روز شمار تاریخ گیلان / 25 بهمن؛

تأکید حاکم گیلان بر برخورد با روحانیون معترض لنگرود / شهادت سید جواد موسوی در فاو

در چنین روزی، مصطفی نیر السلطان حاکم گیلان و طوالش بر برخورد با روحانیان معترض در لنگرود تأکید کرد.

تأکید حاکم گیلان بر برخورد با روحانیون معترض لنگرود / شهادت سید جواد موسوی در فاو

به گزارش ۸دی، ۲۵ بهمن ماه ۱۳۰۱ شمسی، حاکم گیلان و طوالش بر برخورد با روحانیان معترض در لنگرود تأکید کرد. مصطفی نیر السلطان حاکم گیلان و طوالش در نامه ای که امروز به حاکم لنگرود نوشت ضمن آگاهی از برخورد حاکم لنگرود با تعدادی از روحانیان این شهر (ر. ک: ۱۶ بهمن) تأکید کرد که «عملیات آنها را در تحت نظر گرفته چنانچه برخلاف وظیفه از آنها رفتاری دیدید فورا آنها را تنبیه و به وظایف خودشان آگاه دارید.» (۱)

۲۵ بهمن ۱۳۰۴ شمسی، راه رشت به تهران بر اثر بارش برف بسته شد. در اثر بارش های اخیر و مسدود شدن راه های منتهی به تهران، ورود گندم به پایتخت دچار مشکل شد. مأموران اداره فواید عامه در رشت، کوهین، زنجان، تبریز و همدان موظف شدند برای باز شدن راه ها همکاری کنند تا حمل و نقل گندم و جو دچار مشکل نشود. وزارت داخله به حاکم خمسه دستور داد همه روستاییان مجاور راه زنجان به خرمدره را وادار کند راه بسته شده را باز کنند؛ اجرت و نان آنها داده خواهد شد. «در اجرای این تصمیم یک آن غفلت نکنید که بسیار ضرورت دارد.» عد های بازرس نیز برای نظارت بر کار نانوا های تهران مأمور شدند تا از «دسایس» آنها جلوگیری کنند و نان به طور مساوی بین مردم توزیع گردد. همچنین مقرر شد برفی که راه های بین تهران و آسیا های اطراف پایتخت را مسدود کرده، پاک شود.(۲) به همین مناسبت خبر هایی در جراید چاپ میشود تا از نگرانی های مردم بکاهد. امروز خبر داده شد که ٢٠ هزار خروار گندم در رشت موجود است و ١۴ هزار خروار هم از کراچی رسیده که به زودی به تهران منتقل میشود. ۴ هزار خروار برنج صدری نیز در تهران انبار شده است.(۳)

۲۵ بهمن ماه ۱۳۴۱ شمسی، آیت الله شیخ جواد فومنی- از علمای مجاهد ساکن تهران- در مسجد نو به سخنرانی پرداخت و از عملکرد فرهنگیان انتقاد کرد. او بدون اشاره به نام شخص یا مقام مسئولی گفت: «چرا من و سایر علمای دینی امام زمان (عج) را در خواب نمی‌بینیم و کسی که با دختران لهستانی آمیزش و ارتباط دارد [آن حضرت] را در خواب می‌بیند.» در آن برهه زمانی، تقابل مستقیم با شاه از کارهای بسیار سخت و یا محال می نمود که تنها از عهده شخصیت شجاعی چون آیت الله فومنی بر می آمد.  (۴)

۲۵ بهمن ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید سید جواد موسوی در فاو به شهادت رسید. شهید سیدجواد موسوی در جمعه بازار فومن در سال ۱۳۴۵ متولد شد. سیدجواد سرانجام در تاریخ بیست و پنجم دی‎ماه سال ۱۳۶۴ هجری شمسی در سن نوزده سالگی طی عملیات والفجر هشت و از گردان امام حسین علیه‎لسلام لشکر ۲۵ کربلا به‎عنوان خط‎شکن در منطقه عملیاتی اروندکنار حضور داشت که به‎واسطه اصابت گلوله و جراحات شدید از ناحیه پهلو، صورت و دست به جمع یاران کربلایی حضرت سیدالشهدا علیه‎السلام ملحق و به فیض عظیم شهادت نائل شد. مزارش در محل زادگاهش قرار دارد و سال ها است که در سالروز شهادتش هزاران نفر از سراسر استان گیلان برای مراسم این شهید حاضر می شوند. اعتقاد مردم فومن و صومعه سرا به این شهید باعث شده که مشتاقان بسیاری برای زیارت مزارش به فومن بشتابند. (۵)

۲۵ بهمن ماه ۱۳۶۴ شمسی، یک رشتی در سردشت ترور شد. شهید رحمت هشدار محجوب ۱۶ مرداد ماه ۱۳۴۶ در شهرستان رشت استان گیلان متولد شده بود و در چنین روزی در سردشت ترور شد و به شهادت رسید.

۲۵ بهمن ماه ۱۳۶۵ شمسی، سیاوش لقمان نیا از رزمندگان اعزامی سپاه آستارا در فاو به شهادت رسید. وی متولد یکم مرداد ماه ۱۳۴۴ در روستای ویرمونی آستارا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید آستارا تدفین شد.

۲۵ بهمن ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید غلامرضا نگارنده  از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در شلمچه به شهادت رسید. وی متولد ۱۰ دی ماه ۱۳۴۶ روستای کما صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید روستای نفوت صومعه سرا تدفین شد.

۲۵ بهمن ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید مجید  بامداد چنیجانی از رزمندگان شهرستان رودسر در شلمچه به شهادت رسید. وی متولد ششم اردیبهشت ماه ۱۳۴۶ در روستای چنیجان رودسر بود و پیکر مطهرش در زادگاه او تدفین شد.

۲۵ بهمن ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید محمود فیروزی از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد ۲۵ تیر ماه ۱۳۳۹ بود.

۲۵ بهمن ماه ۱۳۶۵ خورشیدی، شهید جعفر هجرتی در سومار به شهادت رسید. وی متولد دوم خرداد ماه ۱۳۴۵ در لوندویل آستارا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید کوته کومه لوندویل تدفین شد.

۲۵ بهمن ماه ۱۳۶۵ شمسی، هواپیماهای رژیم بعث عراق رشت را بمباران کردند. در همین زمینه میثم عبدالهی در سایت رنگ ایمان نوشت: در ۵ بهمن سال ۱۳۶۵ هواپیماهای رژیم بعث عراق به حریم هوایی ایران تجاوز کردند و تا رشت پیش آمدند و دو نقطه از شهر رشت یک یدر خیابان تختی و دیگری در محله حسین آباد را مورد اصابت موشک و راکت قرار دادند. این هواپیماها که هدیه اربابان غربی و شرقی علی الخصوص آمریکا و فرانسه به شمار میرفت، توانست با پول وهابیت سعودی مسلح شود و انواع بمبها را بر سر مردم بیگناه فرو ریزد که در پی آن چندین زن و کودک به شهادت رسیدند. از جمله شهدای این روز که در بمباران محله حسین آباد خیابان معلم رشت دو برادر بودند که یکی کودک یکسال و نیمه به نام حسین اطمینان متولد ۱۴ شهریور ۱۳۶۴ بود و دیگری نوجوانی ۱۱ ساله متولد ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۴ به نام علی اطمینان بود. دیگر شهدای این جنایت بعثی ها عبارتند از: نوجوان شهید سیامک سعیدی، بانوی شهید شهربانو شادمان، بانوی شهید صغری دارابی؛ بانوی شهید لیلا درویش حقجو، شهید محمد رودباری؛ شهید حسن اسماعیل زاده، شهید هادی اسماعیل زاده، شهید اردشیر عباسی؛ شهید میلاد حسنی، شهید احمد عاشوری

۲۵ بهمن ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید میریونس قلی زاده از رزمندگان شهرستان انزلی در ماووت عراق و در عملیات بیت المقدس دو به شهادت رسید. وی متولد دوم اسفند ماه ۱۳۳۶ بود.

۲۵ بهمن ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید علی صداقتی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در ماووت عراق به شهادت رسید. وی متولد سال ۱۳۴۱ روستای سیاه اسطلخ صومعه سرا بود.

…..

…..

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص ۶۷۹؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱، ص ۴۰.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۵، ص ۵۸۰؛ روزنامه ایران، س دهم، شم ٢٠٣۶، ص ١.

۳- همان، شم ٢٠٣۵، ص ٢.
۴- رنگ ایمان؛ روز شمار سایت ۱۵ خرداد
۵- رنگ ایمان؛ سایت شهید سیدجواد موسوی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه