معاون رئیس جمهور:

دولت سیزدهم بر رونق اقتصاد دریا تأکید دارد

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت سیزدهم بر رونق اقتصاد دریا تأکید دارد، گفت: بسیاری از کلان‌شهرهای دنیا در ساحل دریا قرار دارند این در حالی است که در کشورمان به‌رغم اینکه از سواحل طولانی برخوردار هستیم، استفاده چندانی از این ظرفیت نشده است.

دولت سیزدهم بر رونق اقتصاد دریا تأکید دارد

به گزارش هشت‌دی سید محمد حسینی در همایش طرح اعتلا با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از استادان و کارکنان دانشگاه‌های آزاد استان گیلان و قزوین و در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان واحد رشت، اهمیت تقویت حوزه اطلاع‌رسانی را مورد تأکید قرارداد و اظهار کرد: رسانه‌های معاند و ضدانقلاب هجمه سنگینی علیه دولت به راه انداخته و با استفاده از شگردهای مختلف تبلیغی و دروغ‌پراکنی تلاش می‌کنند با طرح موضوعات انحرافی افکار عمومی را از اقدامات دولت منحرف کرده و یاس و ناامیدی را در جامعه تسری دهند؛ لذا در چنین شرایطی انتظار می‌رود اساتید و دانشگاهیان با اشراف کامل به برنامه‌ها و دستاوردهای دولت مردمی و نظام اسلامی آن را به جوانان و آحاد مردم انتقال دهند.

اجازه ندهیم حقایق را به گونه دیگری منعکس کنند

 وی با اشاره به شیطنت رسانه‌های فارسی‌زبان در تقطیع سخنانش در خصوص برنامه هفتم برای تربیت ۵۰۰ هزار نیروی متخصص در حوزه اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی در طی ۵ سال، گفت: رسانه‌ای مانند ایران اینترنشنال با تقطیع و حذف کلمه «اقتصاد دیجیتال» از متن سخنرانی به‌زعم خود تلاش کرده نکته انحرافی را به مخاطبین خود القا کرده و بر اساس آن به جوسازی بپردازد؛ اما این‌گونه شگردهای خبرسازی نخ‌نماشده و در عصر ارتباطات نباید گذاشت حقایق را به گونهٔ دیگری منعکس کنند.

 معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اهداف برنامه هفتم توسعه، گفت: در این برنامه اهداف کمی و کیفی بر اساس سیاست‌های ابلاغی‌های رهبر معظم انقلاب و مسئله‌محوری مدنظر دولت بوده و راهکارهای رسیدن به این اهداف به‌دقت ترسیم شده است؛ مثلاً اگر رشد اقتصادی ۸درصدی و نرخ تورم تک‌رقمی پیش‌بینی‌شده، راهکارها و چگونگی دستیابی به این اهداف نیز تعیین شده است. دولت عزم جدی دارد تا عوامل تورم کنترل شود و در این راستا اختیارات لازم به بانک مرکزی داده شده تا بتواند از خلق پول بدون پشتوانه جلوگیری کند. زمانی که دولت سیزدهم کار خود را شروع کرد نرخ رشد اقتصادی ناچیز و تقریباً منفی بود و دولت در این مدت تلاش کرده تا با برنامه‌ریزی‌های مختلف نرخ رشد افزایش یابد.

 حسینی با اشاره به اهداف دولت در حوزه فرهنگ بیان کرد: اگر فرهنگ قرآنی و اسلامی گسترش و تعمیق یابد بدون تردید مشکلات اجتماعی کاهش خواهد یافت. در حوزه آموزش نیز دولت مصمم است مهارت‌آموزی را موردتوجه قرار دهد به‌نحوی‌که دانش‌آموزان و دانشجویان پس از فراغت از تحصیل حداقل در یک حرفه و صنعت مهارت داشته باشند.

 وی توجه دولت به رونق اقتصاد دریا را مورد تأکید قرارداد و گفت: بسیاری از کلان‌شهرهای دنیا در ساحل دریا قرار دارند این در حالی است که در کشورمان به‌رغم اینکه از سواحل طولانی در جنوب کشور برخوردار هستیم، استفاده چندانی از این ظرفیت نشده؛ بلکه در عوض صنایع بزرگ در فلات مرکزی بنا شده است و امروز ناچار، برای فعالیت این مراکز باید آب دریا را صدها کیلومتر با هزینه بسیار انتقال داد.

 معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظارت دولت بر عملکرد مدیران و توجه به موضوع ترک فعل گفت: در گذشته توجه چندانی به این موضوع نمی‌شد؛ اما امروز قوای سه‌گانه مراقبت و نظارت مستمر دارند که مدیران نه‌تنها وظایف خود را درست انجام دهند، بلکه ترک فعل هم صورت نگیرد.

 وی با اشاره به ضعف دستگاه‌ها در تبیین دستاوردها و اقدامات و لزوم تقویت اطلاع‌رسانی، اظهار کرد: انتظار است اساتید و نخبگان در این عرصه کمک کنند و ضمن ارتقای سطح اطلاعات خود از مسائل روز و اقدامات دولت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، عمرانی و سیاسی، آن را به روش‌های مناسب به اطلاع دیگران برسانند.

 حسینی در بخش دیگری از سخنان خود و در بخش پاسخ به سؤالات در پاسخ به درخواست افزایش دستمزدها و ارتقای جایگاه اساتید دانشگاه آزاد اظهار داشت: دولت به این مسئله و اهمیت رعایتشان و منزلت اساتید و کارکنان، توجه جدی داشته است و در این راستا به هر مقدار که توانسته و در حد امکانش بوده، اقدام کرده و البته دریافتی امروز اساتید و کارکنان در مقایسه با شهریور ۱۴۰۰ بهبودیافته است.

 معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره مسکن اساتید و اقدامات دولت در این زمینه گفت: در رابطه با مسکن اساتید و کارکنان دانشگاه و دانشجویان متأهل چنین تفاهم و تدبیر شده که از اراضی متعلق به برای تأمین این نیاز استفاده شود.

 حسینی در خصوص ضرورت تعمیق ارتباط مسئولین و مردم گفت: از ویژگی‌های نظام اسلامی و دولت مردمی این است که به حرف مردم توجه شود و رئیس‌جمهور به‌واسطه حضور مستمر در بین مردم و خواص در جریان مشکلات و مطالبات قرار دارد و البته لازم است این روحیه در تمام سطوح مدیریتی نهادینه شود. دولت تلاش می‌کند با اقداماتی همچون فروش نفت، برقراری تعامل گسترده با کشورهای مختلف و زمینه‌سازی برای صادرات و تعاملات اقتصادی، مولدسازی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، درآمدهای کشور را افزایش دهد و آن را در کنار رفع نیازهای روزمره مردم در مسیر اتمام طرح‌های نیمه‌تمام که در ۸ سال دولت قبل معطل‌مانده بود هزینه کند. دولت همچنین تأکید دارد که منابع بانک‌ها و درآمدهای حاصل از آزادسازی اموال بلوکه شده را به بخش تولید و اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی اختصاص یابد.

 وی در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات خاطرنشان کرد: استقبال گسترده از ثبت‌نام در انتخابات به‌گونه‌ای که یک رکورد محسوب می‌شود و حضور نامزدهای مختلف فرصت مغتنمی است که ایده‌ها و نقطه‌نظرات آنان در سطح جامعه مطرح شود و این موضوع می‌تواند، در ایجاد فضای شور و نشاط انتخاباتی مؤثر باشد.

 حسینی گفت: تبیین، ترویج و تهییج سه مرحله اقناع افکار عمومی برای مشارکت در انتخابات محسوب می‌شود در شرایط کنونی در مرحله تبیین قرار داریم و همه باید بااحساس مسئولیت در این عرصه حضور فعالی داشته و به ابهامات و سؤالاتی که در اذهان عمومی وجود دارد پاسخ دهند.

 معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس شورای اسلامی اهمیت مجلس و جایگاه تأثیر آن را مورد اشاره قرارداد و گفت: مجلس عرصه نظارت، قانون‌گذاری و همگرایی سازنده با دولت در اداره بهتر امور کشور است؛ لذا حضور افراد انقلابی، دلسوز و متخصص در مجلس می‌تواند در بهبود و ارتقای مدیریت امور کشور مؤثر باشد و امروز باید ابعاد این موضوع به‌خوبی به افکار عمومی تبیین شود.

 وی در پاسخ به سؤالی درباره نقش تحریم‌های ظالمانه در مشکلات کشور و راه‌های مقابله با آن گفت: بدون تردید تحریم موانع و محدودیت‌هایی برای کشور ایجاد می‌کند؛ اما مهم این است که به دنبال راهکارهای مؤثری برای بی‌اثر کردن آن باشیم این دولت به‌جای اتخاذ رویکرد تسلیم و التماس در برابر غربی‌ها که البته تجربه هم نشان داد که فایده‌ای هم ندارد باروحیه ما می‌توانیم و توجه توأمان به میدان و دیپلماسی، زمینه‌های عضویت کشورمان در سازمان شانگهای و بریکس و تعامل حداکثری با کشورهای دوست و همسایه را فراهم کرده است که هر کدام می‌تواند در خنثی‌کردن تحریم‌ها مفید باشد.

 حسینی گفت: متأسفانه در دوره گذشته رابطه کشورمان حتی با کشوری مثل تاجیکستان که از اشتراکات فرهنگی، تاریخی و تمدنی فراوانی با آن برخوردار هستیم به‌شدت ضعیف شده بود و به‌خاطر مخالفت همین کشور امکان عضویت در سازمان شانگهای را نداشتیم؛ لذا در همین راستا اولین سفر آیت‌الله رئیسی به تاجیکستان انجام شد و پس از آن زمینه عضویت کشورمان در سازمان شانگهای فراهم شد.

 معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره حوادث غزه و جنایات رژیم صهیونیستی گفت: هزاران انسان بی‌گناه به‌ویژه زنان و کودکان در روزهای اخیر با بمباران وحشیانه صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند و در مقابل آن کشورهای غربی و مدعیان حقوق بشر نه‌تنها این جنایت ضد بشری را محکوم نمی‌کنند؛ بلکه یکی پس از دیگری به دیدار نتانیاهو می‌روند و حمایت‌های همه‌جانبه‌ای برای سر پا نگه‌داشتن این رژیم جعلی انجام می‌دهند این اتفاقات ماهیت واقعی نظام سلطه و مدعیان حقوق بشر را مقابل دیدگان افکار عمومی جهان قرار داده است. صهیونیست‌ها شکست جبران‌ناپذیری متحمل شدند و از سر استیصال به بمباران مناطق غیرنظامی و کشتار مردم بی‌گناه روی آورده‌اند اما مردم غزه و فلسطین اراده کرده‌اند که در مقابل صهیونیست‌ها مقاومت و ایستادگی کنند.

 حسینی افزود: مردم غزه حدود ۱۶ سال است که در یک باریکه محدود در محاصره کامل قرار دارند و ارتباطی با دنیا ندارند و در این مدت به بهانه‌های مختلف مورد حمله ددمنشانه صهیونیست‌ها قرار داشته‌اند و امروز آگاهانه راه مبارزه و ایستادگی در مقابل صهیونیست‌ها را برگزیده‌اند و با حمله پیش‌دستانه ابهت پوشالی آنها را آشکار کردند.

 وی در پاسخ به سؤالی درباره استفاده از ظرفیت جوانان گفت: یکی از افتخارات دولت مردمی این است که در مجموعه هیئت دولت نیروهای جوان و انقلابی حضور دارند و دولت ضمن توجه به استفاده از تجربه پیشکسوتان بر استفاده از ابتکار، خلاقیت و نیروی جوانی تأکید دارد.

 انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه