در گفتگوی 8دی با عضو شورای شهر رشت مطرح شد:

جمعیت رشت در روز گاهی به ۲میلیون نفر می رسد/ شورای شهر چهارم اسیر برخی سیاست ورزی ها/ بودجه ۸۵۰میلیاردی شهرداری رشت

رسولی گفت: اصلا تلاشی برای ارتباط گرفتن با مردم انجام نداده ایم و اگر تلاشی هم صورت گرفته باشد با وجود این حاشیه ها، از بین رفته است و بخش دوم هم به این علت است که اصلا اعتقادی به این ارتباط گیری با مردم نداشته ایم یا عمل نکرده ایم.

جمعیت رشت در روز گاهی به ۲میلیون نفر می رسد/ شورای شهر چهارم اسیر برخی سیاست ورزی ها/ بودجه ۸۵۰میلیاردی شهرداری رشت

سرویس اجتماعی ۸دی؛

در چندسال اخیر یکی از مشکلات و معضلات شهر رشت در حوزه مدیریت شهری،معضل ترافیک در خیابانهای اصلی شهر میباشد. امروزه باتوجه به افزایش روزافزون خودروها در سطح شهرها به خصوص شهرهای بزرگ، روشهای سلبی و ایجابی کمتر جوابگو خواهد بود و نیروهای انتظامی و پلیس سهم چندانی در کنترل و مهار ترافیک نخواهند داشت. چراکه طرحهایی مانند طرح زوج و فرد پلاکها و عبور ممنوع و یک طرفه نمودن خیابانها در بلند مدت و جریمه های مالی، حلال مشکلات انبوه ترافیکی شهرهای بزرگ نخواهد بود، و باید از راهکارهای علمی روز و معمول دنیا برای کنترل، مهار و روان سازی ترافیک استفاده نمود.

از همین رو در گفتگو با مهندس رضا رسولی عضو کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورای شهر رشت، در دفتر پایگاه خبری ۸دی، سعی نمودیم از برنامه ها و عملکردهای شورای شهر چهارم در خصوص حل مشکلات حمل و نقل و ترافیکی شهر رشت باخبر شویم و سوالاتی را در این رابطه از وی مطرح نمودیم که در همین جا از حضور جناب رسولی در ۸دی و پاسخگویی به سوالات خبرنگار ۸دی تشکر مینماییم.

۸دی: به نظر شما عامل اصلی ترافیک در خیابانهای شهر رشت چیست؟

بنده ابتدا عرض تبریک دارم به مناسبت عید نیمه ی شعبان و ولادت نورانی حضرت صاحب الزمان (عج). انشاا.. خداوند متعال این سعادت را نصیب ما نماید که از منتظران واقعی ظهور باشیم و بتوانیم دوره ی ظهور را درک نماییم.

همچنین عرض خسته نباشید دارم خدمت شما فعالان عرصه رسانه که در جامعه روشنگری و آگاهی بخشی مینمایید.

بنده پایگاه خبری ۸دی را یکی از قدیمی ترین سایتهای فعال استان گیلان میدانم و بسیار خوشحالم که امروز در اینجا و در کنار اعضای این پایگاه خبری تحلیلی حضور دارم.

اگر بخواهم یک گزارش عملکرد بدهم از بعد اجرایی و پیگیری هایی که از بعد اجرایی انجام شده است باید بگویم که در واقع اعضای شورای شهر سیاست گذار هستند و بازوی اجرایی آنها هم شهرداری میباشد.

rasooli (3)

بنده به واسطه تخصص و سابقه ی کاری که داشته ام و اعتمادی که همکاران محترم ما در شورای شهر به بنده داشته اند در چند محور مشخص با کمک دوستان سعی کردیم که مشکلات ترافیکی را ساماندهی کنیم. البته از گذشته ما با یک چالشی روبرو هستیم به نام معضل تراکم ترافیک که ریشه ی آن به چند مسئله برمیگردد، که یکی مسئله تراکم جمعیتی شهر رشت به واسطه ی موقعیت خاص جغرافیایی و مرکزیت آن در استان است. مسئله ی دیگر برمیگردد به زمینهای اطراف شهر که اکثرا داری سند و مالکیت هستند و به عنوان زمینهای کشاورزی مورد استفاده قرار میگرفتند و مانند استانهای دیگر نبوده که به راحتی و بدون هزینه بتوان از آن زمینها استفاده نمود. مانند شهرکهای اطراف تهران که تملک آن متعلق به نهادهای دولتی مانند منابع طبیعی و دیگر سازمانهای دولتی میباشد و برای استفاده از آن شهرداری میتواند راحتتر آنها را به شهر استفاده نماید.

مسئله ی دیگر که از عوامل ترافیک میباشد کمبود معابر در سطح شهر رشت است که برخلاف شهرهای کویری که معابری وسیع دارند شهر رشت به علت کمبود زمین در حاشیه شهر با کمبود معابر روبرو است.

و علت دیگر هم عدم مدیریت به هنگام بحث ترافیک میباشد. معاونت ترافیک در شهر رشت یک معاونت ۷،۸ ساله است و این سه عامل باعث شده که شهر رشت یکی از پرترافیک ترین شهرهای شمالی کشور باشد.

۸دی: برای رفع ترافیک شهر رشت چه اقدامات اجرایی از طرف شورای شهر و شهرداری تاکنون انجام گرفته است؟

ما برای رفع مشکل ترافیک در چند محور برنامه ریزی کردیم .

محور اول مدیریت ترافیک شناور بود. به علت مرکزیت شهر رشت که هر روز شاهدیم تعداد زیادی از مردم از شهرستانهای همجوار برای دریافت برخی خدمات به رشت مراجعه مینمایند و البته این از نظر اقتصادی یک فرصت محسوب میشود که نباید به یک تهدید تبدیل شود. جمعیت شناور شهر رشت برخی روزها به بالای دوبرابر جمعیت ثابت رشت میرسد . در اینجا راهکار ترافیک شناور یک راهکار معمول است که در اکثر کشورهای دنیا اجرایی میشود و ان هم مدیریت درگاههای ورودی شهر میباشد به گونه ای که مسافرین یا گردشگرانی که قصد دارند به داخل شهر بیایند در همان ورودی شهر از طریق ترمینالهایی که به منظور جابه جایی مسافرین که با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی انجام میگیرد، مسافرین را به داخل شهر هدایت نمایند.

همچنین کسانی که با خودروی شخصی به شهر رشت آمده اند میتوانند خودروی خود را در پارکسوار پارک نمایند و از طریق خطوط بی آرتی یا وسایل حمل و نقل عمومی به مکان مورد نظر خود بروند. این نمونه ای از برنامه ریزی مدیریت شناور ترافیکی در شهر بوده است.

اما در حوزه عمل دو کار است که باید انجام بگیرد یکی متمرکز کردن همه ی ورودی ها در ترمینال جنوب است که و ماشینهای سواری استقلال و آزادی در آنجا مستقر شده اند و مینی بوسرانی ترمینال فجر هم تا یکی دوماه آینده منتقل میشود به ترمینال جنوب و همچنین خطوط بی آرتی هم در خیابان امام خمینی تا دانشگاه گیلان ادامه خواهد داشت .

rasooli (4)

همچنین در درگاه غربی شهر هم خوشبختانه هفته ی قبل ترمینال غرب را افتتاح نمودیم که در مجاورت شهرداری منطقه ۴ قرار دارد که آن هم همین کارویژه را برای ورودی غرب شهر رشت انجام میدهد .

برای ترمینال شمال و شرق هم سال گذشته برنامه ریزی شد و در بودجه ما قرار داشت و مذاکراتی هم انجام شده و فعلا به دنبال تهیه زمین برای شروع این کار هستیم.

البته ما یک ورودی هم از سمت شمال غرب داریم که شامل دهستانهای منطقه پیربازار و بخشی ازصومعه سرا میباشد که به دلیل قرار گرفتن در یک موقعیت خاص ، نه از سمت ورودی انزلی میتوانند بیایند و نه از سمت ورودی صومعه سرا چراکه فاصله ی آنها برای ورود به شهر بسیار طولانی تر میشود پس ناچاریم یک ورودی هم برای منطقه شمال غرب رشت اختصاص دهیم که فکر میکنم شهر رشت ۵ ترمیناله شود.

ترمینال شمال هم در محدوده ی فرودگاه رشت احتمالا قرار داشته باشد.

محور چهارم ما بازگشایی معابر در سطح شهر میباشد که در این حوزه نیازمند منابع مالی متمرکزی هستیم . وقتی بخواهیم معبری را بازگشایی کنیم هزینه ی قابل ملاحظه ای دارد. ناگفته نماند که ما در شهر زندگی میکنیم که یک رینگ کامل ندارد. رینگ اول شهر ما که در مرکز شهر قرار دارد دوتا کمان ندارد، یکی کمان تختی-سعدی و کمان بیستون به میدان دفاع مقدس. این دو کمان در رینگ اول ما قرار ندارد.

 

۸دی: به نظر شما چرا ارتباط شورای شهر و شهرداری با مردم رشت اینقدر ضعیف است؟ نظرتان در مورد حواشی همیشگی شورای شهر چیست؟

در واقع شورای شهر یکی از جاهایی است که برآمده از مردم است ما از ابتدایی که وارد شورای شهرشدیم اولین خلایی که احساس کردیم عدم اعتمادی بود که از طرف مردم نسبت به شورای شهر سوم وجود داشت و ما خیلی تلاش نمودیم که اعتماد مردم را به خودمون برگردانیم. در واقع اگر اعتماد نباشد مشارکت هم نخواهد بود. بنده عملکرد شورای چهارم را بسیار مطلوب میدانم و از صدنمره، نمره ۶۰ میدهم. در مورد حواشی هم که در شورای شهر وجود دارد به نظر بنده بهتر است که هرکدام از کانال خودش انجام شود. در واقع با بگم بگم و پرونده سازی و رو کردن سند و مدرک مشکلی از مردم حل نمیشود و خوشبختانه نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کشور و… وجود دارد. در واقع اینگونه حاشیه سازی ها موجب بی اعتمادی مردم به نمایندگانشان در شورای شهر میشود و این مسئله نهایتا به نوعی به بی اعتمادی به نظام کشیده میشود و این مسئله از نظر بنده بسیار نگران کننده است. شورای شهر چهارم به نظر بنده اسیر برخی سیاست ورزی های افراد شده است.

IMG_2289

ما شهرداری رشت را با یک بودجه ۱۴۵ میلیارد تومانی درسال ۹۲ تحویل گرفتیم و با اصلاح برخی رویکردها در شهرداری این بودجه را امسال به ۸۵۰ میلیارد تومان رساندیم. البته سال مالی ۹۴ ما تازه دیروز تمام شده است و همه ی اینها با تلاش زیاد مجموعه مدیریت شهری انجام شده است. بودجه مالی ما در دو سه سال گذشته در رده های بیست شهر اول ایران هم قرار نداشت ، امسال ما دهمین بودجه را درخواست داده ایم و مشرف به تحقق آن هستیم و بنده معتقدم اگر کمی از این حاشیه های موجود در شورا و شهرداری کم کنیم و به جای پرداختن به این حاشیه ها به اصل قضیه بپردازیم مردم بسیار بیشتر از ما راضی خواهند بود و عملکرد ماهم بهتر خواهد بود و در نهایت هم خدا و هم خلق خدا از ما راضی خواهد بود.

۸دی: بنابراین جنابعالی حواشی موجود در شهرداری را از عوامل تضعیف کننده رابطه ی مردم با شورای شهر میدانید!

البته ما اصلا تلاشی برای ارتباط گرفتن با مردم انجام نداده ایم و اگر تلاشی هم صورت گرفته باشد با وجود این حاشیه ها، از بین رفته است و بخش دوم هم به این علت است که اصلا اعتقادی به این ارتباط گیری با مردم نداشته ایم  یا عمل نکرده ایم.

بنده معتقدم اگر کاری در حوزه ی در آمدی بخواهیم انجام دهیم باید مبتنی بر اقتصاد درون زا باشد که البته این کار کار سختی است و بنده معتقدم سخت ترین ماموریت شورای چهارم این بوده است که ما بتوانیم از یک اقتصاد کاملا بیمار شهر رشت به یک اقتصاد کاملا درون زای قابل اتکا برسیم و ما الان در این مسیر هستیم که البته چارچوب آن بر انسجام بین اعضای شورای شهر بنا میشود.

rasooli (1)

۸دی: به نظر شما در اختلافاتی که در بین اعضای شورا و شهردار وجود دارد مقصر اصلی کدام طرف هستند؟

به نظر من پرداختن به این نگاه ها خودش باعث ایجاد حاشیه میشود و بنده ترجیح میدهم اگر در این موارد مشکلی باشد آن را به مراجع ذیصلاح برسانم تا آنها خودشان تصمیم بگیرند. اما همه ی مسائل این نیست چراکه این درگیری ها و کشمکش ها به شهرمان آسیب خواهد زد. پس بهتر است اگر مشکلی یا تضادی وجود دارد سازمانهای رسمی تصمیم گیرنده مانند دیوان محاسبات یا سازمان بازرسی کشور و مراجع مورد اطمینان و مورد وثوق جامعه رسیدگی نمایند.

به نظر بنده با این سطح فضوح، اتهام زدن و رو کردن چهارتا کاغذ علیه یکدیگرکه نمیتوان به طور قطعی به آن استناد کرد، عرفا قانونا و شرعا و اخلاقا کار درستی نیست. و دو طرف باید اختلافات را کنار بگذارند و با نزدیکی بیشتر به یکدیگر بتوان وظیفه ی اصلی را که همان خدمت به مردم است انجام داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
کاس آقا
شما عملکرد شورای چهارم را بسیار مطلوب میدانی و از صدنمره، نمره ۶۰ میدهی. این بر اساس کدام نظرسنجی است خدا پدر و مادر شورای سوم را بیامرزد هم خودشان میخوردند هم به دیگران میخوراندند اما شما چه؟ فقط در فکر خودتان و ساخت و ساز و .... هستید و دائما در حال تعویض کت و شلوار این عملکرد بسیار مطلوب شما باعث تاخیر در پرداخت چندماهه حقوق زحمتکشان شهرداری شده اگر عملکرد شما مطلوب یا نامطلوب بود بندگان خدا از هستی ساقط میشدند.
در حاشیه