مدیریت زیست بومی برای تالاب‌ها و دریاچه‌ها تدوین شود

عاشوری با تاکید بر اینکه مدیریت زیست بومی باید برای کلیه تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور تدوین شود گفت: موضوع سنبل آبی به زودی در شورای تامین استان گیلان مطرح می‌شود.

مدیریت زیست بومی برای تالاب‌ها و دریاچه‌ها تدوین شود

به گزارش ۸دی،عباس عاشوری شامگاه چهار‌شنبه( ۲۲ دی) در گفتگویی تالاب انزلی را یک تالاب دریایی ساحلی خواند و اظهار داشت: در پیش گرفتن برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی حوزه تالاب‌ها از جمله وظایف اداره حفاظت و احیاء تالاب‌های استان گیلان محسوب می‌شود.

رئیس اداره حفاظت و احیاء تالاب‌های استان گیلان با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه سازمان حفاظت محیط زیست کشور مکلف به تعیین برنامه عملی برای مدیریت، حفاظت و احیاء تالاب‌هاست عنوان کرد: طبق مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی که ابلاغ شده مدیریت زیست بومی باید برای کلیه تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور تدوین و اجرا شود.

عاشوری طرح میان مدت حفاظت از تالاب بین‌المللی انزلی که با کمک کارشناسان ژاپنی جایکا و کارشناسان داخلی تا سال ۲۰۲۰ تدوین شد را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: به طور کلی تمام تالاب‌های دریایی – ساحلی نظیر تالاب بین المللی انزلی دستخوش سطح دریای خزر است به همین علت بود که این تالاب در سال ۱۳۷۴ دارای بیشترین عمق بود.

وی با تاکید بر اینکه در خلال سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۴ به علت کاهش سطح آب دریای خزر وضعیت تالاب بین المللی انزلی بسیار بدتر از وضعیت حال حاضر بود افزود: در طرح میان مدت حفاظت از تالاب بین‌المللی انزلی به صراحت مسئولیت کنترل رسوبات در حوزه جنگل و ارتفاعات به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان واگذار شده است.

رئیس اداره حفاظت و احیاء تالاب‌های استان گیلان از تشکیل جلسه زیرکمیته‌های مدیریت فاضلاب و مدیریت آبخیر خبر داد و ادامه داد: وضعیت کنترل رسوبات در فاصله جنگل تا تالاب انزلی به وزارت نیرو و نمایندگی سازمان آب منطقه‌ای واگذار و در طرح میان مدت حفاظت از تالاب بین‌المللی انزلی راهکارهایی نیز در این خصوص ارائه شده است.

عاشوری در پاسخ به این پرسش که اداره حفاظت و احیاء تالاب‌های استان گیلان برای مبارزه با گیاه سنبل آبی در تالاب انزلی بالاخره چه کاری قرار است انجام دهد افزود: سازمان حفاظت محیط زیست کشور طبق قانون، مدیر تالاب‌هاست اما در اینجا سازمان‌ها و ادارات دیگری هم نقش و عضویت مستقیم دارند.

وی از تشکیل چهار جلسه کمیته مدیریت تالاب انزلی به ریاست استاندار گیلان و با دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۰ سخن گفت و اذعان کرد: اخیرا و بنا به خبری که کارشناسان پدافند غیرعامل گیلان ارائه دادند به زودی موضوع سنبل آبی در شورای تامین استان گیلان مطرح می‌شود که این خبری بسیار خوب است.

رئیس اداره حفاظت و احیاء تالاب‌های استان گیلان ضمن استقبال از اقداماتی که برای مبارزه با سنبل آبی در سطح مدیران استان در حال شکل‌گیری است اظهار داشت: محیط زیست گیلان در ماه اخیر طرح جامع مقابله با سنبل آبی را تدوین کرده و امسال در حوزه صومعه‌سرا پاکسازی‌های بسیار خوبی انجام شد.

عاشوری خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورای پدافند غیرعامل مرزبانی زیستی کشور مدیریت و کنترل گونه‌های گیاهی و جانوری مهاجم در کشور جزو وظایف وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود از طرفی در جلسات پدافند غیرعامل گیلان مصوب شد که دیگر دستگاه‌ها هم در این زمینه مشارکت لازم را داشته باشند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه