روز شمار تاریخ گیلان / پنجم اسفند؛

علمای لنگرود دستگیر و به رشت تبعید شدند

در چنین روزی، به دستور حاکم لنگرود، علمای این شهر با وضعیت نامناسبی دستگیر و به رشت تبعید شدند.

علمای لنگرود دستگیر و به رشت تبعید شدند

به گزارش ۸دی، پنجم اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، علمای لنگرود به رشت تبعید شدند. بنابر آنچه که حاکم گیلان و طوالش امروز برای وزیر جنگ نوشت، علمای لنگرود با وضعیت نامناسبی در آن شهر دستگیر و به رشت تبعید شده اند. او نوشت این کار بدون اطلاع من صورت گرفته است. او این خبر را پس از رسیدن نامه علما به وزیر جنگ نوشت. علمای لنگرود نوشته بودند: «حسینقلی خان سرهنگ بدون هیچ جهتی دعاگویان علمای لنگرود را با حالت فجیع اسفناک رقت آوری که از حیّز تحریر و تقریر خارج است تحت الحفظ از لنگرود تبعید رشت نموده» است. در این نامه روحانیان خواستار احضار حاکم نظامی لنگرود و محاکمه او شده بودند.(۱) بنا به نامه های ردوبدل شده این تبعید در روزهای سوم و چهارم اسفند صورت می گیرد «و این مسئله فعلا موجب هیجان اهل علم رشت گشته است.»(۲) موضع مصطفی نیر السلطان حاکم گیلان در این نامه کاملا مغایر با آن چیزی است که پیش از این به حاکم نظامی لنگرود توصیه کرده بود: «عملیات آنها را در تحت نظر گرفته چنانچه برخلاف وظیفه از آنها رفتاری دیدید فورا آنها را تنبیه» کنید. (رجوع کنید به روز شمار ۲۵ بهمن)

پنجم اسفند ماه ۱۳۰۲ شمسی، نمایندگان گیلان از دولت خواستار توجه بیشتر به این منطقه شدند. نمایندگان گیلان در مجلس پنجم، امروز با درج آگهی، توجه دولت را به این خطه از سرزمین ایران جلب کردند. آنان با اشاره به مصائبی که در طول دهه گذشته به گیلان وارد شده خواستار باز شدن راهی برای تجارت شمال، تبدیل شرکت اختصاصی نفت گیلان به شرکت گیلان با مرکزیت رشت، جلوگیری از تعدی مأموران مالیه و کشیده شدن راهآهن به رشت شدند.(۳)

پنجم اسفند ماه ۱۳۶۲ شمسی، شهید حسینعلی شریفی از رزمدگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد یکم مهر ماه ۱۳۳۴ بود.

پنجم اسفند ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید شمس الدین آقا نجفی از رزمندگان شهرستان رودسر در شلمچه به شهادت رسید. وی متولد یکم فروردین ماه ۱۳۴۶ در روستای لشکاجان علیای رودسر بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید زادگاه وی تدفین شد.

…..

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص۷۰۱؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱، صص ۵۳ و ۵۴.
۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص۷۰۱؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱، ص ۶۷.
۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۳، ص۶۰۳؛ روزنامه ایران، مورخه ۵ حوت ١٣٠٢، ص ١.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه