گردشگری، صنعتی فراموش شده در فومن و شفت

حال سوال این است با وجود این حجم بیکاری فراوان در شهرهای پرمسافر شفت و فومن چه برنامه‌ها و اقدامات عملی برای کسب درآمد و اشتغال بیکاران توسط سیاستگذاران صنعت گردشگری انجام شده است؟

گردشگری، صنعتی فراموش شده در فومن و شفت

به گزارش هشت دی نیوز، کیوان میرزائی فشالمی: امروزه صنعت گردشگری یک از منابع مهم کسب و کار در بازار است. علاوه بر نگاه درآمدزائی و کارآفرینی به این صنعت، سیاستگذاران  می‌توانند از این مقوله در ارتقای تعاملات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بین اقوام، مذاهب و ملیت‌های گوناگون بهره‌برداری ویژه‌ای بنمایند. بنابراین در برنامه‌های توسعه‌ی اغلب کشورهای پیشرفته از این ظرفیت استفاده‌های مطلوبی می‌شود.

در ایران اسلامی نیز از ابتدای تدوین برنامه‌های توسعه، پنج برنامه توسعه توسط مجلس شورای اسلامی نوشته شده که در برنامه اول تنها در بند ۳-۱۵ تبصره۵۲ و در برنامه دوم در تبصره ۵۸ آن به صورت کلی و مبهم در خصوص گردشگری اشاره شده بود. در برنامه سوم نیز در مواد ۱۶۴ و ۱۶۶ بطور اختصار و حسب مورد در باره گردشگری مطالبی آورده شد. اما قانون برنامه چهارم توسعه، نگاهی جامع‌تر به مبحث توریسم داشته و در مواد ۱، ۲۸، ۱۰۴ این قانون بطور صریح از توسعه گردشگری نام برده شده و به جزئیات آن بطور مفصل پرداخته شد ودر این راستا قوانین مفیدی نیز برای ورود بخش خصوصی به این صنعت تنظیم گردید. برنامه پنجم توسعه نیز در مواد ۱۲،۱۳،۱۴،۱۵۱،۱۷۴ مقرراتی را درباره صنعت توریسم وضع نمود که بسیار مهم و کارساز می‌نمود.

 با نگاهی به آمارهای رسمی کشور می‌توان دریافت که امروزه یکی از بحرانی ترین مشکلات کشور و به ترتیب اولی در استان گیلان، معضل اشتغال و کسب و کار است. بر اساس آمار رسمی مرکز آمار نرخ بیکاری در  گیلان ۱۳.۶ درصد است که نسبت به معدل نرخ بیکاری کشور که ۹.۵ در صد است ۴.۱ درصد بیشتر است.

” و این در حالیست که براساس نظر رییس محترم مرکز آمار ایران، مطابق استاندارد سازمان بین المللی کار،  افراد با یک ساعت کار در هفته نیز شاغل محسوب می‌شوند!!! ـ  البته ایشان نفرمودند کدامیک از شاخص‌های دیگر توسعه کشور عزیز ما با استانداردهای بین المللی تطابق دارد ـ  !!؟؟ “

بنابراین چنانچه بخواهیم از شغل بعنوان منبعی برای کسب درآمدی که کفاف زندگی هر ایرانی را می‌کند نام ببریم نرخ بیکاری بسیار بالاتر خواهد بود.

حال سوال این است با وجود این حجم بیکاری فراوان در شهرهای پرمسافر شفت و فومن چه برنامه‌ها و اقدامات عملی برای کسب درآمد و اشتغال بیکاران توسط سیاستگذاران صنعت گردشگری انجام شده است؟

چه آمار دقیقی از تعداد گردشگران ورودی به شهرهای فومن و شفت وجود دارد؟ چه برنامه‌ای برای جذب گردشگر بیشتر در شهرمان وجود دارد؟ چه مقدار از برنامه‌های توسعه پنج ساله در بخش گردشگری در حوزه دیارمان محقق شده است؟ چه شخص یا اشخاصی متولی اجرا یا وظیفه نظارت بر اجرای قانون در حوزه فومن و شفت را در خصوص پیشرفت گردشگری داشته و دارند؟ چه میزان از مشکلات اشتغال می‌توانست توسط صنعت توریسم حل شود؟ چه میزان از زیر ساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری در شهرمان تاکنون ایجاد شده است؟ چه برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت، یا بلندمدت، برای توسعه توریسم  در دیارمان مبتنی بر اسناد بالادستی توسعه و ظرفیت‌های منطقه‌ای تاکنون تدارک دیده شده است؟ آیا تاکنون مطالعاتی در خصوص چگونگی استفاده از ظرفیت‌های بومی محلی با تکیه بر اسناد و اهداف سیاسگذاری کلان کشور در منطقه فومن و شفت صورت گرفته است؟ نقطه هدف منطقه ما در این خصوص کجا است؟ چه میزان مکان‌های اقامتی یا حتی سرویس‌های بهداشتی مناسب و در شان منطقه عزیز ما وجود دارد؟ تعداد هتل‌ها، مکان‌های اقامتی و اسکان مناسب مان چقدر است؟ راه‌ها و جاده‌های منتهی به مکان‌های سیاحتی، زیارتی چه میزان مناسب و مایه آبروداری شهرمان هست؟ احداث کنندگان هتل‌ها و محل‌های اقامتی با چه چالش‌های بزرگ و مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و فریادهایشان را به کجا باید ببرند؟

بر اساس آمار موجود در فضاهای مجازی  و سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری، استان گیلان  تعداد هتل های شفت، یک هتل دو ستاره با ۲۸ تخت و یک هتل چهار ستاره با ۱۸ تخت، و تعداد هتل های فومن یک هتل یک ستاره با ۱۵ تخت، ۴ هتل دو ستاره با ۲۲۶ تخت است. در این سایت اطلاعات ناقصی از مکان‌های اقامتی وجود دارد بگونه‌ای که حتی نام برخی از هتل‌ها اصلا وجود ندارد. آیا یک مرکز اطلاع رسانی درست و دقیق در زمینه راهنمایی گردشگران ایرانی و خارجی در دیارمان وجود دارد؟ تاکنون چه اقداماتی عملی برای جذب گردشگران خارجی و داخلی در منطقه صورت گرفته است؟ تاکنون برای معرفی جذاب آثار دیدنی شفت و فومن چه کارهایی در سطح ملی و بین المللی صورت گرفته است؟  و سوال آخر اینکه برای پاسخ گوئی به سوالات فوق و صدها سوال مشابه چه شخص یا اشخاصی باید بیاندیشند و پاسخ مناسبی را بیان نمایند. یا من له العزه و الجمال.

کیوان میرزائی فشالمی

عضو هیات علمی دانشگاه

و معاون آموزشی، پژوهشی دانشگاه پیام نور رشت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
سلام.جواب شماراازاستانداری بپرسید که برای استاندارشدن سوالات وجواب سوالات درحوزه گردشگری از مدیرکل گردشگری ]...[ فعلی گرفته وبرای حضور در هیات دولت ومصاحبه باخودش برده وهیات دولت هم زهی خیال باطل که استاندار همه مسایل گردشگری گیلان رامی داند؟؟!!
در حاشیه