در نشست فعالان فرهنگی اجتماعی گیلان مطرح شد؛

اقداماتی در خور برای تقویت هویت گیلانی انجام نشده است

فعال فرهنگی اجتماعی گیلان با بیان اینکه میدان شهرداری رشت رنگ و بویی از فرهنگ اصیل گیلان ندارد، گفت: متأسفانه مردم با هویت گیلانی، ایرانی و اسلامی خود بیگانه هستند و از سوی نهادهای متولی فرهنگی نیز اقداماتی درخور صورت نگرفته است.

اقداماتی در خور برای تقویت هویت گیلانی انجام نشده است

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» نشست مطالبه‌گری فعالان فرهنگی اجتماعی گیلان پیرامون مقوله عفاف و حجاب و مقابله با پروژه حیازدایی دشمن با حضور «مجتبی صولتی» و رقیه قربانپور از فعالان فرهنگی اجتماعی استان گیلان در تحریریه پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» برگزار شد.

 مشروح این نشست را در ادامه می‌خوانید:

 مجتبی صولتی در گفتگو با «هشت‌دی» با اشاره به ماهیت حجاب اظهار کرد: این مسئله نه فقط از دیدگاه شرع و دین بلکه باید در ابعاد اجتماعی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد؛ لذا ضعف امروز ما ناشی از عدم تبیین و توجیه این مسئله در ابعاد مختلف و تک بُعدی بودن آن است.

 وی با بیان اینکه با یک نسل رسانه‌زده مواجهیم، گفت: صرف دیدگاه تک بُعدی به مباحث، جوابگو نخواهد بود و اگر بخواهیم به تعریف مفاهیم بپردازیم نیازمند توجه به آن در تمامی ابعاد هستیم.

 این فعال فرهنگی اجتماعی گیلان، تصریح کرد: حجاب، ابزاری برای صیانت از فرد و اجتماع است و او را از انواع آسیب‌ها حفظ خواهد کرد.

 صولتی در پاسخ به سوال خبرنگار «هشت‌دی» مبنی بر اینکه چرا در حوزه فرهنگی آسیب‌پذیر هستیم اذعان کرد: فارغ از کمبود نیروی توانمند که گاه این افراد کم نیستند؛ بلکه یا شناسایی نشده‌اند، یا به آنان بی‌مهری شده است؛ در حوزه تقویت نیروی متعهد و توانمند نیز فارغ از اقداماتی که صورت‌گرفته است ضعف‌هایی وجود دارد.

کشف حجاب؛ چالشی فرهنگی

 وی با بیان اینکه این آسیب‌پذیری را باید بپذیریم، اظهار کرد: خروجی اغتشاشات سال ۱۴۰۱ برای دشمن یک آسیب فرهنگی و برای کشورمان حامل یک چالش فرهنگی به نام کشف حجاب شد.

دشمن بعد از جنگ تحمیلی مدل جنگیدن را تغییر داد

 صولتی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی، دشمن به این یقین رسید که با انقلاب اسلامی بساط سلطه استکبار در شرق و غرب عالم جمع خواهد شد و اگر این انقلاب جان بگیرد علاوه بر اینکه جلوی استکبار را خواهد گرفت، این فرهنگ را به دنیا صادر خواهد کرد؛ لذا درصدد عدم رشد آن برآمدند؛ چون پس از شکست توطئه‌های مختلف یک حمله نظامی را علیه کشورمان با پشتیبانی ۸۰ کشور و با محوریت شرق و غرب توسط حزب بعث ترتیب دادند که هشت سال به طول انجامید؛ اما به در بسته خوردند و وقتی دیدند با جنگ سخت موفق نمی‌شوند، مدل جنگیدن خود را تغییر دادند.

 این فعال فرهنگی اجتماعی با اشاره به کم‌کاری مسئولین فرهنگی در این راستا، بیان کرد: متأسفانه بسیاری از مسئولین هنوز باور به جنگ ندارند و تا زمانی که بر این باور نباشند آرایش جنگی شکل نخواهد گرفت؛ لذا برخی افراد در خواب هستند و این ضربات اساسی فرهنگی ناشی از همین عدم باور است که سرریز آن در جامعه دیده می‌شود و نتایج آن در دل جامعه، مدارس، دانشگاه، بازار، خانواده و… بروز می‌یابد.

در مقوله‌های فرهنگی باید به‌ازای توانمندی دشمن قوی شویم

 وی افزود: هر ساله در اعیادی مانند عید مبعث پیامبر (ص) فیلم «محمد رسول‌الله» در رسانه ملی پخش می‌شود، سرمایه‌گذار این فیلم، مالک و مؤسس شبکه فارسی وان، غول رسانه‌ای صهیونیست است؛ اما این سئوال مطرح می‌شود که چرا این فرد برای مسلمانان باید فیلم بسازد؛ زیرا در حقیقت به دنبال نقش یهود و محو نمودن ردپای مبارزه پیامبر (ص) با این قوم است؛ لذا وقتی چنین دشمن توانمندی داریم پس باید به‌ازای آن، توانمند و قوی شویم؛ اما چون به اصل جنگ و توانمندی دشمن باور نداریم دچار آسیب هستیم و متأسفانه عدم تبیین ماهیت جنگ و دشمن برای مردم و مسئولین یکی از ضعف‌هایی است که با آن مواجه هستیم.

 صولتی در ادامه تصریح کرد: انقلاب اسلامی از آرمان‌هایش دست نمی‌کشد همان‌طور که رهبر معظم انقلاب گفت که یکی از تفاوت‌های انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها این است که از ابتدا تاکنون از آرمان‌های خودش عدول نکرده؛ لذا این ایستادگی هزینه‌بردار است و این هزینه متوجه مردم یا مسئولین خواهد بود که در حال حاضر این هزینه بیشتر متوجه مردم است؛ چون برخی مسئولین کنار کشیدند.

 وی ادامه داد: سالیان متمادی رهبری بارها هشدار داده است که در جنگ نرم، ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی قرار داریم؛ اما متأسفانه عده‌ای از خواب غفلت بیدار نشدند، مطالعه کتاب دغدغه‌های فرهنگی رهبر را به تمام نهادهای فرهنگی و غیرفرهنگی پیشنهاد می‌کنم؛ در بخشی از این کتاب آمده که رهبری فرمودند «فرهنگ یکی از دردهای من است که گاهی نیمه شب به‌خاطر آن از خواب بیدار می‌شوم»؛ اما حال این سئوال مطرح است که آیا مسئولین ما این‌گونه هستند؛ لذا تا زمانی که به این دغدغه نرسیم بسیاری از مشکلات‌مان حل نخواهد شد.

میدان شهرداری رشت رنگ و بویی از فرهنگ اصیل گیلان ندارد

 وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا میدان اصلی شهر رشت گویای فرهنگ گیل و دیلم هست یا خیر، گفت: میدان شهرداری از جهت ساختمان‌ها، پوشش افراد و فضاسازی‌ها، رنگ و بویی از فرهنگ اصیل گیلان ندارد؛ لذا شاهد تلاش دشمن در سراسر کشور در راستای از بین‌بردن پوشش هستیم و گیلان نیز از این مسئله مستثنا نیست.

ضرورت مخاطب‌شناسی در انجام امورات فرهنگی

این فعال فرهنگی اجتماعی، تصریح کرد: ریشه، پایه و مبنای این معضل به حوزه آموزش و کم‌کاری نهادهای فرهنگی و تربیتی برمی‌گردد؛ اما کار فرهنگی بدون اقدام سلبی امکان‌پذیر نیست به خصوص در حوزه حجاب نمی‌توانید بدون برخورد سلبی، تأثیرگذار باشید؛ اما با هرکس و هر شیوه‌ای نمی‌توان مقابله نمود؛ بلکه مخاطب باید دسته‌بندی شود.

وی ادامه داد: دسته اول کسانی هستند که با دین و انقلاب در عناد هستند که تعدادشان کم است و عده‌ای به نشانه اعتراض به کشف حجاب روی آوردند و دسته دیگر تابع جو جامعه هستند که بیشترین جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند و در صورت مقابله رعایت می‌کنند؛ بنابراین این کار جوابگوست و فضای روانی جامعه را مدیریت می‌کند؛ اما با کسی که دشمن است باید برابر قانون با آن برخورد شود.

اقداماتی در خور برای تقویت هویت گیلانی انجام نشده است

 صولتی با اشاره به یکی از معضلات رشت، بیان کرد: متأسفانه مردم با هویت گیلانی، ایرانی و اسلامی خود بیگانه هستند و از طرفی از سوی نهادهای متولی فرهنگی نیز اقدامات درخور صورت نگرفته است.

 وی بیان کرد: دشمن با وجود گزینه نظامی در عمل اقدام نمی‌کند؛ چون از توانمندی‌های دفاعی نظام آگاه است و این توانمندی به‌نوعی واکسینه نظامی است؛ اما از حیث فرهنگی و اجتماعی واکسینه نشده‌ایم؛ لذا رهبری می‌فرمایند هر وقت توانستید هویت نوجوان را به او بازگردانید او را در برابر آسیب‌ها واکسینه کرده‌اید؛ اما این مسئله قابل تعمیم به سایر ردهای سنی نیز هست به علاوه اگر مردم ما بدانند در دل پیاده‌راه این شهر چه مفاخر و بزرگانی زندگی کردند و برای حفظ آن چه خون‌هایی ریخته شده دیگر شاید شاهد این معضلات نباشیم.

در خصوص مسئله حجاب مطالبه‌گری شده است

این فعال فرهنگی اجتماعی ادامه داد: در خصوص مسئله حجاب مطالبه‌گری شده است و هیچ مسئولی نمی‌تواند ادعا داشته باشد که تاکنون کسی از ما مطالبه نکرده است و این احساس خطر وجود دارد.

 صولتی در ادامه خطاب به مردم و مسئولین اظهار کرد: بدانید کشف حجاب یک بلای خانمان‌سوز است که به خانواده، کودک و نوجوان رحم نمی‌کند؛ لذا اگر نسبت به شرایط کشور و جامعه معترض هستید همه ما در حال دست‌وپنجه نرم کردن با این شرایط هستیم و همگی گله‌مند هستیم به علاوه معضل کشف حجاب ته ندارد و هرکس با این کار قطعه‌ای از این پازل را تشکیل می‌دهد همچنین اگر مسئولین و مردم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را ترک کنند این معضل جمع نخواهد شد.

 وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر عملکرد کمیسیون فرهنگی مجلس در سالیان اخیر، گفت: انتظار ما از نمایندگان مجلس این است که در هر کمیسیونی که حضور دارند به درستی عمل کنند، به فکر دوره دوم نباشند؛ بلکه این چهار سال را فرصت بدانند و در جهت رفع مشکلات تلاش کنند، زبان گویای مردم باشند، مردم گیلان مظلوم هستند و همین مسئله سبب عقب‌افتادگی استان شده است همچنین از ظرفیت رقبای خود استفاده کنند؛ چون دشمنی و چندقطبی آسیب‌زا است.

این فعال فرهنگی اجتماعی تصریح کرد: استان گیلان در گذشته قطب تولید پارچه و ابریشم دنیا و خاورمیانه بود؛ اما الان در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد، ما بهترین و نجیب‌ترین مردم را داریم که با وجود گله‌ها و اختلاف سلیقه‌ها به آرمان‌ها و ارزش‌ها پایبند هستند؛ لذا انتظار داریم از حق آنان دفاع شود.

 صولتی بر اهمیت اصلاح دیدگاه مردم نسبت به حیطه اختیارات نماینده تأکید و عنوان کرد: کار نماینده؛ آسفالت خیابان، عزل و نصب مدیران و استخدام نیرو نیست؛ بلکه گسترده‌تر است.

بسیجی‌ها و هیئتی‌ها سپر بلای مردم هستند

 وی در پایان خطاب به هنجارشکنان، خاطرنشان کرد: هر اتفاقی در این شهر رخ دهد؛ پاسدار، بسیجی، هیئتی و حزب‌الهی پیش‌مرگ و سپر بلا و خیرخواه مردم هستند همان‌طور که در بزنگاه‌های مختلف آن را ثابت کردند اما بدانید اگر جلوی این آسیب گرفته نشود هیچگاه حل نخواهد شد؛ لذا این مسئله را فردی نبینید؛ بلکه اجتماعی بدانید.

 رقیه قربانپور فعال فرهنگی اجتماعی گیلان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تبیین در راستای صیانت از نسل جدید، اظهار کرد: برای یک تبیین صحیح نیازمند مخاطب‌شناسی و ایجاد نقطه اشتراک هستیم تا مفاهیم به درستی منتقل شود.

 وی به جایگاه پوشش در تاریخ اشاره کرد و گفت: پوشش همواره در تمام فرهنگ‌ها و ادیان مختلف وجود داشته است؛ اما وقتی صحبت از حجاب به میان می‌آید از اصول اولیه اجتماع نباید فاصله بگیریم، ناگفته نماند که پوشش عرفی نیز به درستی تبیین نشده است؛ لذا با تبیین ابعاد وجودی هر مسئله با توجه به هر مخاطب و بر اساس آگاهی می‌توانیم در راستای ارتباط دوطرفه گام برداریم.

 مسئول کارگروه بانوان مطالبه‌گر گیلان تصریح کرد: فرهنگ ظرافت‌های خاص خودش را دارد و ما حتی مفاهیم قرآنی را می‌توانیم در حد نسل‌های مختلف نزول دهیم و به ظرافت‌هایی که دین دارد توجه کنیم؛ لذا زبان هنر در تمامی ابعاد قابل توجه است که این خلأ در این عرصه وجود دارد.

 قربانپور ادامه داد: متأسفانه فرهنگ را به صورت فله‌ای وارد کردیم و مخاطب‌شناسی نشده است که این مسئله گاهی از روی ندانستن و عدم آگاهی یا نخواستن و شاید نتوانستن اتفاق افتاده است؛ اما با توجه به ریزش‌ها و رویش‌ها هنوز هم برای توجه به این مسئله دیر نیست و در تمامی ابعاد قابل تعمیم است.

 وی بیان کرد: یهود دشمن قسم‌خورده ما است و در قرآن نیز آمده که این افراد را به عنوان دوست و هم‌نشین خود نگیرید و این هشدار نه فقط برای مسلمانان بلکه نسبت به تمام ادیان وجود دارد.

این فعال فرهنگی اجتماعی با اشاره به جریان نفوذ در عرصه هنر، گفت: هنرمندان فاخری داریم که به آنان توجه نشده است و از طرفی جریان نفوذ نیز در این عرصه وجود دارد حال این سئوال مطرح است که چند فیلم در این حوزه ساخته شده است، آنچه که واضح و مبرهن است هنوز عده‌ای به این باور نرسیده‌اند که در یک جنگ تمام‌عیار قرار داریم که ابزار اصلی آن رسانه است.

 وی در ادامه بر اهمیت مسئول و مسئولیت در جامعه اسلامی تأکید و عنوان کرد: وظیفه مسئول فارغ از هر جایگاهی مدیریت است؛ چون این مسئولیت را پذیرفته است؛ لذا اگر فاصله بگیرد یا پاسخگو نباشد اثرات فرهنگی آن در جامعه بروز می‌یابد و متأسفانه بسیاری از مسئولان زبان گویای مردم نیستند حال این سئوال مطرح است که خروجی چهار سال آینده مجلس چیست و چه تعاریف و دورنمایی وجود دارد؛ لذا باید خودمان را در هر جایگاهی که هستیم مسئول بدانیم.

ول‌انگاری‌های اجتماعی کانون خانواده را تحت شعاع قرار می‌دهد

 مسئول کارگروه بانوان مطالبه‌گر گیلان در ادامه تصریح کرد: با وجود هیئت‌های اندیشه‌ورز در مدارس با عدم طرح و برنامه در حوزه تربیتی مواجه هستیم، در انجمن اولیا و مربیان چرا به خانواده‌ها تبیین نشده که فارغ از شرع، اتفاقات پس از برهنگی دامنگیر همه خواهد بود و این ول‌انگاری‌های اجتماعی، آرامش کانون خانواده را تحت شعاع قرار می‌دهد؛ لذا بی‌هویتی، خودتحقیری و عدم باور به خودمان باید علاج شود.

نهادهای فرهنگی در انتظار اقدامات سلبی هستند و به وظایف ذاتی خویش عمل نمی‌کنند

 قربانپور با اشاره به افراط و تفریط در حوزه فرهنگی، اظهار کرد: نقش نهادهای نظارتی در خصوص اقدامات سلبی کمرنگ است و نهادهای فرهنگی در انتظار اقدامات سلبی هستند و به وظایف ذاتی خویش عمل نمی‌کنند و بالعکس، این در حالی است که عمده مردم تابع قانون هستند.

 وی ادامه داد: بند ۶۳۸ قانون اساسی مربوط به پوشش اجتماعی است و از طرفی لایحه عفاف و حجاب معطل مانده است و عامه مردم منتظر خروجی این قوانین هستند و حتی برخی از شل حجاب‌ها به فضای بی‌قانونی جامعه معترض اند این در حالی است که برای اجرای قوانین و واجب خدا تعارف داریم و عده‌ای از این شرایط در حال سوء استفاده هستند.

هیچ طرح و برنامه‌ای برای ساماندهی حوزه حجاب و عفاف وجود ندارد

 مسئول کارگروه بانوان مطالبه‌گر گیلان در ادامه به عملکرد و نتایج کارگروه مطالبه‌گری اشاره و عنوان کرد: در دو سال اخیر طی جلسات متعدد با دستگاه‌های مختلف فرهنگی به این نتیجه رسیدیم که متأسفانه هیچ طرح و برنامه‌ای در این حوزه وجود ندارد به علاوه با کمبود نیروی توانمند و کسری بودجه نیز مواجه هستند؛ لذا یکی از چالش‌های فرهنگی استان این است که بودجه استان به صورت اختصاصی تعریف نشده است؛ بلکه به صورت جزیره‌ای و مقطعی بهره‌گیری خواهد شد.

پارک بانوان رشت در شأن و جایگاه بانوان نیست

 قربان‌پور بیان کرد: یکی از اقدامات حداقلی در استان ساماندهی پارک بانوان است که در شأن و جایگاه بانوان نیست؛ مردم چشم بینای مسئولین هستند و معضلات را رصد می‌کنند و وظیفه مسئولین نیز اعمال قانون است که از وظایف ذاتی نهادهای فرهنگی و سلبی به شمار می‌آید.

چرا تکدی‌گری زنان در رشت مدیریت نمی‌شود؟

 وی با اشاره به چالش‌های فرهنگی استان تصریح کرد: شهر رشت جایِ تکدی‌گری زنان با پوشش چادر نیست و این مسئله فرهنگ جامعه را تحت شعاع قرار داده است؛ لذا نیازمند تدبیر مسئولان در این راستا هستیم.

 فعال فرهنگی با بیان اینکه هر دستگاهی بودجه مشخصی دارد و باید در بخش مشخص شده خرج شود، گفت: صداوسیما در انتخابات عملکرد و نقش خوبی داشت؛ لذا در خصوص معضلات و فرصت‌های اجتماعی و فرهنگی نیز باید وارد عمل شود این در حالی است که اکثر مردم آگاهی کافی ندارند و با تغییر نگرش، باورها و رفتارها نیز تغییر خواهد یافت.

 قربانپور در ادامه خطاب به نمایندگان منتخب مجلس بیان کرد: این انتخاب نتیجه اعتماد، قول‌ها و تعهدات شما به مردم است؛ لذا مسئول باشید و نسبت به حیطه قانون‌گذاری و نظارت که یکی از نیازهای مبرم جامعه است توجه کافی داشته باشید و با یک نگاه ملی در جهت رفع مشکلات گام بردارید.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: هرکس در هر جایگاهی به اندازه خودش مسئول است و تمام مسئولینی که در حال خدمت به مردم هستند بدانند و بخواهند تا با اقدامات درخور جز افتخارآفرینان انقلاب باشند همان انقلابی که به سمت ظهور در حرکت است و این پازل توسط تک‌تک اعضای آن کامل می‌شود.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه