انتحاری با بُمبِ “جنبش سبز”

آیت‌الله خامنه‌ای -رهبر انقلاب اسلامی- نیز یک هفته پس از شروع فتنه، در خطبه‌های نماز جمعه چرایی شکست این طرح را اینگونه بیان کردند: خیال کردند ایران هم گرجستان است.

انتحاری با بُمبِ “جنبش سبز”

۸دی: آقای جان مک کین -سناتور سنای ایالات متحده- در انتخابات ۲۰۰۸ گفته؛ در ایران، نظام را با «جنبش سبز»! منهدم می‌کنیم. او همچنین در ایالت کارولینای شمالی، در یک سخنرانی، آوازی منسوب به گروه «بیچ بویز» در پشت میکروفون سرود که در آن خوانده شده بود؛ بر روی ایران بمب، بمب، بمب، بمب بریزیم … .

به نقل آشوتیدپرست آقای ابراهیم یزدی -دبیر‌کل نهضت آزادی- سیزده ماه قبل از انتخابات ۱۳۸۸ در جلسه‌ای، در تهران، به فرزند یکی از سران فتنه، گفته: مهمترین مسئله انتخابات آینده باید «تقلب» باشد و توسط یک چهره موجه مرتبط با نظام مطرح شود چراکه طرح ابتدایی موضوع از طرف افراد یا گروه‌هایی که «خودی نظام» تلقی نمی‌شوند، پروژه‌ را خراب می‌کند و به جایی نمی‌رسد. از اینرو در شهریور ۱۳۸۷ پدر این فرد که از روحانیون برجسته نظام بود، در جمع روحانیون مشهد نسبت به سلامت انتخابات ابراز نگرانی کرد.

به گزارش سایت دویچه وله فارسی؛ سه ماه بعد کمیته مشترک صیانت آراء از سوی یک جریان داخلی، و با محوریت یک احزاب و مجمعی، در اعلامیه‌ها و اظهارنظرهای پیاپی، صلاحیت دولت و شورای نگهبان را برای برگزاری انتخابات زیر سؤال می‌برد و خواستار تشکیل هیئت مستقل برگزاری انتخابات و خلع ید از شورای نگهبان و وزارت کشور می‌شوند.

به روایت روزنامه ایران؛ در آذر ۱۳۸۷ آقای مصطفی تاج‌زاده به‌صورت رسانه‌ای از مراجع تقلید درخواست می‌کند که نظام را وادار به پذیرش مستقل انتخابات کرده و خود نمایندگانی را برای عضویت در هیأت معرفی نمایند، سیاسیون معتقدند که این خواسته‌ی تاج‌زاده در واقع مخدوش‌کردن داوری رهبری در امر انتخابات بود.

پس از یک ماه از اعلام کاندیداتوری آقای محمد خاتمی، آقای میرحسین موسوی ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ اعلام کاندیداتوری کرده و ۶ روز بعد، محمد خاتمی استعفا می‌دهد؛ از اینرو تحلیل‌گران چنین رخدادی را نشانه عزم این جریان برای بر‌هم‌زدن انتخابات ارزیابی کردند.

در این میان تلویزیون فارسی B.B.C که اساساً از آذر ۱۳۸۷ شروع به کار کرد، تلویزیون V.O.A آمریکا و سایت‌های فارسی الجزیره قطر و العربیه عربستان یک جبهه مشترک رسانه‌ای به نفع موسوی به وجود آورده و در حالیکه مراکز تحقیقاتی آن‌ها پیروزی آقای احمدی‌نژاد را قطعی اعلام کرده بودند، میرحسین را پیروز قطعی اعلام کرده و در عین حال روی جدی‌ بودن احتمال تقلب به نفع احمدی‌نژاد تأکید کردند؛ خود این موضوع دلیل مستقلی بود که پیوستگی داخل و خارج را نشان می‌داد.

چند ماه پس از فتنه ۱۳۸۸، آقای باراک اوباما -رئیس‌جمهور وقت آمریکا- اعلام کرد: ما به تویتر دستور دادیم که تعمیرات فنی را تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران به عقب بیاندازد تا اخلالی در ارتباط با معترضان انتخاباتی ایران پدید نیاید.

بی‌بی‌سی فارسی یک هفته قبل از زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران از ۶ ساعت در روز به ۲۴ ساعت شبانه روز تبدیل شد و از ظهرِ ۲۲ خرداد -روز انتخابات- گزارش‌های پی در پی مبتنی بر تقلب گسترده در انتخابات و در عین حال پیروزی قطعی موسوی خبر می‌داد. این تلاش‌ها از ساعت یازدهِ شبِ روزِ انتخابات تشدید شد.

حدود دو هفته بعد نیروی انتظامی ساختمانی متعلق به کمیته صیانت از آراء را در منطقه تجریش مورد بازرسی قرار داد و مشخص شد که بی‌بی‌سی فارسی در این ساختمان استقرار داشته است. این شبکه‌ها علاوه بر سایت یوتیوب، تا قبل از انتشار این اخبار علی‌الظاهر خصوصی بودند و اروپا‌ آن‌ها را اداره می‌کرده! ولی پس از انتشار، معلوم شد که آمریکایی‌ هستند و توسط سازمان سیا راه‌اندازی شده‌اند.

آقای جورج سوروس -سرمایه‌دار آمریکایی- طبق ادعای خودش که در رسانه‌ها نقل شد، گفته: من ۱۰ میلیون دلار خرج کردم و در گرجستان انقلاب مخملی راه انداختم، حکومتی را بردم و حکومت دیگری را آوردم، احمق‌ها خیال کردند جمهوری اسلامی هم مثل آنجاست!

آیت‌الله خامنه‌ای -رهبر انقلاب اسلامی- نیز یک هفته پس از شروع فتنه، در خطبه‌های نماز جمعه چرایی شکست این طرح را اینگونه بیان کردند: خیال کردند ایران هم گرجستان است.

در گزارشی از B.B.C فارسی خواندم؛ مرحوم آقای رفسنجانی -چهره تاثیرگذار انقلاب- سه روز پیش از برگزاری انتخابات نامه‌ای را خطاب به رهبر صادر کرد. به گفته‌ی سیاسیون؛ این نامه آکنده از خشم و فاقد سلام و والسلام که در مکاتبات مذهبی می‌آید، بود. همچنین در این نامه تنها راه علاج، رد صلاحیت احمدی‌نژاد دانسته شد.

به گزارش مشرق؛ پس از بازداشت عناصر میانی فتنه، مصطفی تاج‌زاده فاش کرد: در انتخابات تقلب عمده‌‌ای که نتیجه را دگرگون کند، رخ نداده و بحث تقلب همه ماجرا نبوده است. او همچنین گفته: اگر نظام قبول به ابطال انتخابات می‌کرد، آنوقت ما بحث عدم صلاحیت نهادهای اجرایی نظام در انتخابات را برای برگزاری مجدد، دنبال و نظام را وادار به ساز‌وکار دیگری که لازمه‌ آن تعویق یک‌ساله انتخابات بود، می‌کردیم و زمینه تغییرات اساسی در نظام را فراهم می‌ساختیم.

به گفته‌ی یک کارشناس سیاسی؛ حامیان فتنه در نظر داشتند بلافاصله پس از پیروزی، اعلامیه‌ای صادر کرده و فهرستی از تغییرات اساسی را منتشر و از هواداران خود بخواهند تا تحقق آن خیابان‌ها را ترک نکنند. در صدر این فهرست، تغییر قانون اساسی و حذف ولایت‌فقیه قرار داشت کما اینکه جریان فتنه بعد از شکست در انتخابات هم همه فشار خود را روی رهبری نظام متمرکز کرد. راهپیمایی ۲۵ خرداد ۸۸ یک راهپیمایی اعتراضی به حساب آمد ولی راهپیمایی ۳۰ خرداد- یک روز پس از فراخوان رهبری به آرامش و تعقیب ادعاها از مجاری قانونی- برای شکستن حریم رهبری و فصل‌الخطاب بودن او طراحی و بعد هم در بیانیه‌های پی‌درپی تعقیب گردید.

در ویکی‌پدیا خواندم؛ مرحوم هاشمی در خطبه ۲۶ تیر بار دیگر نتیجه انتخابات را مبهم خواند و از رهبری نظام خواست تا از فتنه‌گران بازداشت‌ شده دلجویی کنند.
به نقل یک کارشناس دینی او در این خطبه حتی با بیان عبارتی از پیامبر (ص) خطاب به علی (ع)، از رهبری خواست که از کار کناره‌گیری کند. این کارشناس گفته: حق امیرالمؤمنین در جانشینی پیامبر و بطلان مدعیان حکومت پس از رحلت پیامبر نزد همه شیعیان و بسیاری از برادران اهل سنت کاملاً ثابت است و علی (ع) علیرغم آن همه مخالفت‌های معاندان، لحظه‌ای کار تصدی جامعه اسلامی را به فتنه‌گران واگذار نکرد و پس از خود امت را به تبعیت از امام مجتبی (ع) ترغیب کرد.

آقای میرحسین موسوی در یکی از مناظرات انتخاباتی، گفت: نظام، منافع ملی را قربانی دفاع از فلسطین کرده و از فلسطینی‌ها فلسطینی‌تر شده است؛ از اینرو پس از گذشت چند هفته، عوامل نفاق در خیابان‌های تهران شعار -نه غزه نه لبنان- سردادند.

حدود ۲ سال بعد سایت -کلمه- نوشت: نظام باید اعتماد آمریکا را جلب کند و رهبری بدون درنگ ضمن عذرخواهی از آمریکا، همه فعالیت‌های هسته‌ای کشور را به حالت تعلیق درآورد.

میرحسین موسوی در همان مناظره انتخاباتی مدعی شد: ایران در منزوی‌ترین دوره خود در صد سال اخیر قرار دارد. و باز هم دو هفته‌ای نگذشت که دوباره جریان فتنه در خیابان‌های تهران شعار دادند: عراق را رها کنید و به درون مرز بازگردید.

انتخابات ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ با آرای ۳۹٬۱۶۵٬۱۹۱، ۸۵ درصد واجدان شرایطِ رأی شرکت کردند و در نماز جمعه ۲۹ خرداد نزدیک به سه میلیون نفر از شهروندان تهرانی به میدان آمدند. آیت‌الله خامنه‌ای این نماز جمعه را به یک جبهه مستحکم برای پایان‌دادن به فتنه‌‌ای که راه افتاده بود، تبدیل کردند.

ایشان همچنین فرمودند: اگر کسانی بخواهند راه دیگری غیر از راه قانون را انتخاب کنند، آن وقت بنده دوباره خواهم آمد و با مردم صریح‌تر از این صحبت خواهم کرد.

سیاسیون می‌گویند: خطبه‌های نماز جمعه آیت‌الله خامنه‌ای بازتاب بسیار گسترده‌ای در سطح جهان داشت و برای اولین بار بود که رسانه‌های غربی با اعلام قبلی و همزمان با شروع سخنرانی، به زبان‌های مختلف، سخنان ایشان را کامل پخش کردند.

یک محقق مسایل سیاسی با مراجعه به معتبرترین سایت‌های غرب دریافت؛ در تلویزیون و سایت B.B.C انگلیسی در روز جمعه سه گزارش، در سایت و تلویزیون C.N.N در همان روز جمعه ۴ گزارش و روزنامه نیویورک تایمز در روزهای جمعه و شنبه ۵ گزارش درباره اهمیت متن و پیامدهای خطبه‌های آیت‌الله خامنه‌ای تهیه و پخش شده است.

حالیه دریافتیم کلید حل همه مسائل نظام و انقلاب و ایران در دست «مردم»‌ است، چراکه همین مردم سه روز پس از حوادث روز عاشورای ۱۳۸۸، با حضور و حماسه آفرینی حداقل چهار میلیون نفری، در نهم دی، عصر یک روزِ تعطیل، که بازتاب گسترده‌ای نیز در دو سطح داخلی و خارجی داشت، توانستند کسی را که آشوب‌گران روز عاشورا را «مردمی خداجو» خوانده بود، ناچار به عقب‌نشینی کنند تا ازینرو در اطلاعیه‌ای، دولتِ برآمده از انتخابات ۸۸ را به رسمیت بشناسد.

✍️نویسنده: حامدنیکبخت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
عالی بود، جامع و پر محتوا
در حاشیه