روز شمار تاریخ گیلان / 26 آبان؛

درخواست روسیه از ایران برای گرفتن آب آشامیدنی از انزلی

در چنین روزی روسیه از ایران تقاضا کرد از ورود کشتی هایی که از بادکوبه برای بردن آب آشامیدنی به انزلی مراجعه می کنند جلوگیری نشود.

درخواست روسیه از ایران برای گرفتن آب آشامیدنی از انزلی

به گزارش ۸دی، ۲۶ آبان ۱۳۰۱ شمسی، روسیه از ایران برای بادکوبه از طریق انزلی تقاضای آب آشامیدنی کرد. وزیر مختار روسیه شوروی در ایران، امروز در نامه ای به وزارت امور خارجه از خرابی مجاری آب آشامیدنی در بادکوبه خبر داد و از ایران خواست «از سفاینی که تا زمان تعمیر مرکز مزبور برای حمل آب در شبانه روز به بندر انزلی خواهند آمد جلوگیری و ممانعتی به عمل نیاورند زیرا سایر بنادر بحر خزر استعداد این عمل را ندارند و قابل استفاده نمی باشند(۱).  وزارت امور خارجه هم در همین روز موضوع را به اداره گمرکات خبر داد و ضمن موافقت با اصل موضوع تأکید کرد «موقع ورود و خروج کشتیها کاملا مراقبت نمایند برخلاف انتظار اقدامی نشود»(۲).

۲۶ آبان ماه ۱۳۶۶ شمسی، اسماعیل‌ کامران سیاه‌ پیرانی‌‌ از سربازان وظیفه شهرستان فومن در منطقه شرهانی با ترکش‌ خمپاره‌ مزدوران‌ بعثی‌ از ناحیه‌‌ی سر مجروح‌ شد و بعد از انتقال‌ به‌ بیمارستان‌ گلستان‌ اهواز، بر اثر جراحات‌ وارده‌ به‌ شهادت‌ نایل ‌آمد. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای فومن به‌ خاک‌ سپرده شد. شهید کامران  در‌ سال‌ در فومن به دنیا آمده بود و  از یگان‌ اعزامی ۹۲ زرهی‌ اهواز، عازم‌جبهه‌ شد.

۲۶ آبان ماه ۱۳۶۲ شمسی، رضا میرزائی پس ویشه از رزمندگان شهرستان رشت در نفت شهر سومار به شهادت رسید. وی متولد سال ۱۳۳۶ شهر رشت بود.

پی نوشت:

۱- روز شمار تاریخ ایران؛ جلد ۲؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۱- ۲۴- ۴۶- ۱۳۰۱.

۲- – روز شمار تاریخ ایران؛ جلد ۲؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۴- ۲۴- ۴۶- ۱۳۰۱.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه