استاد دانشگاه در گفتگو با هشت‌دی:

افزایش ثبت‌نام‌کنندگان نشانه مشارکت گسترده در انتخابات است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، گفت: کسانی که در چند ماه اخیر در روند ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم از حق انتخاب‌شوندگی خویش بهره برده‌اند؛ نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر بوده که این مسئله نشان از مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیشرو خواهد بود.

افزایش ثبت‌نام‌کنندگان نشانه مشارکت گسترده در انتخابات است

 عمران علیزاده در گفتگو با  هشت‌دی با اشاره به برگزاری انتخابات در سال‌های گذشته، اظهار کرد: بعد از انقلاب هر زمانی که انتخابات در کشور ما برگزار شد؛ چون انتخابات نماد مردم‌سالاری در کشور ما است افراد و گروه‌هایی بنا به هر دلیلی که خودشان نمی‌خواستند در انتخابات شرکت کنند این ادعا را مطرح می‌کردند که در این دوره کسی در انتخابات شرکت نمی‌کند؛ اما اگر فقط روند انتخابات ۲۰ساله گذشته را بررسی کنیم؛ طبق آمار در پنج دوره گذشته انتخابات مجلس، میزان مشارکت‌کنندگان در استان گیلان همیشه بالای ۶۰ درصد بوده است و این نشان می‌دهد که وقتی به رأی اکثریت رجوع شود بالای ۶۰ درصد از مردم گیلان شامل افراد واجد شرایط در انتخابات مشارکت داشته‌اند.

وی به میزان مشارکت در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: این دوره از انتخابات از لحاظ مشارکت از میزان متوسط ۶۰ درصد عبور خواهد کرد به این علت که کسانی که در چند ماه اخیر در روند ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم از حق انتخاب‌شوندگی خویش بهره برده‌اند نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر بوده که این مسئله نشان از مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیشرو خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تصریح کرد: ملت دارای حقوق است از جمله اینکه نمایندگان به طور مستقیم و غیرمستقیم در تصمیم‌گیری‌های کشور دخالت دارند به‌علاوه اینکه جایگاه مجلس در قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد قوای سه‌گانه به‌خصوص قوه مجریه در رأس قرار دارد.

راه برون‌رفت در تغییر برخی از قوانین انتخابات است

علیزاده با اشاره به راهکارهای تبیین جایگاه انتخابات برای آحاد جامعه به‌خصوص نسل جوان، بیان کرد: راه برون‌رفت از مشکلات موجود در جامعه تغییر برخی از قوانین شرکت در انتخابات است؛ لذا از این طریق می‌توان با انتخاب چهره‌های جدید یا افرادی که قدرت تغییر در حکمرانی را دارند، اقدام کرد.

مشارکت‌کنندگان به‌ دنبال تغییر مدل حکمرانی و بهبود شرایط هستند

وی ادامه داد: افرادی که ترغیب به عدم شرکت در انتخابات می‌کنند درصدد تغییر نظام یا براندازی حکومت در کشور هستند؛ اما کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند به‌ دنبال تغییر مدل حکمرانی به سمت‌وسوی بهبود شرایط هستند.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: در انتخابات همواره الزام به انتخاب افراد جدید نیست؛ بلکه انتخاب افراد با دیدگاه‌های جدید است که این انتخاب می‌تواند شامل نمایندگان فعلی یا چهره‌های جدید باشد که برای نخستین‌بار انتخاب می‌شوند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه