جزئیات شهادت ۱۲ جانباز ۷۰ درصد در تیرماه سال جاری

طی تیر ماه ۱۳۹۹ تعداد ۱۲ نفر از جانبازان ۷۰ درصد در ۱۰ استان کشور به شهادت رسیده‌اند.

جزئیات شهادت ۱۲ جانباز ۷۰ درصد در تیرماه سال جاری

به گزارش ۸دی،بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال از پایان ۸ سال دفاع مقدس، جانبازان ۷۰ درصد بسیاری تا کنون از میان جمع جانبازان پر کشیده و راهی دیار شهدا شده‌اند. طبق اعلام رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ در مجموع ۵۴۸ هزار و ۴۹۹ جانباز در سراسر کشور داریم که تهران بزرگ با تعداد بیش از ۴۹ هزار جانباز و خراسان رضوی با تعداد بیش از ۴۶ هزار جانباز بالاترین آمار جانباز را در میان استان‌ها دارند. بنا بر اخبار ادارات کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از استان‌های مختلف، طی تیر ماه ۱۳۹۹ تعداد ۱۲ نفر از جانبازان ۷۰ درصد به شهادت رسیده‌اند.

این جانبازان از استان‌های خراسان رضوی، همدان، فارس، آذربایجان شرقی، مازندران، قم، آذربایجان غربی،گیلان، یزد و زنجان بودند. یکی از این جانبازان تنها بانوی جانباز ۷۰ درصد گیلانی بود. همچنین یکی از جانبازان شهید تیرماه ۹۹ از آزادگان دفاع مقدس بود. مشخصات این جانبازان شهید در ادامه می‌آید:

جانباز نابینا «قدرت حیدری» از استان فارس

جانباز ۷۰ درصد «قدرت حیدری»، ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ از شهرستان فسای استان فارس، پس از تحمل ۳۹ سال رنج ناشی از جانبازی، دعوت حق را لبیک گفت و به یاران شهیدش پیوست. پیکر او ۲۵ تیرماه، از منطقه رضوانیه شهرستان فسا به سمت روستای خورنگان تشییع و در گلزار شهدای این روستا به خاک سپرده شد. شهید قدرت حیدری هشتم آذرماه سال ۱۳۶۰ در منطقه بستان بر اثر اصابت ترکش از ناحیه دو چشم مجروح شده بود.

جانباز «سید محمد اسماعیل» از استان قم

جانباز ۷۰ درصد «سید محمد اسماعیل» در سن ۵۸ سالگی بر اثر جراحات دوران هشت سال دفاع مقدس در روز ۲۳ تیرماه ۱۳۹۹ به جمع یاران شهیدش پیوست. مراسم وداع و تدفین شهید سید محمد اسماعیل جنابان ۲۴ تیر ماه از مقابل گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) برگزار و پیکر مطهر این جانباز شهید در کنار یارانش به خاک سپرده شد.

او متولد اردیبهشت سال ۱۳۴۱ بود و در سن ۲۲ سالگی در اردیبهشت سال ۱۳۶۳ بر اثر برخورد با مین در منطقه عملیاتی سردشت از ناحیه سر، دست، چشم، گوش، دو پا و سینه مجروح شد. برادرش سید محمد ابراهیم نیز ۱۰ تیر ماه ۱۳۶۵ بر اثر ترکش به سر در عملیات کربلای یک در منطقه مهران به شهادت رسید.

بانوی جانباز «طاهره صیاد ناهد» از استان گیلان

«طاهره صیاد ناهد» تنها بانوی جانباز ۷۰ درصد گیلان عصر روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۹۹ به همسر شهیدش پیوست. او همسر روحانی شهید «مرتضی خدادادی»، نخستین شهید ترور شهرستان بندر انزلی بود که در جریان ترور همسرش به دست گروهک منافقین در سال ۱۳۶۰ به درجه جانبازی نائل آمده بود.

روحانی شهید مرتضی خدادادی در یازدهم شهریور سال ۱۳۶۰ با پرتاب نارنجک به منزلش از سوی گروهک منافقین، ترور شد و به شهادت رسید که همسر وی نیز در جریان این عملیات تروریستی از ناحیه دو پا مجروح و به مقام جانبازی رسید. از این بانوی شهید پنج فرزند پسر به یادگار مانده است.

جانبازان دفاع مقدس , خانواده شهدا ,

جانباز نخاعی «غلام‌حیدر کاووسی» از استان خراسان رضوی

جانباز سرافراز ۷۰ درصد «غلام‌حیدر کاووسی» پس از سال‌ها تحمل درد مجروحیت دوران دفاع مقدس، دوشنبه ۱۶ تیرماه ۱۳۹۹ بر اثر عارضه‌ کلیوی به شهادت رسید. مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید ۱۷ تیرماه ۱۳۹۹ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و در جوار یاران شهیدش در بهشت رضا(ع) به خاک سپرده شد. غلام‌حیدر کاووسی ۱۰ فروردین ۱۳۴۳ در مشهد چشم به جهان گشود و در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۵ در منطقه حاج عمران بر اثر اصابت ترکش به کمر، قطع نخاع و به مقام پرافتخار جانبازی نائل آمد.

جانبازان دفاع مقدس , خانواده شهدا ,

جانباز «عبدالله افشین‌وند» از استان آذربایجان غربی

جانباز گرانقدر ۷۰ درصد «عبدالله افشین‌وند» که از جانبازان اهل سنت استان آدربایجان غربی بود پس از ۳۳ سال تحمل درد و رنج ناشی از جراحات جنگی در روز ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹ به یاران شهیدش پیوست. این جانباز سرافراز سال ۱۳۱۷ چشم به جهان گشود و ۱۷ خرداد ۱۳۶۶ بر اثر انفجار مین از ناحیه هر دو پا به درجه رفیع جانبازی نائل آمد.

جانبازان دفاع مقدس , خانواده شهدا ,

جانباز «عزیزالله سیف» از استان همدان

جانباز گرانقدر ۷۰ درصد «عزیزالله سیف» از رزمندگان استان همدان بعد از سال‌ها رنج ناشی از مجروحیت، ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹ دعوت حق را لبیک گفت و به یاران شهیدش پیوست.  پیکر پاک او ۱۵ تیرماه ۱۳۹۹ بعد از تشییع در گلزار شهدای باغ بهشت نهاوند به خاک سپرده شد. این جانباز سرافراز در ۱۴ فروردین ماه سال ۶۶ از ناحیه چشم دچار مجروحیت شد و به افتخار جانباری نائل آمد و سرانجام نیز در ۱۴ تیرماه ۹۹ به یاران شهیدش پیوست.

جانباز نخاعی و آزاده «اسمعیل جوشانی» از استان مازندران

«اسماعیل جوشانی» آزاده سرافراز و جانباز ۷۰ درصد از شهرستان تنکابن مازندران در روز ۱۲ تیرماه ۱۳۹۹ در یکی از بیمارستانهای تهران بر اثر جراحات ناشی از دوران جنگ به خیل شهدا پیوست.  پیکر پاک این جانباز قطع نخاع در روز جمعه ۱۳ تیرماه پس از نماز جمعه در تنکابن تشییع و خاکسپاری شد. جانباز شهید جوشانی در سال ۱۳۴۱ متولد و پس از هزار و ۱۶ روز اسارت در ارودگاه عنبر سرانجام در سال ۶۳ به وطن بازگشت. شهید جوشانی نخستین بار براثر اصابت گلوله در تنگه چزابه مجروح و قطع نخاع شد.

جانباز «حسین قاسم پور سجاسی» از استان زنجان

جانباز گرانقدر ۷۰ درصد زنجانی «حسین قاسم پور سجاسی» پس از تحمل سال‌ها درد و رنج ناشی از جراحات در روز ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۹ دعوت حق را لبیک گفت و به همرزمان شهیدش پیوست. پیکر او در جوار امامزاده ابراهیم(ع) شهر سجاس از توابع شهرستان خدابنده در کنار دیگر همرزمان شهیدش به خاک سپرده شد. حسین قاسم‌پور سجاسی دوم شهریور ماه سال ۱۳۰۹ دیده به جهان گشود و با آغاز جنگ تحمیلی از سوی بسیج راهی جبهه شد. او در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۶۲ در منطقه بصره عراق بر اثر اصابت ترکش جانباز شد.

جانبازان دفاع مقدس , خانواده شهدا ,

جانباز نخاعی «محمد صالح فیضی» از استان آذربایجان غربی

جانباز گرانقدر ۷۰ درصد «محمد صالح فیضی» از شهرستان بوکان استان آذربایجان غربی پس از تحمل ۳۳ سال رنج مجروحیت ناشی از قطع نخاع نهایتاٌ در روز ۸ تیرماه ۱۳۹۹ به همرزمان شهیدش پیوست. این شهید بزرگوار سال ۱۳۴۱ در خانواده‌ای مؤمن و متدین چشم به جهان گشود و به عنوان سرباز وظیفه سپاه ۱۷ اسفند ۱۳۶۶ در حین مأموریت رزمی در محل خاکی بیک تکاب بر اثر سقوط از کوه از ناحیه کمر قطع نخاع شد و به درجه جانبازی نائل شد.

جانبازان دفاع مقدس , خانواده شهدا ,

جانباز نابینا و قطع عضو «بهرام شکری چینی بلاغ» از استان آذربایجان غربی

جانباز گرانقدر ۷۰ درصد «بهرام شکری چینی بلاغ» پس از سال ها تحمل درد و رنج ناشی از جراحات در روز هفتم تیرماه ۱۳۹۹ به یاران شهیدش پیوست. پیکر پاک این شهید با حضور مسئولان و خانواده وی در قطعه باغ رضوان ارومیه به خاک سپرده شد. بهرام شکری چینی بلاغ در آبان ماه سال ۱۳۷۲ در منطقه عملیاتی پیرانشهر، بر اثر انفجار مین در حین تأمین جاده از ناحیه صورت، دو چشم و قطع دو دست به درجه جانبازی نائل آمد.

جانباز «حسین همتی» از استان آذربایجان شرقی

جانباز گرانقدر ۷۰ درصد «حسین همتی» پس از ۳۳ سال تحمل درد و رنج مجروحیت سرانجام در روز پنجم تیرماه ۱۳۹۹ به همرزمان شهیدش پیوست. مراسم تشییع پیکر او در روز جمعه ششم تیرماه ۱۳۹۹ از محل اقامه نماز جمعه در مصلی امام خمینی(ره) به طرف میدان ساعت تبریز برگزار و در گلزار شهدای وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد.

شهید حاج حسین همتی از سنگرسازان بی‌سنگر هشت سال دفاع مقدس در قالب تیپ پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی آذربایجان شرقی بود که در ۲۰ بهمن ماه سال ۶۴ در عملیات والفجر ۸ در منطقه فاو و ۱۹ دی ماه سال ۶۵ در عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه شرکت و در ادامه این عملیات در ۱۹ فروردین سال ۶۶ جانباز شد.

جانبازان دفاع مقدس , خانواده شهدا ,

جانباز نخاعی «علی اکبر عربی قریه علی» از استان یزد

جانباز ۷۰ درصد «علی اکبر عربی قریه علی» سرانجام عصر دوشنبه دوم تیرماه ۱۳۹۹ پس از تحمل سال‌ها درد و رنج و مجروحیت به همرزمان شهیدش پیوست. مراسم تشییع او در روز  چهارم تیر از مسجد روضه محمدیه تا گلزار شهدای گمنام تکیه امیرچخماق برگزار و سپس پیکر وی برای خاکسپاری به زادگاهش روستای قریه علی کوهبنان استان کرمان منتقل شد. علی اکبر عربی قریه علی در دی ماه سال ۱۳۳۳ در کوهبنان کرمان در خانواده‌ای روحانی چشم به جهان گشود و در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۶۵ به افتخار جانبازی نائل آمد و ۳۳ سال ۳۲ ترکش خمپاره ۶۰ را با خود به همراه داشت.

جانبازان دفاع مقدس , خانواده شهدا ,

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
خدای مهربان رتبه های این عزیزان را اضافه فرماید.
در حاشیه