره امتیاز بدهید.

بهمنش با اشاره به بولدشدن این تفکر که ضعیف هستیم و نمی‌توانیم پس باید به پررو های عالم امتیاز دهیم خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم بحث بر سر نفت ایران می شود و شوروی از ایران خارج نشد تا وقتیکه وعده نفت را گرفت.

جانشین بسیج اساتید گیلان با بیان اینکه زمزمه هایی در مجلس تحت عنوان سیاست موازنه منفی مطرح شد که این روزها تحت عنوان جبهه ملی و ملی شدن صنعت نفت است گفت: یعنی این سیاست اشتباه است و یک عمر است که امتیاز می‌دهیم اما بازهم طلب می‌کنند پس ما سیاست موازنه منفی را پیش گرفتیم با بنای اینکه به روس و بریتانیا امتیاز نفت را ندهیم.

تلاش نفوذی ها در وابسته کردن سیاست داخلی کشور از دهه ۷۰

وی با بیان اینکه در دهه ۶۰ مقابل دشمن خارجی می ایستیم و مدل شرقی و غربی را پس می‌زنیم و به سیاست خودکفایی می‌رسیم، گفت: در دهه ۷۰ جرگه هایی از نفوذیان و کسانی که قبلاً منتفع بودند معارض این نوع سیاست می شوند لذا منتج می‌شود به اینکه دوباره متغیر بیرونی در حوزه سیاسی داخلی ایران اثر گذاری خود را تحت عناوین مختلف شروع کند.

وی با بیان اینکه در این حالت، متغیر مستقل بیرونی که این بار بلوک غرب به سرکردگی ایالات متحده هست به یک سویه وارد ساحت سیاست ورزی داخل کشور می‌شود افزود: این بدین معنا نیست که نباید با جهان خارج ارتباط داشته باشیم و این یک مغلطه بسیار رایج است که متاسفانه توسط عده‌ای مطرح می‌شود.

بهمنش با تاکید بر اینکه هنگامی که حوزه اثر متغیر مستقل بیرونی را در داخل کشور افزایش می دهید به همان میزان ساحات مختلف زندگی به برجام متصل میشود ابراز کرد: هرجایی در تاریخ معاصر ایران که متغیر های بیرونی و اتصال سیاست بیرونی را آنقدر تکلیفش را روشن کردیم که این اثر گذاری کاملا پیوسته باشد نتیجه اش را دیدیم.

جانشین بسیج اساتید گیلان ادامه داد: هنوز آن چیزی را که از غرب به داخل ایران می آید را فرنگی می‌دانیم، فرنگی یعنی متصل به فرهنگ فرانسه‌‌ و این نشانه نفوذ شدید بر فرهنگ ما است.

بهمنش گفت: زمانی که سران آنها جمع می‌شوند تا تصمیم گیری کنند که چطور در جنگ جهانی دوم ایران را پلی برای پیروزی کنند حتی محمدرضا را دعوت هم نمی‌کنند زیرا آن را به رسمیت نمی‌شناسند و در سیاست داخلی وجه استقلال ندارد.

 

وابسته کردن مایحتاج مردم به “میشیگان”!

وی با بیان اینکه آقایان طی ده سال گذشته و علی الخصوص از دهه ۷۰ شمسی به بعد تمایل یافتند که ساحات مختلف زندگی ایرانی را به تاثیر و اثر گذاری سیاست در ایالت متحده وابسته کنند اذعان کرد: اینکه مقام معظم رهبری تاکید کردند که برجام اثرگذار نخواهد بود به این معنا بود که این سیاست برای ایران منحرفانه و زهر خواهد بود و الان می‌بینم که روغن، گوشت، مرغ و انواع مایحتاج مردم به میشیگان و … وابسته است.

وی با تاکید بر اینکه تهران اولین شهر پیگیری کننده نتایج انتخابات آمریکا در کل جهان بود گفت: یعنی آثار حوزه اثر متغیر مستقل بیرونی را چنان در داخل کشور مشهود کردید که حتی بقال هم پیگیر بایدن و ترامپ بود.

بهمنش با تاکید بر اینکه وقتی متغیر مستقل بیرونی را بر سیاست داخلی اثر گذار می‌کنید محافل و جرگه های خاص آن را به گروه هایی از زندگی مردم تبدیل می کنند افزود: از آنجایی که این مدل حکمرانی کاملا در راستای شیوه حکمرانی وابستگی در دوران قبل از انقلاب اسلامی و در دوره قاجاری است بنابراین اگر می‌خواهیم این مدل اصلاح شود باید از سیاست باج دهی در دروان موازنه مثبت و دوره باج دهی به یک دولت خاص تحت عنوان نیروی سوم دست برداریم.

جانشین بسیج اساتید گیلان با تاکید بر اینکه باید بگوییم که زندگی، سیاست، توسعه و مایحتاج ایرانی از مسیر سیاست خارجه و مسیر تصمیم گیری مردم در ایلات متحده آمریکا نمی‌گذرد افزود: نمی‌گوییم آمریکا تأثیر گذار نیست اما بجز متغیر مستقل بیرونی ‌متغیر دیگری هم مثل متغیر مداخله گر هم داریم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه