نماینده اسبق مردم رشت در گفتگو با 8دی:

بی‌کفایتی و بی‌برنامگی دولت دلیل مشکلات عمده برنجکاران است

نماینده اسبق مردم رشت در مجلس شورای اسلامی وجود مشکلات عمده کشاورزان را بی برنامگی دولت نام برد و گفت: تحمیل خسارت بر برنجکار نتیجه واردات بی‌موقع و عدم‌حمایت از کشاورز است.

بی‌کفایتی و بی‌برنامگی دولت دلیل مشکلات عمده برنجکاران است

سیدعلی آقازاده دافساری در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با بیان اینکه بحث واردات برنج و حمایت از محصولات کشاورزی در ایران سر درازی دارد، اظهار داشت: بیش از ۵۰ سال است که کشاورزان ما با سیاست های دولت ها در خصوص واردات برنج مشکل دارند.
وی با اظهار تاسف از ناکارآمدی دولت ها در تدوین سیاست های لازم برای حفظ و ارتقای محصولات کشاورزی نظیر برنج، افزود: متاسفانه اراده ای در مدیریت تولید و مدیریت کشاورزی ما وجود ندارد و نتوانسته اند از تولید داخلی حمایت های لازم را انجام دهند.
نماینده اسبق مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه دولت نتوانسته سیاست های راهبردی لازم را در کنترل برنج مورد نیاز در کشور داشته باشد، گفت: به دلیل بی کفایتی و فقدان برنامه مدون و مدیریت قوی اجرایی و نظارتی در سیستم نظارت بر تولیدات برنج در استان ما شاهد مشکلاتی عمده در تولید برنج و این محصول استراتژیک جمهوری اسلامی ایران هستیم.
عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در واکنش به دستور معاون اجرایی رئیس جمهور مبنی بر واردات برنج در فصل برداشت محصول مذکور اظهار کرد: مسائل موجود در بحث برنج صرفا واردات این محصول نیست بلکه عدم نظارت بر سیستم رانت، باندبازی است که در زمان برداشت برنج وارد بازار می شود و به نوعی یک آفت است.
آقازاده با اشاره به اینکه عموما رانت و باند بازی ها در برنج مربوط به وزارت خانه ها است، افزود: عدم خرید تضمینی توسط دولت از دیگر مسائل موجود در برنج است که دولت این عمل را به صورت متناقض انجام می دهد.
وی با اعلام اینکه دولت در زمینه خرید برنج تضمینی بی برنامه سیاست خاص انجام می دهد که لازم است سیاست های مربوط به آن تغییر کند، خاطرنشان کرد: دولت به جای اینکه برنج را به موقع از برنجکاران خریداری کنند یا برنج های وارداتی که به کمبود آن در کشور احساس شده را با برنامه توزیع کنند، در فصل برداشت برنج وارد می کند.
نماینده اسبق مردم رشت در خانه ملت با تاکید بر اینکه واردات بی برنامه موجب خسارت های جبران ناپذیر برای کشاورزان از جمله برنجکاران می شود، تصریح کرد: متاسفانه زمانی که مردم می خواهد برنج را تولید کنند، برداشت کنند یا به فروش برسانند و درآمد بخور و نمیر سالیانه خود را در بیاورند دولت برنج خارجی را وارد می کند که این مهم از سوی واسطه ها و سیستم رانتی که در دولت ها داشتیم صورت می گیرد و کشاورزان هر سال خسارت هایی را متحمل می شوند.
آقازاده متذکر شد: نابودی عرصه های کشاورزی فلاکتی است که شاهد آن هستیم و یکی از دلیل های به وجود آوردنده آن واردات بی موقع و حمایت نکردن از کشاورزان است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه