چرا تعداد بیکاران در دولت یازدهم افزایش یافت؟/ ربیعی: رمز “۲۲۳۵” را حتما به‌خاطر داشته باشید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پرسشی درباره دلایل افزایش نرخ بیکاری در طول فعالیت یکساله دولت تدبیر و امید پاسخ داد.

چرا تعداد بیکاران در دولت یازدهم افزایش یافت؟/ ربیعی: رمز “۲۲۳۵” را حتما به‌خاطر داشته باشید

به گزارش ۸دی نیوز، علی ربیعی بامداد امروز دوشنبه در برنامه زنده تلویزیونی پایش حضور یافت و به بیان عملکرد یکساله خود پرداخت.

در بخشی از این برنامه، مجتبی قمری وفا سردبیر اقتصادی خبرگزاری مهر، از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرسید:جناب آقای علی ربیعی، بفرمائید چرا تعداد بیکاران در یکساله فعالیت دولت تدبیر و امید افزایش یافت (براساس تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران) و از تعداد جمعیت فعال کشور ۵۰۰ هزار نفر کاسته شد؟ ضمن اینکه آقای وزیر! اگر وعده جنابعالی مبنی بر  اشتغال‌زایی ۵۰۰ هزار نفری در سال‌جاری که در روزهای اخیر مطرح کردید، محقق نشود، چه‌کار می‌کنید؟

* پاسخ علی ربیعی به پرسش مهر: سئوال نخست فنی و درست است، ما تقریبا بنا بود که ظرف سالی که در طول برنامه بوده، به درصدی از رشد برسیم. متاسفانه ۵۶ درصد کسری رشد داشتیم، امروز در این مقطع که با هم صحبت می کنیم، ۵۶ درصد کسری رشد داریم، یعنی باید به ۸۵ درصد در ۸ سال می رسیدیم که به ۲۹ درصد رسیدیم؛ این یک عامل است.

 عامل دیگر تاخیر ورود به بازار اشتغال در این چند سال داشتیم با باز شدن فضای دانشگاه‌ها و گرفتن تعداد ۴.۵میلیون دانشجو از سوی دانشگاه‌ها. به این می گوییم تاخیر ورود به بازار کار، یعنی تمایل به کار پایین ندارند. یکی از استانها را مطالعه کردیم نسبت بین فارغ التحصیلان که فارغ التحصیل شده بودند و رشته شغل هایی که در آن استان بود، شاید انحراف مطالعه نیز البته داشته باشیم ولی ۴ درصد بود که اگر بدبینانه هم باشد و ما خوشبینانه به ۵ برابر آن را افزایش دهیم، یعنی فرض بگیریم که این درصد ۲۰ درصد باشد، باز هم قابل قبول نیست.

بحثی که می کنید عرضه بازار کار متکی است که در در هر زمینه تعدادی وارد بازار کار می شوند. این تعطیل بردار نیست. در سمت عرضه کار باید ساختار اصلاح شود. می خواهم به جد این موضوع را مورد تاکید قرار دهم.

۲۲۳۵ را به خاطر داشته باشیم. ۲۲ میلیون فرصت شغلی را اگر در سال ۹۲ داشته باشیم، باید در ۱۴۰۰ به ۳۵ میلیون نفر برسیم و این الزاما رشد اقتصادی ۷ درصد را می خواهد. آیا اندازه و ساختار اقتصاد ایران تحمل رشد ۷ درصد را دارد؟ باید اقتصاددانان بگویند. این علت این است که افراد می آیند و این رشد سال‌های قبل دارد، بار می شود به امسال. اما امسال خوشخبتانه منهای نفت نرخ رشد به منفی ۱.۶ درصد رسیده است.

در این میان، آمار تامین احتماعی را نگاه می کردم. این آمار را هنوز آنالیز نکردم ولی از زمان دولت تدبیر و امید ۸۰۰ هزار بیمه شده اضافه کردیم، تعداد خروجی داشتیم که بیکار شده اند و تعدادی نیز محاسبه کردیم که افرادی که شغل داشته اند و تازه بیمه شده اند.

در این مدت در مجموع ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر بیمه شده جدید داشتیم که این فاصله رشد منفی ۵.۸ درصد تا منفی ۱.۶ درصد بود. فکر می کنم تلاش در جهت ایجاد اشتغال با توجه به برنامه خروج از رکود دولت و برنامه حمایت از تولید و دو برنامه ای که در شورای عالی اشتغال بحث شد و بهبود فضای کسب و کار که هر جلسه دولت یک مصوبه در مورد اشتغال و بهبود فضای کسب و کار داریم و با اهتمامی که جناب آقای دکتر روحانی در زمینه اشتغال به خرج می دهند و خود مستقیم در جلسات اشتغال می نشینند، وضع ما بهتر خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه