مدیر‌ مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان:

میراث مکتوب بخشی از هویت تاریخی و گویای کنش‌های اجتماعی است

مدیر‌ مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان با بیان اینکه میراث مکتوب بخشی از هویت تاریخی ما را تشکیل می‌دهند که گویای وضعیت فرهنگی و تاریخی و کنش‌های اجتماعی در شهرها و روستاهای ما بوده است، گفت: متأسفانه شاهد پراکندگی این میراث هستیم و به بسیاری از مجلات و جرائد این دسترسی وجود ندارد که نیازمند پشتیبانی از این سازمان توسط مسئولان فرهنگی هستیم.

میراث مکتوب بخشی از هویت تاریخی و گویای کنش‌های اجتماعی است

به گزارش هشت‌دی، حسین بهمنش در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره تاریخچه تشکیل سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اظهار کرد: این سازمان از سال ۱۳۸۰ با عنوان اداره اسناد و کتابخانه ملی تشکیل شد اما در اصل از سال ۱۳۴۹ در راستای ارزش‌گذاری و ساماندهی اوراق بالای ۴۰ سال آغاز به کار کرد.

وی به حوزه فعالیت این سازمان اشاره کرد و گفت: بنا بر قانون، تمامی مراودات و اوراق و اسناد وابسته به دولت یا مرتبط با ردیف‌های دولتی توسط تیم‌های متخصص ارزش‌گذاری و بایگانی می‌شوند و این ارزش‌گذاری بر اساس دستورالعمل‌‌های مشخص انجام می‌گیرد.

مدیر‌ مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان تصریح کرد: این کار، پرمشقت و نیازمند دقت بالا است و از طرفی به علت قرار گرفتن اسناد در محیط مرطوب استان، این افراد در معرض بیماری‌های پوستی و تنفسی قرار دارند.

بهمنش به سه مرحله بررسی اسناد شامل ارزش‌گذاری، تنظیم و پردازش و بایگانی اشاره کرد و گفت: حجم عظیمی از اوراق که هویت ما را تشکیل می‌دهند در معرض نابودی قرار دارند که با ارزش‌گذاری علاوه بر خالی‌شدن فضا در یک دسته‌بندی مشخص ارزش‌یابی و بایگانی می‌شوند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، هر کتابی که به چاپ می‌رسد دو نسخه از آن در بایگانی سازمان قرار می‌گیرد این در حالی است که مسئولیت تنظیم و رده‌بندی کتب شامل فهرست‌نویسی پیش از انتشار (فیپا) در حوزه کتب و نشریات نیز برعهده اداره اسناد و کتابخانه ملی است.

مدیر‌ مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان به دو دسته از اسناد شامل اهدایی و امانی اشاره کرد و گفت: با توجه به فضای رطوبتی گیلان این اسناد با‌ارزش در معرض تخریب قرار دارند که نیازمند اهتمام ویژه بر این مسئله به‌خصوص از سوی مردم در اهدا یا امانت‌دادن این اسناد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: میراث مکتوب بخشی از هویت تاریخی ما را تشکیل می‌دهند که گویای وضعیت فرهنگی و تاریخی و کنش‌های اجتماعی در شهرها و روستاهای ما بوده است که مطابق این اسناد تجسم و نگارش تاریخ توسط پژوهشگران انجام می‌گیرد اما متأسفانه شاهد پراکندگی این میراث هستیم و به بسیاری از مجلات و جرائد این دسترسی وجود ندارد که نیازمند پشتیبانی از این سازمان توسط مسئولان فرهنگی هستیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه