استاد دانشگاه گیلان در گفتگو با هشت‌دی:

منصفانه‌ترین تحلیل از ایران قبل و بعد از انقلاب را رهبران آن ارائه داده‌اند

 استاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه بیان اینکه تصویر ایران قبل و بعد از انقلاب باید منصفانه و بر پایه شناخت درست و علمی باشد، گفت: منصفانه‌ترین تحلیل را در این رابطه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب ارائه داده‌اند.

منصفانه‌ترین تحلیل از ایران قبل و بعد از انقلاب را رهبران آن ارائه داده‌اند

 حسین بهمنش در گفتگو با هشت‌دی با بیان اینکه امام خمینی (ره) پیروزی نهضت و انقلاب اسلامی را به دو دلیل قطعی می‌دانستند اظهار کرد: دلیل اول ماهیت اجتماعی نهضت است زیرا پدیده‌ها و رخدادهای اجتماعی اگرچه بسیار پیچیده هستند؛ اما بر اثر تجارب بشری و همچنین مطالعاتی که در چندین قرن گذشته انجام‌شده قابل‌پیش‌بینی هستند.

وی دلیل دوم قطعی بودن پیروزی انقلاب را از منظر امام خمینی (ره) معارف و سنت الهی دانست و تصریح کرد: اساساً سنت‌های الهی قطعی و غیرقابل‌خدشه هستند و حتماً رخ خواهند داد.

استاد دانشگاه گیلان ادامه داد: ذیل همین ماجرای مربوط به قانون‌پذیری و پیش‌بینی‌پذیری پدیده‌های بزرگ اجتماعی و همچنین رخدادهای انسانی است که تا حدی ماجرای اتفاقات بزرگ را پیش‌بینی‌پذیر می‌کند.

بهمنش با تأکید بر اینکه یک دلیل اصلی و مهم دیگر می‌تواند این باشد که به انسان‌های بزرگ و اهل معرفت و عالم این امکان را می‌دهد که با استفاده از فهم و ادراک خوب این دلایل و همچنین سنت‌های الهی بتوانند رخدادهای اجتماعی و پدیده‌های اجتماعی را تا حد زیادی تحلیل کنند، تصریح کرد: امام  خمینی (ره) هر دوی این ویژگی را داشته‌اند در واقع یک‌عالم دینی بودند که قاعدتاً معارف الهی و سنت‌های قطعی الهی را می‌شناختند از طرف دیگر مطالعات تاریخی و ادراکی خوبی از تاریخ ایران داشتند.

این استاد دانشگاه تصویر کلی از ایران قبل و بعد از انقلاب را نسبی دانست و گفت: این تصویر را ممکن است یک دشمن و معاند با توسل به رسانه‌هایشان ایجاد کند قاعدتاً این تصویرسازی خیلی دقیق و درست و متناسب با واقعیت‌ها و حقایق نیست.

وی با بیان اینکه تصویر ایران قبل و بعد انقلاب باید منصفانه و بر پایه شناخت درست و علمی باشد اضافه کرد: با بخشی و سلیقه‌ای نگاه‌کردن به موضوعات مختلف نمی‌توان تصویر درستی از جامعه ایران ارائه داد.

بهمنش با بیان اینکه منصفانه‌ترین تصویر را رهبران انقلاب چه در دوره امام (ره) و چه در زمانی که مقام معظم رهبری، رهبری انقلاب را بر عهده دارند ارائه داده‌اند، افزود: یعنی این بزرگواران سعی کردند در کنار بیان پیشرفت‌ها و دستاوردها، ضعف‌ها و نقاط ایراد را هم بیان کنند.

استاد دانشگاه گیلان با یادآوری این نکته که تمام انقلاب‌های بزرگ دچار یک آفت مشخص، آن هم دورشدن از آرمان‌های انقلاب و انقلابی‌گری تهدید می‌کند، افزود: به دیگر کلام خیانت نسبت ‌به آرمان خود انقلاب و منفعل و غیرانقلابی شدن انقلابیون، همه انقلاب‌ها را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند که بحمدالله انقلاب اسلامی ایران به هیچ‌کدام از آرمان‌هایش خیانت نکرده است، خاطرنشان کرد: با وجود همه مصائب و گرفتاری‌ها و مشکلات و تمامی تهدیدها و موانع، این یک محبت بزرگی است که انقلاب اسلامی در دهه پنجم خودش همچنان بر سر آرمان‌هایش که بزرگ‌ترین آن‌ها استقلال، آزادی و عدالت‌خواهی و استقرار نظام مبتنی بر جمهوریت است، استوار است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه