سردبیر سرویس عکس 8دی:

نمایش ۱۵۲ عکس در نمایشگاه عکس خبری “دیده گار”/ آنچه که “دیده گار” را متمایز کرده مدل ارائه و موضوع آن است

دبیر سرویس عکس ۸دی با بیان اینکه آنچه که “دیده گار” را از سایر نمایشگاه متمایز می کند، مدل ارائه و موضوع آن است، گفت: ما تلاش کردیم ذائقه بیننده را کمی تغییر دهیم و بگوییم عکس خبری تنها برنامه های روتین اجرا شده نیست و عکاسی تئاتر و ورزشی نیز می تواند جزئی از عکس خبری باشد.

نمایش ۱۵۲ عکس در نمایشگاه عکس خبری “دیده گار”/ آنچه که “دیده گار” را متمایز کرده مدل ارائه و موضوع آن است

عباس عاشوری سردبیر سرویس عکس پایگاه خبری ۸دی با اشاره به برگزاری نمایشگاه عکس عکاسان ۸دی و دیارباران تحت عنوان “دیده گار” در رشت، اظهار کرد: عکس خبری از ۲ بخش عکس و خبر تشکیل شده است، عکس به معنای توقف یک لحظه یا برش یک زمان که به شکل تصویر قابل دیدن باشد است و خبر یعنی اطلاعاتی که در مورد یک رویداد، حادثه یا یک برنامه به مخاطب داده می شود.

وی افزود: خبر به طور کلی دارای ۶گزینه شامل چه اتفاقی، چه کسی، چه زمانی، چه مکانی، چرا و چه مقدار است و به طور کلی عکس خبری از همین دو بخش تبدیل شده است که در مجموع یک سری اطلاعات به مخاطب می دهد.

سردبیر سرویس عکس ۸دی با اشاره به دسته بندی موضوعات نمایشگاه “دیده گار” در دسته های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی، فرهنگ و هنر و ورزشی بیان کرد: ما تلاش کردیم که ذائقه بیننده را کمی تغییر دهیم و بگوییم عکس خبری تنها برنامه های روتین اجرا شده نیست و عکاسی تئاتر و ورزشی نیز می تواند جزئی از عکس خبری باشد.

عاشوری با بیان اینکه در حال حاضر سرعت، حرف اول را می زند و بیننده ورزشی مایل است آنچه که در تلویزیون را می بیند به عنوان یک رویداد درقالب عکس نیز ببیند، تصریح کرد: هر موضوعی که می تواند یک رویداد محاسبه شود و خبری به بیننده انتقال دهد می تواند عکس خبری و عکاس خبری جهت پوشش برنامه نیز داشته باشد.

وی افزود: همیشه داشتن یک حادثه برای عکس خبری دلیل عکس نیست، گاهی خبر در شکل معرفی و شناخت است.

 

** آنچه که “دیده گار” را از سایر نمایشگاه متمایز کرده مدل ارائه و موضوع آن است

دبیر سرویس عکس هشت دی در رابطه با ایده نمایشگاه “دیده گار” بیان کرد: نمیتوان گفت که ایده چنین نمایشگاهی نو است زیرا قبلا نمایشگاه های عکس خبری وجود داشت اما آنچه که “دیده گار” را از سایر نمایشگاه متمایز می کند، مدل ارائه و موضوع آن است.

وی با اشاره به مدل ارائه عکس ها در نمایشگاه “دیده گار” از نظر تعداد و موضوع، ابراز کرد: در این نمایشگاه ۱۵۲ عکس ارائه شده و تعدد عکس ها بالا است و از لحاظ تنوع نیز دارای رتبه خوبی است.

دبیر سرویس عکس هشت دی با بیان اینکه نمایشگاه عکس همیشه بوده لیکن فقط به یک موضوع پرداخته است گفت: ما تعدد موضوعات را زیاد کردیم و اگرچه بیش از این هم میشد ارائه شود ولی ما فقط در ۶ بخش تمرکز کردیم و فقط از پرتره سیاسی استفاده نکردیم.

 

 

عاشوری تفاوت دیگر دیده گار با سایر نمایشگاه ها را ساده بودن ارائه عکس خواند و افزود: عکس ها به شکل چاپ دیجیتال ارائه شده و از قاب شاسی یا امکانات دیگر که ممکن بود در قالب آن خود عکس دیده نشود پرهیز کردیم.

وی استقبال از نمایشگاه را بسیار خوب دانست و بیان کرد: اگرچه جا برای خیلی بهتر شدن هم داشتیم اما تاکنون هم میتوان گفت که‌مخاطب های خوبی عکس ها را دیدند و انتقادات و نظر های خوبی را هم برای ما داشتند.

دبیر سرویس عکس ۸دی با اشاره به مشکلات پیش روی هنرمندان، هنر در جامعه را وابسته به بودجه های دولتی خواند و گفت: مخاطب ما مخاطبی نیست که هنر را بخرد و اکنون کمتر کسی است که عکس می خرد و زمانی که عکسی خریداری نشود هنرمند نمی تواند درآمد داشته باشد، در نتیجه نیازمند دولت می شود.

وی، برپایی نمایشگاه “دیده گار” را مستقل و با هزینه عکاسان و حمایت مدیریت پایگاه خبری هشت دی دانست و افزود: زمانی که هنر به این شکل صورت می گیرد و همه به همین شکل قبول دارند نمیتوان پیشنهادی داد، اول باید فرهنگ سازی شود و سپس در مورد این موضوع با سیاست های خوب و آسیب شناسی ها کاری انجام شود.

به گزارش ۸دی، نمایشگاه عکس خبری «دیده گار» از ۱۵ دی ماه در دو نوبت صبح و عصر در نگارخانه مارلیک مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت برگزار شد و اختتامیه این جشنواره عصر امروز پنجشنبه ۲۰ دی ماه ساعت ۱۸ برگزار می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه