مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزشی درمانی ولایت در گفتگو با هشت‌دی:

تبیین ارزش و اهمیت جایگاه پرستاران باید از مدارس شروع شود

مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزشی درمانی ولایت با بیان اینکه پرستاری هنوز جایگاه اصلی خود را در جامعه پیدا نکرده است، گفت: اگرچه بعد از کرونا نگاه به حرفه پرستاری تغییر کرده اما به‌نظرم تبیین ارزش و اهمیت جایگاه پرستاران باید از مدارس شروع شود و اهمیت ورود به این رشته مورد توجه قرار گیرد.

تبیین ارزش و اهمیت جایگاه پرستاران باید از مدارس شروع شود

«مرجان حاجتی» پرستار نمونه کشوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگو با هشت‌دی با اشاره به سابقه فعالیتش در کسوت پرستاری، اظهار کرد: از سال ۶۹ در رشته پرستاری وارد دانشگاه شده‌ام و در حال حاضر نیز مدیر پرستاری بیمارستان ولایت رشت هستم.

وی با بیان اینکه علی‌رغم ناملایماتی که در پرستاری وجود دارد، اما عاشق این شغل هستم، افزود: از اینکه به مردم خدمت می‌کنم احساس آرامش دارم و با وجود داشتن ۲۸ سال و ۴ ماه سابقه از عملکرد خود حس رضایتمندی دارم.

مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزشی درمانی ولایت با اشاره به اینکه با علاقه کامل وارد این عرصه شدم، تصریح کرد: پرستار باید در کار خود مهارت علمی و عملی داشته باشد و در کنار آن از تعهد و وجدان کاری برخوردار باشد.

حاجتی ادامه داد: پرستاران در طول کار با انواع ناملایمات و بحران‌ها مواجه می‌شوند لذا باید روحیه قوی داشته باشند و ایثار و عشق به کار از ویژگی‌های مهم یک پرستار خوب است زیرا مراقبت از بیماران در روزها و شب‌ها کار آسانی نیست و ایثار می‌طلبد.

وی با بیان اینکه پرستار خوب باید سلامت جسمی و سلامت روان داشته باشد، تصریح کرد: مدیران سیستم بهداشت و درمان وظیفه دارند مراقب سلامت پرستاران باشند.

مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزشی درمانی ولایت با بیان اینکه پرستار باید اقتدار و جرئت در کار داشته باشد و جایی که بحث نجات بیمار در میان است کار خود را به خوبی انجام دهد، افزود: مهم‌ترین وظیفه پرستاران برقراری تعادل بین زندگی کاری و شخصی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه پرستاری هنوز جایگاه اصلی خود را در جامعه پیدا نکرده است اگرچه بعد از کرونا نگاه به حرفه پرستاری تغییر کرده اما به‌نظرم تبیین ارزش و اهمیت جایگاه پرستاران باید از مدارس شروع شود و اهمیت ورود به این رشته مورد توجه قرار گیرد.

حاجتی با اشاره به اینکه پرستاری به سمت تخصصی‌شدن می‌رود و در حال پیشرفت است گفت: انتظار داریم نقش مهم مسئولین وزارت بهداشت و درمان در نشان‌دادن ارزش پرستاری به جامعه مورد توجه قرار گیرد.

حاجتی ادامه داد: برای تامین سلامت جامعه نیازمند پرستاران حرفه‌ای هستیم.

وی با بیان اینکه پرستاری در رده مشاغل سخت است و اگر در این حرفه هستیم، برای دوام‌آوردن باید عاشق کارمان باشیم، افزود: پرستاران چالش‌هایی مانند چالش‌های جسمی به علت شیفت‌های طولانی و اضافه کار دارند همچنین به چالش‌های روحی به دلیل اشتغال در بخش‌های خاص مانند سی‌سی‌یو، سوختگی، سرطان و … دچار هستند.

مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزشی درمانی ولایت، ادامه داد: پرستاران در معرض بیماری‌های مسری قرار می‌گیرند و یکی از چالش‌های اساسی آنها فرسودگی شغلی است یعنی سریع‌تر از سن بازنشستگی با انواع بیماری‌های جسمی و روحی مواجه می‌شوند.

وی کمبود تعداد نیروی پرستاری که منجر به شیفت زیاد آنها می‌شود را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: مهم‌ترین بحث با توجه به سختی کار این است که حقوق پرستاران متناسب با سختی کارشان باشد.

وی افزود: انتظار ما از مسئولین وزارت بهداشت و درمان این است که توجه اساسی به اصلاح حقوق پرستاران داشته باشند تا از فشار مالی همکاران کم شود و اجرای تعرفه پرستاری به شکل صحیح انجام شود.

 

* عکس تزئینی است

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه