افزایش ۶۰ درصدی کلاهبرداری‌های فیشینگی نسبت به سال گذشته

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه کلاهبرداری‌های اینترتی با استفاده از روش فیشینگ نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است توصیه‌هایی را جهت بالابردن امنیت خرید‌های اینترنتی بیان کرد.

افزایش ۶۰ درصدی کلاهبرداری‌های فیشینگی نسبت به سال گذشته

به گزارش ۸دی، سرهنگ علی نیک نفس در گفتگویی تلویزیونی با بیان اینکه کلاهبرداری‌های اینترتی با استفاده از روش فیشینگ نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است، گفت: شهروندان باید توجه کنند حتما در خرید‌های اینترنتی از فروشگاه‌هایی خرید کنند که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه برخی از فروشگاه‌های غیر مجاز ممکن است اقدام به جعل این نماد کنند، ادامه داد: با کلیک کردن بر روی تصویر لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی، صفحه مجوز مربوطه را مشاهده خواهید کرد و حتما مطمئن شوید صفحه‌ای که مشاهده می‌کنید، صفحه اصلی مرورگر شما است و نه یک عکس و تصویر از یک مرورگر.

سرهنگ نیک‌نفس با بیان اینکه دقت داشته باشید که صفحه مجوز حتما باید با آدرس enamad.ir آغاز شده باشد، تصریح کرد: حتما آدرس اینترنتی (URL) سایت فروشگاه یا بازار الکترونیکی با آدرسی که در این صفحه معرفی می‌شود باید یکسان باشد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا افزود: دامنه وب سایت فروشگاه مورد نظر خود را در فهرست کسب و کار‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی منتشر شده، در سایت نماد اعتماد به آدرس enamad.ir جستجو کنید.

سرهنگ نیک‌نفس در بخش دوم توصیه‌های خود درگاه‌های بانکی برای پرداخت مبلغ خرید را توضیح داد و اظهار داشت: شهروندان باید مراقب باشند تا در هنگام پرداخت وجه خریداری شده به سایت‌های فیشینگ ارجاع داده نشوند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه فیشینگ کپی دقیق رابط گرافیکی وب‌گاه بانکی است که با ورود کاربر به این صفحه قلابی و وارد کردن اطلاعات بانکی خود در این صفحه، این اطلاعات از سوی فیشر‌ها به سرقت می‌رود، مطرح کرد: راه تشخیص سایت‌های فیشینگ در قسمت URL سایت کاملا واضح است و کاربران باید حتما دقت کنند که در کنار آدرس سایت، عبارت https:// ذکر شده باشد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا وجود علامت قفل مانند، در کنار صفحات آدرس اینترنت بانکی را هم در تشخیص اعتبار سایت اینترنتی، از دیگر موارد تشخیص صفحات جعلی بانکی عنوان کرد و گفت: حتما در هنگام ورود اطلاعات بانکی خود در درگاه‌های بانکی در بستر فضای وب، از صفحه کلید‌های مجازی استفاده کنند.

وی ادامه داد: در خرید یا پرداخت‌های آنلاین توسط یک کارت بانکی، کلاهبرداران با بهره گیری از ۲ شیوه به طعمه‌های خود آسیب می‌زنند.یکی از مرسوم‌ترین عوامل که موجب تخلیه حساب بانکی می‌شود ارائه آگاهانه اطلاعات بانکی از جمله رمز به اطرافیان، دوستان، بستگان و همکاران است.شیوه دوم به سرقت رفتن این اطلاعات به علت قرار دادن رمز بانکی در کیف کارت عابر بانک، استفاده از رمز‌های آسان نظیر تاریخ تولد و شماره شناسنامه یا کلاهبرداری اینترنتی با بهره گیری از فیشینگ است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر به علت نشر اطلاعات خصوصی در فضای مجازی، کلاهبرداری و برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی بخش بالایی از پرونده‌های حوزه پلیس فتا استان تهران را به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: کسانی که با بهره گیری از درگاه‌های اینترنتی اقدام به پرداخت آنلاین می‌کنند باید از سواد رسانه‌ای بالایی برخوردار باشند تا در دام فیشینگ نیافتند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا: نخستین شیوه برای پیشگیری از کلاهبرداری در پرداخت‌های آنلاین، باز نکردن صفحات مورد نظر از طریق موتور‌های جستجوگر است.

وی افزود: برای پرداخت آنلاین به جای باز کردن درگاه بانکی با استفاده از موتور‌های جستجوگر باید نشانی دقیق سایت را در نوار ‘آدرس بار‘ وارد کرد. در غیر اینصورت احتمال می‌رود موتور‌های جستجوگر، کاربر را به یک صفحه جعلی هدایت کرده و از این طریق حساب بانکی کاربر به سرقت برود

نیک نفس با اشاره به اینکه یک سوم جرایم اتفاق افتاده در سطح کشور به برداشت‌های غیر مجاز از حساب اشخاص مربوط میشود افزود: یکسری نکات ایمنی در داخل آدرس نهفته است که امنیت سایت را تامین می‌کند به عنوان نمونه در سایت‌های اصلی http دارای پسوند s. نیز است، ولی سایت‌های فیشینگ و جعلی، این پسوند را که برگرفته از security است ندارند، بنابراین کاربران باید این مولفه را هنگام پرداخت آنلاین مدنظر قرار دهند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: تصاویر امنیتی نیز به منظور بررسی ربات نبودن در درگاه بانکی پیش بینی شده است که در هر نوبت ورود به صفحه، این تصاویر که حروف انگلیسی بزرگ و کوچک و برخی مواقع ترکیبی از حروف و اعداد است، باید تغییر کنند.

وی ادامه داد: افرادی که قصد پرداخت اینترنتی دارند پس از ورود به صفحه پرداخت، یک بار به صورت آزمایشی از صفحه خارج شده و مجدد وارد شوند در صورت تغییر نیافتن این حروف، از ادامه عملیات خودداری کنند.

این مقام انتظامی در پایان تصریح کرد: از دیگر روش‌ها برای پیشگیری از سرقت اینترنتی اطلاعات کارت بانکی و مطمئن شدن از فیشینگ نبودن درگاه پرداخت آنلاین، ارائه اطلاعات غلط است. کاربر هنگام تراکنش بانکی و ثبت اطلاعات مورد نیاز برای جابجایی پول، باید حداقل یک یا دو نوبت یکی از اطلاعات خواسته شده را اشتباه وارد کند. پس از اشتباه وارد کردن یکی از اطلاعات نظیر رمز، شماره کارت یا تاریخ صدور کارت بانکی، باید به پیامی که در صفحه درج می‌شود توجه کرد، اگر سایت صحیح نبودن اطلاعات را عنوان کند نشان از جعلی نبودن آن است. چنانچه درگاه اینترنتی، اطلاعات اشتباه وارد شده را تایید کرد، کاربر برای پیشگیری هر گونه سوء استفاده احتمالی باید بلافاصله رمز کارت بانکی خود را تغییر دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه