عمیر مفید ساختمان در ایران یک سوم کشورهای پیشرفته است

عضو هیأت امنای دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه عمر مفید ساختمان در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته یک سوم است، گفت: شناسنامه فنی ملکی ساختمان می‌تواند از هدررفت سرمایه‌های کشور جلوگیری کند.

عمیر مفید ساختمان در ایران یک سوم کشورهای پیشرفته است

به گزارش ۸دی، امیرعلی فهیمی به مناسبت روز بزرگداشت روز مهندس، گفت: براساس یک مرامنامه و خط‌مشی به صورت خاص به مشکلات معیشتی و مسائل روز جامعه مهندسی ورود کرده و سعی کردیم به این مشکلات بپردازیم. پس اولین گام ما شناخت معضلات و مشکلات مهندسان بود.

وی افزود: ما در گام دوم انقلاب که به عنوان فصل‌الخطاب تصمیم‌سازان و مدیران کشور است می‌توانیم کمک و راه‌حل‌های به اتاق فکر سیاست‌گذاران ارائه کنیم.

عضو هیأت امنای دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه ضرورت تخصص‌گرایی در گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری معرفی شد می‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد، اظهار داشت: یکی از معضلات صنعت ساختمان پایین بودن عمر مفید ساختمان در ایران است به طوری که عمر مفید ساختمان در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته یک سوم است. بنابراین برای ارتقای آن باید از سرمایه‌های کشور حمایت شود که این حمایت می‌تواند با گسترش و اجرای شناسنامه فنی ملکی ساختمان سرعت بهتری بگیرد.

فهیمی با بیان اینکه یک شکاف بزرگی در صنعت ساختمان وجود دارد که همانا عدم تناسب مسئولیت‌های محوله است، گفت: هم در حوزه داخلی و هم در حوزه خارج از کشور ما نیازمند ارتباط صنعت و دانشگاه و حمایت از استارتاپ‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه ضمانت‌نامه‌ها و انتقال پول و امور بانکی بلاتکلیف است و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را درگیر خود کرده است، گفت: قطعاً با تعیین و تکلیف گروه مالی اقدام مشترک می‌توانیم این موضوع را که بار روانی زیادی برای جامعه ایجاد کرده بکاهیم.

عضو هیأت امنای دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه برای حل مشکل اشتغال می‌توان از ارتباط صنعت و دانشگاه به نحو احسن استفاده کرد، گفت: داشتن پروانه اشتغال به کار در کشورهای توسعه یافته برای امرار معاش یک مهندس کفایت می‌کند اما آیا در ایران این موضوع وجود دارد.

فهیمی با بیان اینکه در زمان وقوع زلزله در تهران و فاجعه محتمل این رخداد طبیعی باید چه کسی پاسخگو باشد، بیان داشت: به تازگی وزیر علوم اعلام کرده که افزایش نرخ ارز باعث شده تا فرار مغزها از ایران کاهش یابد.

وی تأکید کرد: میزان تعهد و توجه به اخلاق حرفه‌ای در دنیا نشان می‌دهد که ایران جایگاه مناسب و خوبی ندارد و در مقایسه با کشورهای پیشرفته در هیچ فاکتوری نمی‌تواند رقابت کند.

به گفته فهیمی وجود امضاهای طلایی و رانت یکی از دلایل همین موضوع است.

وی تصریح کرد: جامعه مهندسان به کمپین «نه به ارزانفروشی خدمات مهندسی»‌ بپیوندند.

همچنین در این نشست شمس نوبخت استاد دانشگاه و عضو هیأت عملی دانشگاه علم و صنعت گفت: با صدور خدمات فنی و مهندسی می‌توانیم برای کشور سودآوری زیادی داشته باشیم پس با بخش خصوصی می‌توانیم به این هدف برسیم.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت کشور مهندسان از بابت اشتغالزایی در مضیقه هستند، گفت: اگر صدور خدمات فنی مهندسی افزایش یابد می‌توانیم از بابت ایجاد اشتغال به کشور کمک زیادی بکنیم.

نوبخت گفت: کشورهای همسایه نیازمند مهندسان ایرانی هستند چرا که آنها از لحاظ علمی و اجرایی بسیار ضعیف‌تر از ایران هستند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه