رییس اداره حفاظت و احیاء تالاب‌های حفاظت محیط زیست گیلان:

میزبانی گیلان از حدود ۲۲۰ هزار پرنده مهاجر آبزی

عاشوری ضمن اشاره به آغاز مهاجرت پرندگان به تالاب‌های استان گیلان گفت: همه ساله با سرد شدن هوا، ۱۶۰ تا ۲۲۰ هزار پرنده مهاجر، مناطق سردسیر سیبری را به مقصد تالاب‌ها و آبگیر‌های گیلان ترک می‌کنند.

میزبانی گیلان از حدود ۲۲۰ هزار پرنده مهاجر آبزی

به گزارش ۸دی،عباس عاشوری شامگاه یکشنبه (۲۳ آبان) در برنامه گفت‌وگوی خبری با اشاره به آغاز مهاجرت پرندگان به تالاب‌های استان گیلان اظهار داشت:‌ مهاجرت یک حرکت دو سویه رفت و برگشت است و ما در پایان زمستان میزبان پرندگان مهاجر زمستان گذرا در استان گیلان هستیم.

رییس اداره حفاظت و احیاء تالاب‌های حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه مهاجرت پرندگان زمستان گذرا به استان از اوایل پائیز با حضور اردک‌های روی آب چر مثل خوتکا و سرسبز شروع شده است: در اواخر آبان ماه نیز میزبان طیف وسیعی از گونه‌ها مثل پلیکان‌ها، غاز خاکستری و اردک‌های غواص در تالاب‌های گیلان هستیم.

عاشوری با تاکید بر اینکه همه ساله با سرد شدن هوا، ۱۶۰ تا ۲۲۰  هزار پرنده مهاجر، مناطق سردسیر سیبری را به مقصد تالاب‌ها و آبگیر‌های گیلان ترک می‌کنند افزود: پیش‌بینی ما این است که تا اواسط آذر ماه و اواخر دیماه امسال حداکثر تعداد و غنای گونه‌های پرندگان مهاجر را در گیلان به ویژه از خانواده مرغابیان شامل قوها، غازها و اردک‌ها داشته باشیم.

وی بیشترین جمعیتی از پرندگان مهاجر که هرساله در گیلان سرشماری می‌شود را خوتکا اعلام کرد و با اینکه در استان شاهد حضور بین ۷۰ تا ۸۰ گونه آبزی و کنار آبزی هستیم ابراز داشت: علاوه بر این‌ها گیلان میزبان پلیکان خاکستری که گونه در معرض تهدید جهانی است محسوب می‌شود و سه تا پنج درصد از جمعیت جهانی آن را پشتیبانی می‌کند.

رئیس اداره حفاظت و احیاء تالاب‌های حفاظت محیط زیست گیلان در پاسخ به این پرسش که آیا شکار تمام این پرندگان ممنوع است هم افزود: خیر تعدادی از این پرندگان که در فهرست گونه‌های در خطر انقراض قرار دارند و یا آن‌هایی که در سال‌های اخیر جمعیتشان کاهش پیدا کرده هرساله اسامی آن‌ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست داده می‌شود و ما اعلام می‌کنیم که شکار آن گونه‌ها ممنوع است.

عاشوری با بیان اینکه معمولا شکار اردک‌ها آزاد است سه تالاب بین‌المللی انزلی، امیرکلایه و بوجاق همچنین تالاب جوکندان در تالش، استیل و آق در آستارا را از جمله مناطقی در گیلان که محل فرود پرندگان مهاجر هستند دانست و خاطرنشان کرد: امسال هنوز هیچ مجوز شکاری صادر نشده است بنابراین هرگونه شکار ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه