روز شمار تاریخ گیلان / 20 فروردین؛

خروج نیروهای انگلیسی از گیلان / هدیه آیت الله خامنه‌ای به خانواده شهید گیلانی

در چنین روزی، نیروهای انگلیسی خروج خود را از گیلان آغاز کردند و نیروهای قزاق با استقرار در منطقه جایگزین آنها شدند.

خروج نیروهای انگلیسی از گیلان / هدیه آیت الله خامنه‌ای به خانواده شهید گیلانی

به گزارش ۸دی، ۲۰ فروردین ماه ۱۳۰۰ شمسی، عزیمت نیروهای انگلیسی از گیلان آغاز شد. عزیمت نیروهای انگلیسی از منطقه گیلان آغاز شده و قزاق ها به تدریج جای آنها را می گرفتند. وابسته نظامی فرانسه در ایران در این باره گزارشی به شرح ذیل نوشت: «من قبلا از ژنرال کووی فرمانده نیروهای انگلیسی اجازه گرفته بودم که هنگام این نقل و انتقالات حضور داشته باشم. بدین مناسبت روز هفتم آوریل به قزوین رفتم و روز هشتم به همراه ماژور «ادموندز»)Maj .Edmonds( ، افسر سیاسی قزوین با اتومبیل به طرف «منجیل» راه افتادیم به طوریکه روز نهم در «لوشان» و روز دهم در منجیل بودیم. سرهنگ «فرانسیس»)Col .Francis( فرمانده دسته انگلیسی ها همان شب با نگرانی به من اظهار داشت که پل را آب برده و جابجایی نیروها را با مشکل روبرو کرده است. فردا صبح یازدهم، ما «منجیل» را ترک کرده و به آن طرف رود خانه به سوی «جوبین» رفتیم و در راه دیدیم که قزاق ها پست های خویش را تحویل می گرفتند، اما آنچه موجب شگفتی من شد، این بود که انگلیسی ها با کامیون وسایل خویش را حمل می کردند و قزاق ها سوار بر قاطر و شتر بارهای خویش را می آوردند.(۱)

۲۰ فروردین ماه ۱۳۰۳ شمسی، کنسول روسیه در رشت نسبت به استعفای رضاخان واکنش نشان داد. بنابه خبر رسیده از تیپ مستقل شمال پس از استعفای رضا خان، کنسول روسیه در رشت با همه مقامات دیدار کرده و به آنها توصیه نموده نگذارند اهالی دچار هیجان شده، تعطیل کنند. وی در دیدار با حاکم گیلان هم ابراز داشته استعفای رضا خان اهمیتی ندارد؛ رئیسالوزراها تغییر میکنند [آن چه مهم است دوستی بین دولتین ایران و روس است.] ما دوست ایران هستیم و نمیخواهیم در ایران انقلاب شود. احمد خان آیرم رئیس ارکان حرب تیپ مستقل شمال با ارسال این خبر به وزارت جنگ افزود با وجود این در شهر و بین قشون هیجان حاکم است.(۲)

۲۰ فروردین ماه ۱۳۶۰ شمسی، شهید منوچهر اسماعیلی پروشی از رزمندگان شهرستان لنگرود در دزفول به شهادت رسید. وی متولد ۲۷آذر ماه ۱۳۴۰ در روستای روستای پروش لنگرود بود.

۲۰ فروردین ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید فرهاد حسین پور از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در منطقه شرهانی به شهادت رسید. وی متولد دوم مهر ماه ۱۳۴۶ در روستای صیقلان بود. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهید صیقلان  صومعه سرا تدفین شد.

۲۰ فروردین ماه ۱۳۶۵ شمسی، از سوی آیت الله العظمی خامنه ای به خانواده شهید ابوالحسن کریمی یک جلد قرآن اهدا شد. تنها ۷ روز پس از شهادت دادستان انقلاب استان شهید شیخ ابوالحسن کریمی که مظلومیت های بسیاری را متحمل شد و در اوج غربت به شهادت رسید، رئیس جمهور وقت حضرت آیت الله خامنه ای قرآنی را به مادر و پدر این شهید بزرگوار هدیه کردند و در ابتدای این قرآن به خط مبارک شان چنین نگاشتند: «بسم الله الرحمن الرحیم. [این قرآن هدیه می شود] به خانواده گرامی شهید عزیز برادر ابوالحسن کریمی که عمر کوتاه و پر ماجرایش به تلاش و مجاهدت دلسوزانه و صمیمانه در راه خدا سپری شد و در همان راه هم شربت شهادت نوشید، [به خانواده این شهید] تقدیم می گردد. سیدعلی حسینی. ۲۰/۱/۶۵» ایشان به این وسیله از این شهید و خانواده محترم شان تقدیر کردند. (۳)

۲۰ فروردین ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید قنبر آذرمی فلاحتی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در قصرشیرین به شهادت رسید. وی متولد ۱۵ مرداد ماه ۱۳۴۵ بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید راسته کنار تدفین شد.

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۱، ص ۱۰۱؛ اسناد وزارت خارجه فرانسه، مجلد ۵، ص ۱۹۲، نامه شماره ۱۹.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۴، ص ۳۲؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٣، پ ٢٢، ص ٣۴٧.

۳- رنگ ایمان؛ آرشیو شخصی آقای محمدجواد کریمی برادر شهید

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه