استاد اقتصاد دانشگاه گیلان در گفتگو با 8دی:

نظام سرمایه داری از یک بحران وارد بحران دیگر می شود/ مبلغان تفکر لیبرال دموکراسی در کشور از وقایع آمریکا درس بگیرند

استاد اقتصاد دانشگاه گیلان، گفت: به نوعی نظام سرمایه داری به مرحله ای رسیده که از یک بحران وارد بحران دیگر می شود که این امر در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را نشان می دهد.

نظام سرمایه داری از یک بحران وارد بحران دیگر می شود/ مبلغان تفکر لیبرال دموکراسی در کشور از وقایع آمریکا درس بگیرند

«سید رضا میرعسکری» عضو هیأت علمی اقتصاد دانشگاه گیلان در گفتگو با خبرنگار هشت دی در خصوص بحران ها و مشکلات اقتصادی آمریکا با توجه به اعتراضات اخیر و به راه افتادن جنبش نفس، اظهارکرد: قضایای اخیر با بحث کشتن بی رحمانه یک سیاهپوست توسط پلیس آمریکا شروع شده اما این یک آتش زیر خاکستر بوده است.

وی تصریح کرد: نظام اقتصادی آمریکا در حوزه های مختلف دارای بی عدالتی است که ناشی از نظام سرمایه داری است که یک عده محدودی ثروت های کلان در دست دارند و سابقه این حوادث در بحث های اقتصادی، نژادپرستی و ظلمی که در مورد سیاهپوستان و رنگین پوستان انجام می دهند، بسیار زیاد بود.

نظام سرمایه داری از یک بحران وارد بحران دیگر می شود

استاد اقتصاد دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه قبل این جریانات یک جنبش ۹۹ درصدی با شعار «اشغال وال استریت» حدود ۹ سال پیش بعد از بحران سال ۲۰۰۸ میلادی شکل گرفته بود، ادامه داد: به نوعی نظام سرمایه داری به مرحله ای رسیده که از یک بحران وارد بحران دیگر می شود که این امر در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را نشان می دهد.

 

نظام حاکم آمریکا با زور به حیات خود ادامه می دهد

وی افزود: این مسأله فقط نژاد پرستی نیست، بی عدالتی و تبعیض حتی در بین سفیدپوستان هم هست که عدم رضایت نسبت‌به هیئت حاکم آمریکا چند بُعدی و لایه های مختلفی دارد و نظام حاکم آمریکا به نوعی با زور به حیات خود ادامه می دهد که بسیار شکننده است.

میرعسکری در خصوص سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نظام سرمایه داری آمریکا رو به افول است، گفت: بیانات مقام معظم رهبری کاملا به جا بود و یک بحث اینکه از طرف خود جامعه آمریکا بویژه روشنفکران، دانشگاهیان و افرادی که حوادث دنیا را رصد می کنند و جمهوری اسلامی را می شناسند یک انتظاری از ایران دارند که به نوعی آن ها را حمایت کند.

وی ادامه داد: از چند سال پیش همایش «افق نو» در ایران برگزار می شد که در چند سال اخیر در لبنان هم برگزار شد و اندیشمندان آمریکایی حضور داشتند دولت آمریکا آنها را تحت فشار قرار دادند و از دانشگاه اخراج کردند این در حالی است که باید با آنهایی که منتقد نظام آمریکا و مخالف هستند ارتباط برقرار کرد تا متشکل شوند در اینصورت خیلی از کارها و اعتراضاتی که در آمریکا شکل می گیرد هدفمند و زودتر به ثمر می نشیند.

میرعسکری افزود: دوام نظام آمریکا مرهون همراهی سایر تصمیم‌گیران جهانی هم است که فرصتی برای آن ایجاد می کنند؛ مثلا هزینه ای که ایران در زمینه تحریم های اقتصادی دارد پرداخت می کند اگر دیگران هم با ایران همراهی کنند تحریم بی اثر می شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر کشورهای متحد پای کار بیایند در عرصه بین المللی وجهه آمریکا زیر سؤال می رود که این اتفاق هم در حال رخ دادن است.

وی این تظاهرات را در تاریخ آمریکا بی نظیر عنوان کرد و گفت: فروپاشی در اذهان آمریکایی ها در سال ۲۰۰۸ شکل گرفته بود و اکنون در عمل خود را نشان می دهد.

 

نظام بانکی آمریکا و تفکرات صهیونیستی هدف اعتراضات

 میرعسکری مراحل بعدی را نظام بانکی آمریکا و تفکرات صهیونیستی دانست که پشت آنها در قالب سازمان های بین المللی قرار دارد و اظهارکرد: افکار خود را دیکته می کنند و به نوعی این سازمان های بین المللی همچون سازمان ملل، بانک جهانی، صندوق ملی پول و آژانس بین المللی انرژی اتمی را مصادره کردند.

 

تضادهای حاکم بر جامعه آمریکا حسابی سر باز کرده

وی با بیان اینکه اکنون تضادهایی که در جامعه آمریکا که ناشی از بی عدالتی هیئت حاکم وجود دارد حسابی سر باز کرده است، اظهارکرد: تصمیم گیرنده های جهانی هم خیلی مهم هستند سخنان رهبری کاملا بجا بود و خود دولت و وزارت خارجه ایران این فشارها را در عرصه بین المللی بیشتر کنند.

وی در خصوص جریانات دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸، با بیان اینکه در خصوص این جریانات چقدر از طریق رسانه ها هجمه وارد می کردند، گفت: در فضای رسانه ای خبررسانی که پرس تی وی انجام می دهد خیلی خوب است اما باید گسترده تر با همکاری کشورهای اسلامی و جنبش عدم تعهد پیگیری شود.

 

مبلغان تفکر لیبرال دموکراسی در کشور از وقایع آمریکا درس بگیرند

 

میرعسکری ادامه داد: یک پیام هم در جامعه ایران دارد که هنوز افرادی که در کشور مبلغ تفکر لیبرال دموکراسی هستند که از وقایع باید درس بگیرند.

وی افزود: یکی از اقدامات زیرکانه و خبیثانه که آنها انجام می دهند این است که حرکات در جهت منافع خود را با اسامی زیبایی مثل آزادی، حقوق بشر و دموکراسی انتخاب می کنند.

 

با به نتیجه رسیدن اعتراضات سازمان های بین المللی از نفوذ تمام عیار آمریکا و متحدین اش خارج می شوند

 

استاد اقتصاد دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: در بحث تحریم های کشور ما بدنبال این هستند که بانک‌مرکزی، دولت، سپاه و مردم را تحریم کنند و در چهارچوب FATF یا پالرمو با نهادهای بین المللی همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه نهاد های بین المللی مستقل نیستند، ادامه داد: ان شاالله با به نتیجه رسیدن این اعتراضات، گام بعدی این است که سازمان های بین المللی از نفوذ تمام عیار آمریکا و متحدین اش خارج شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه