سیدمحمدحسین میرحسینی
8دی بررسی می کند/2

لیبرالیسم قانونگرای دولت تدبیر!/ چه کسی تصمیمات و سیاستهای اصلی دولت را جهت دهی می نماید؟!

در حالیکه امام خمینی غرب زدگی فرهنگی را بالاترین خطر برای انقلاب اسلامی میداند و آن را مبدا همه ی انحرافات میداند، جناب سریع القلم در کمال تعجب پذیرش فرهنگ سرمایه داری را ضلعی از اضلاع مثلث جهانی شدن میداند که ملت ایران باید آن را در کنار تغییر و تطبیق ساختارهای سیاسی و اقتصادی خود با ساختار سیاسی، اقتصادی غرب همراه نماید!

لیبرالیسم قانونگرای دولت تدبیر!/ چه کسی تصمیمات و سیاستهای اصلی دولت را جهت دهی می نماید؟!

بخش دوم/

دکتر سریع القلم مشاور رئیس جمهور که رابطه ی بسیار نزدیکی هم با رئیس جمهور محترم دارد در بخشی دیگر از کتاب «ایران و جهانی شدن، چالش ها و راهکار ها» می نویسد:

۲-«جهانی شدن مثلثی است که از سه زاویه به هم مرتبط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تشکیل شده است و منطق کانونی آن در فلسفه اجتماعی فردگرایی مثبت و رشد دامنه آزادی‌های فردی در پیشرفت بهره‌برداری از امکانات است.» (ص۲۳)وی در جایی دیگر میگوید: «ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جهانی شدن از یکدیگر قابل تفکیک نیستند.» (ص۱۲۷)

1632-(2)

در واقع وی با نگاهی کاملا ضدانقلابی نسبت به هویت و فرهنگ ملی و اسلامی مردم ایران، صراحتا تاکید میکند که اگر بخواهیم در این پروسه قرار گیریم نه تنها باید نظام اقتصادی سرمایه داری را بپذیریم، بلکه ارزشهای فرهنگی و سیاسی غرب را نیز باید قبول نماییم.

اما حضرت امام خمینی(ره) در بیاناتی که روشنگر راه ملت و انقلاب اسلامی است میفرمایند: کمال تأسف است که کشور ما که حقوق اسلامى و قضاى اسلامى و فرهنگ اسلامى دارد، این فرهنگ را، نادیده گرفته است و دنبال غرب رفته است. …گمان مى‏‌کنند غیر از غرب هیچ خبرى درهیچ جا نیست. واین وابستگى فکرى، وابستگى عقلى، وابستگى مغزى به خارج، منشأ اکثر بدبختیهاى ملتها وملت ماست.»(صحیفه امام،ج۱۲،ص۴)

حضرت امام (ره) نسبت به مقوله فرهنگ نیز گفته اند: “بی شک بالاترین و والاترین عنصری که درموجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است. اساسا فرهنگ هر جامعه، هویت و موجودیت آن جامعه راتشکیل میدهد و با انحراف فرهنگ، هرچندجامعه ازبعدهای اقتصادی، سیاسی، صنعتی ونظامی قدرتمند وقوی باشد ولی پوچ وپوک ومیان تهی است.

اگرفرهنگ جامعه ای وابسته ومرتزق از فرهنگ غرب باشد، ناچار دیگر ابعاد آن جامعه به جانب مخالف گرایش پیدا می‌کند، و بالاخره در آن مستهلک می‌شود و موجودیت خود را در تمام ابعاد از دست میدهد” (صحیفه نور،ج ۱۵،ص ۱۶) ایشان درجایی دیگر اساس سعادت را در فرهنگ جامعه میدانند و میفرمایند: “فرهنگ مبدا همه خوشبختیها و بدبختیهای ملت است، اگر فرهنگ ناصالح شد این جوانهایی که تربیت میشوند به این تربیتهای ناصالح، اینها در آتیه فساد ایجاد می‌کنند… “. (صحیفه نور،ج ۱،ص ۲۷۳)

«درباره فرهنگ هرچه گفته شودکم است و میدانید و میدانیم اگرانحرافی در فرهنگ یک کشور پیدا شود… دیرین خواهد گذشت که انحراف فرهنگی برهمه غلبه می‌کند و همه را خواهی نخواهی به انحراف میکشاند.»(صحیفه نور،ج ۱۷،ص ۳،)

در حالیکه امام خمینی انحراف فرهنگی و غرب زدگی فرهنگ را بالاترین خطر برای انقلاب اسلامی میداند و آن را مبدا همه ی انحرافات میداند، جناب سریع القلم در کمال تعجب پذیرش فرهنگ سرمایه داری را ضلعی از اضلاع مثلث جهانی شدن میداند که ملت ایران باید آن را در کنار تغییر و تطبیق ساختارهای سیاسی و اقتصادی خود با ساختار سیاسی، اقتصادی غرب همراه نماید.

مشاور رئیس جمهور همچنین با ناکارآمد توصیف نمودن نظریات اسلام در عرصه های سیاسی و بین المللی و زیر سوال بردن عدالت اسلامی میگوید:

 –«واقعیت این است که اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد اسلامی رفتار کند و اسلام را راهنمای تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات خود قرار دهد، مسلم است که نمی‌تواند با جهانی که بر مبنای سرمایه‌داری، قدرت نظامی صرف و ائتلاف‌هایی که صرفا مبتنی بر قدرت است، همکاری و مناسبات راهبردی برقرار کند. جهان براساس عدالت مدیریت نمی‌شود؛ چه عدالت از نوع سوسیالیستی آن و چه از نوع اخلاقی و دینی آن. (ص۱۲۴)میزان ارزیابی‌ها و قضاوت‌ها و ارتباطات، قدرت و پول است. اگر فرد و نهادی در اتخاذ تفکر و راهنمای اسلامی بخواهد حداکثرگرا باشد، به طور مسلم با این جهان مشکل پیدا خواهد کرد و به خصوص در تفکر شیعی که عدالت‌خواهی ملاک اصلی آن است، مشکلات به مراتب بیشتر خواهد بود.» (ص۱۲۴-۱۲۵)

با توجه به نظرات فوق، ظاهرا دکتر سریع القلم معتقد است: حکومت جمهوری اسلامی ایران و اهداف آن مانع پیشرفت کشور است، چون با حضور خارجی‌ها و غربی‌ها و پذیرش نظام سرمایه داری در تعارض است؛ در واقع، جمهوری اسلامی با همه سر جنگ دارد و لذا نمی‌تواند فضای داخلی اقتصادی خود را برای خارجی‌ها باز کند تا کشور به لحاظ اقتصادی پیشرفت کرده و توسعه یابد!

حضرت امام در رد پذیرش نظام سرمایه داری و مقابله با آن اذعان میدارند: «یکى از مسائل بسیار مهم، مقابله جدى با دوفرهنگ ظالمانه ومنحط اقتصادى شرق وغرب ومبارزه باسیاستهاى اقتصاد سرمایه دارى و اشتراکى در جامعه است،…. این بلیه دامنگیر همه ملتهاى جهان گردیده است وعملًا بردگى جدیدى برهمه ملتها تحمیل شده واکثریت جوامع بشرى در زندگى روزمره خود به اربا بان زر و زور پیوند خورده‌‏اند و حق تصمیم گیرى در مسائل اقتصاد جهان ازآنان سلب شده است……کشورها على رغم منابع سرشار طبیعت و سرزمینهاى حاصلخیز جهان وآبها ودریاها و جنگلها و ذخایر، به فقر و درماندگى گرفتار آمده‏‌اند…..

…و زراندوزان و سرمایه داران با ایجاد مراکز انحصارى و چند ملیتى، عملًا نبض اقتصاد جهان را در دست گرفته و همه راههاى صدور و استخراج و توزیع و عرضه و تقاضا و حتى نرخ گذارى و بانکدارى رابه خود منتهى نموده‏‌اند و با القاى تفکرات وتحقیقات خود ساخته، به توده‏‌هاى محروم باورانده‏‌اندکه باید تحت نفوذ ما زندگى کرده والّا راهى براى ادامه حیات پا برهنه‏‌ها، جزتن دادن به فقر باقى نمانده است…..

حضرت امام در ادامه تاکید مینمایند: این به عهده علماى اسلام ومحققین وکارشناسان اسلامى است که براى جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام، طرح‌ها و برنامه‏‌هاى سازنده و دربرگیرنده منافع محرومین و پابرهنه‏‌ها را ارائه دهند و جهان مستضعفین و مسلمین را از تنگنا و فقرمعیشت به در آورند(صحیفه نور؛ج۲۰،ص)

اما مشاور رئیس جمهور این بار در کمال ناباوری تفکر شیعی را عامل عقب ماندگی کشور و عدم پیوند با نظام سرمایه داری میداند در حالیکه فلسفه ی وجودی جمهوری اسلامی، شورش و قیام علیه بی عدالتی های نظام سرمایه داری و فاسد غرب در جهان بود و با توسل به همین تفکر ضد استکباری و استقلال طلبانه بود که توانسته است امروز در بسیاری از عرصه های علمی و سیاسی حرف ها برای گفتن داشته باشد و با وجود تحریمها و تهدیدهای ۳۸ ساله، خود را به عنوان یک قدرت بلامنازع در خاورمیانه مطرح نماید…

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه