استاندار گیلان:

گیلان پنجره صادرات محصولات کشاورزی است

استاندار گیلان گفت: گیلان پنجره و قطب تجارت و صادرات محصولات کشاورزی است؛ اما اکنون تنها از ظرفیت جاده‌ای به‌صورت محدود استفاده می‌شود.

گیلان پنجره صادرات محصولات کشاورزی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»اسدالله عباسی امروز در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در کاهش وابستگی‌های کشور به صادرات مواد نفتی با استفاده از تولیدات داخلی، اظهار کرد: از تلاش‌های اتاق بازرگانی گیلان در اعزام هیئت بلندپایه تجاری به کشور روسیه تقدیر می‌کنم.

 وی به حضور افراد بلندپایه و متخصص در قالب هیئت‌های تجاری و اقتصادی اشاره کرد و گفت: این حضور دستیابی به اهداف موردنظر را سهل و ممکن می‌سازد و تأثیر بسزایی در جامعه هدف دارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه در این سفر همراهی دستگاه‌های اجرایی، اتاق بازرگانی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان موفق در قالب هیئتی اقتصادی و برقراری ارتباط بین تجار و بازرگانان دو کشور توانست فضای موجود را برای حضور بیشتر گیلان و شناساندن محصولات تولیدی اعم از صنعتی، کشاورزی، دانش‌بنیان و فرهنگی فراهم کند، افزود: سرای تجاری ایرانیان در آستراخان فرصتی طلایی برای تجار و بازرگانان ایران است؛ لذا اتاق بازرگانی می‌تواند با انسجام همه تجار و بازرگانان فعال، سهم بیشتری از این بازار کسب کند.

عباسی افزود: سرای تجاری ایرانیان و تشکیل کارگروه تخصصی ترانزیتی و ارزی مبادلات تجاری گیلان و روسیه گامی برای دستیابی به اهداف مشترک دو کشور است.

 وی با اشاره به ابلاغ اقتصاد دریا محور از سوی مقام معظم رهبری گفت: طبق تکالیف باید بر اساس منویات معظم‌له و برنامه‌های راهبردی دولت سیزدهم از این فرصت به‌دست‌آمده به‌درستی استفاده کنیم، گفت: گیلان پنجره و قطب تجارت و صادرات محصولات کشاورزی است؛ اما اکنون تنها از ظرفیت جاده‌ای به‌صورت محدود استفاده می‌شود.

 استاندار گیلان با بیان اینکه مشکلات موجود در ترانزیت کالا موجب می‌شود محصولات کشاورزی ما در زمان مناسب به دست خریدار و بازار هدف نرسد، افزود: باید فضایی ایجاد کنیم که با اتصال ریل به بنادر، رونق کشتیرانی و ایجاد خطوط منظم کشتیرانی ظرفیت اقتصادی کشور را افزایش دهیم و با رفع موانع موجود، کاهش تعرفه کالایی و استفاده از کشتی‌های کانتینری و یخچال‌دار مواد غذایی و محصولات کشاورزی را با قیمت مناسب جابه‌جا کنیم.

 عباسی فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه را یکی از بازارهای بسیار مهم و راهبردی برای تولیدات کشور دانست و افزود: یکی از مشکلات تجار و بازرگانان دو کشور عدم شناخت صحیح از ظرفیت‌های یکدیگر است که موجبات سوءاستفاده برخی را فراهم می‌کند؛ اتاق بازرگانی می‌تواند واسط خوبی برای اتصال تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران و روسیه باشد.

 وی سهم ایران از بازار ۲۹۵ میلیارددلاری روسیه را بسیار اندک اعلام کرد و یادآور شد: در سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه منعقد شد؛ اما هیچ‌کدام عملی نشد؛ اما این سفر راهبردی، کاربردی و عملیاتی بوده و مدیران باید دستاوردهای آن را منعکس کنند و اصرار بر اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقده بین طرفین داشته باشند؛ ما نیز با همتایان خود در آستراخان، داغستان و تاتارستان و بسیاری از استان‌ها و جمهوری‌های دیگر روسیه رایزنی‌های لازم را خواهیم داشت.

 عباسی بر ایجاد پرواز هوایی رفت‌وبرگشت از رشت به آستراخان و رشت به ماخاچ قلعه را در ارتقای بازرگانی بین کشورها بسیار مفید عنوان کرد و گفت: با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی و احداث کارخانه کشتی‌سازی باید در اقتصاد دریا محور تحول ایجاد کرده و ظرفیت بنادر را تا ۱۵ میلیون تن افزایش دهیم درحالی‌که هم اکنون پنج تا ۱۰ درصد اقتصاد دریا در گیلان شکوفا شده است.

 وی اظهار کرد: جمهوری داغستان نیز به لحاظ پیشینه‌های فرهنگی، دینی و مذهبی فرصت طلایی برای گردشگری و گردشگری سلامت در اختیار گیلان قرار می‌دهد که می‌توان از این ظرفیت به بهترین نحو بهره برد.

 استاندار گیلان سرای تجاری ایرانیان و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در روسیه را فرصت مناسبی برای گیلان دانست و افزود: منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان در این بخش می‌تواند فعال شود و زمین رایگان در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد.

 عباسی تأکید کرد: قطار توسعه کشور در حال حرکت است و مردم ثمره تلاش‌های ۲ساله دولت را در روزهای آینده مشاهده خواهند کرد و تا اواخر امسال و سال آینده نتایج عملکرد مثبت مدیران را به مردم ثابت خواهیم کرد.

 انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه