بررسی تأسیس اتحادیه مناطق آزاد عضو کریدور شمال – جنوب

مدیران عامل منطقه آزاد انزلی و لوتوس روسیه پیرامون سازوکارهای عملیاتی‌سازی کردن فرایند تأسیس اتحادیه مناطق آزاد عضو کریدور شمال – جنوب بحث و تبادل نظر کردند.

بررسی تأسیس اتحادیه مناطق آزاد عضو کریدور شمال – جنوب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» محمدسجاد سیاهکارزاده رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی و سرگئی میلوشکین مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس در این جلسه که به‌صورت ویدئویی و تصویری برگزار شد که در ارتباط با سرعت‌بخشیدن به فرایندهای اداری، همکاری بیشتر وزارتخانه‌های اقتصاد و خارجه دو طرف، معرفی دو منطقه به‌عنوان نماینده مناطق آزاد دو کشور به توافق رسیدند.

چگونگی حضور مناطق آزاد دیگر کشورهای عضو کریدور، پیگیری مکاتبات اداری، بهره‌گیری از فرصت کمیسیون‌های مشترک جهت طرح و تصویب در توافقنامه‌های دولت‌های ذی‌نفع در این گذرگاه بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های دبیرخانه شورای‌عالی برای هم‌افزایی و بهره‌برداری از توانمندی‌ها و فرصت‌های همکاری حداکثری با تمام مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران از دیگر موارد مورد توافق دوطرف بود.

همچنین دو طرف با تصریح بر اهمیت سرعت‌بخشیدن به روندهای حقوقی و دیپلماتیک تنظیم و تصویب نهاد بین‌المللی اتحادیه مناطق آزاد کشورهای عضو کریدور شمال جنوب؛ بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در کریدور شمال – جنوب به‌عنوان فرصتی برای همکاری‌های چندجانبه میان کشورهای عضو را وابسته به بهره‌مندی فعالین اقتصادی بخش خصوصی از این مسیر ترانزیتی – تجاری دانستند.

سازمان منطقه آزاد انزلی با توجه به موقعیت راهبردی خود در کریدورهای بین‌المللی، کشورهای حاشیه خزر و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیز بهره‌برداری قریب‌الوقوع از طرح ملی اتصال این منطقه به ریل سراسری که موجب اقبال بیش‌ازپیش فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذاران به استفاده از ظرفیت‌های حمل‌ونقل ترکیبی و فراوری کالا می‌شود در پی مهیاکردن زیرساخت‌هاست. بر این اساس، منطقه آزاد انزلی می‌کوشد زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای افزایش میزان و تنوع‌بخشی به سبد کالایی و خدماتی در حال مبادله و ترانزیت از طریق نخستین منطقه آزاد شمال کشور. پیگیری سازوکارهای نهادسازی و ساختاربندی به مدل همکاری‌های کشورمان با بازارهای هدف در قالبی همچون اتحادیه مناطق آزاد کشورهای عضو کریدور شمال جنوب را باید در این راستا تعریف نماید.

این گزارش حاکی است، پیش‌نویس متن تفاهم‌نامه چندجانبه مابین کشورهای عضو کریدور شمال جنوب مراحل پایانی بررسی جهت تصویب در دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد ایران و روسیه را طی می‌کند و بر اساس توافقات صورت‌گرفته در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و کشورهای دیگر به‌عنوان یکی از بندهای توافق‌های همکاری اقتصادی تصویب خواهد شد.

انتهای خبر/

منبع: منطقه آزاد انزلی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه