هشت‌دی گزارش می‌دهد:

سیل همدلی در آستارا + فیلم و عکس

بارش بی‌سابقه باران که از شامگاه روز یکشنبه ۲۶ شهریور در آستارا آغاز شد؛ منجر به آبگرفتگی معابر و خیابان‌های این شهر شد و زندگی بخش زیادی از مردم این شهرستان را مختل کرد. در ادامه روایتی از وقوع سیل در آستارا و روند رسیدگی به مردم سیل‌زده این دیار را می‌خوانید.

سیل همدلی در آستارا + فیلم و عکس

به گزارش هشت‌دی بارش بی‌سابقه باران از شامگاه یکشنبه ۲۶ شهریور در شهرستان آستارا آغاز شد. بارشی که ظرف چند ساعت منجر به آب‌گرفتگی معابر و خیابان‌های این شهر شد و زندگی مردم آستارا را مختل کرد.

 حجم بارش به قدری بود که صبح روز دوشنبه مردم و مسئولین شهرستان را غافلگیر کند.

 

بیشتر بخوانید:

 

 فرماندار آستارا دراین‌رابطه می‌گوید: میزان بارش بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر پیش‌بینی شده بود و ستاد بحران در آماده‌باش کامل بود؛ اما از ساعت ۲۰ روز یکشنبه ۲۶ شهریور بارندگی شروع شد و از ساعت ۳ تا ۶ بامداد ظرف ۳ ساعت حدود ۱۳۵ میلی‌متر بارش داشتیم که این حجم و گستردگی در چندین سال اخیر، بی‌سابقه بوده است.

 روز دوشنبه دیگر آستارا غرق در آب شده بود. پل روستای سیبلی آستارا که از پل‌های مواصلاتی استان است در پی بارش شدید باران و وقوع سیل تخریب شد؛ موضوعی که علاوه بر مردم آستارا بخشی از مسافرانی که به این منطقه سفرکرده بودند را نیز درگیر کرد.

جایگزینی یک مسیر جدید تراتزیتی در پی تخریب پل سیبلی آستارا

 مسئولان مربوطه برای حل این معضل بار ترافیکی جاده‌های اطراف را تغییر دادند. رئیس پلیس‌راه گیلان دراین‌رابطه گفت: برای تسهیل و ایمنی در عبور و مرور، خیابان فارابی به‌صورت موقت جایگزین مسیر پل سیبلی آستارا برای تردد خودروهای سنگین ترانزیتی شد و تردد خودروهای سبک در مسیر پل بدون مشکل جریان دارد.

 معضل دیگری که در پی وقوع سیل مردم منطقه را با چالش مواجه کرد، آب‌گرفتگی منازل و معابر عمومی است. بخش زیادی از شهرستان آستارا دچار آب‌گرفتگی شد.

 در همین رابطه تمام نیروهای امدادگر و خدمات‌رسان در کمترین زمان ممکن پای‌کار آمدند از نیروهای هلال‌احمر گرفته تا نیروهای نظامی و انتظامی، نیروهای سپاه و بسیج و گروه‌های جهادی نیز همچون همیشه عرصه‌های کمک به مردم حضوری فعال داشتند.

میثم الوان‌پور شهردار آستارا دراین‌رابطه در گفتگو با هشت‌دی، اعلام کرد: در منطقه خلیل‌آباد، کشاورز، شالیزار، رستمیان و کمربندی سه‌راه ویرمونی شهرستان آستارا شاهد میزان بارندگی بسیار شدید بوده است و در آب‌گرفتگی منازل و اثاثیه مردم از معضلات اصلی این محلات است.

وی همچنین از مسئولان ارشد استانی خواست برای کمک به مردم منطقه نیرو و کمک بیشتری ارسال کنند.

 موضوعی که در دستور کار استانداری گیلان قرار گرفت؛ مسعود کاظمی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان دراین‌رابطه گفت: به جهت کمک‌رسانی به سیل‌زدگان آستارایی امکانات موردنیاز شامل جیره خشک موردنیاز، آب‌معدنی و دیگر مایحتاج و از باب لجستیکی ۱۰ قایق ۵ نفره از هلال‌احمر با تجهیزات کامل از جمله موتور و پمپ تخلیه آب برای خدمت‌رسانی به منازل درگیر آب‌گرفتگی و امکانات دستگاه‌های مرتبط (راهداری، پلیس‌راه و..) در حال ارائه خدمات هستند.

از اسکان ۳۰۰ خانوار تا توزیع ۱۴۰۰ بسته غذایی

 هادی سلیمی مدیرعامل هلال احمر گیلان نیز با بیان اینکه تاکنون ۱۲ تیم عملیاتی از شهرهای آستارا، بندر انزلی، تالش، رضوانشهر و تیم‌های واکنش سریع جمعیت استان با توان ۶۰ نفر به همراه ۱۱ دستگاه خودروی عملیاتی و پشتیبانی، ۱۸ دستگاه موتورپمپ تخلیه آب، ۴ دستگاه قایق جیمینی، ۳ دستگاه خودروی باری در حال امدادرسانی هستند. اضافه کرد: این تیم ها از همان لحظات اولیه در مناطق مذکور حضور داشته و مشغول امدادرسانی و همچنین تخلیه آب از منازل و سطح شهر با هماهنگی مدیریت بحران استان هستند.

 وی با بیان اینکه ۹ منطقه امدادرسانی در مناطق سیل‌زده غرب گیلان طراحی شده است، گفت: ۳۰۰ خانوار آستارایی در مساجد و حسینیه‌های شهر به‌صورت اضطراری اسکان داده شدند.

 مدیرعامل هلال‌احمر گیلان همچنین از توزیع حدود یک هزار و ۴۰۰ بسته غذایی به مناطق سیل‌زده استان خبر داد و تصریح کرد: حدود ۲ هزار و ۲۰۰ پتو بین سیل‌زدگان غرب گیلان در روزهای اخیر توزیع شد.

 نعمت یاورپور شهردار لوندویل نیز در گفتگو با هشت‌دی، گفت: بیشترین آب‌گرفتگی در منطقه نوخال، دانش و سهراب محله است و به‌علاوه پل آب‌نما این شهر در پی وقوع سیل تخریب شده است.

 وی با اشاره به وضعیت نامساعد برخی محلات لوندویل در پی وقوع سیل، تصریح کرد: نیروهای امدادی در حال کمک و یاری به مردم هستند؛ اما بااین‌وجود چندین محله وضعیت خوبی ندارند.

 یاورپور افزود: خوشبختانه خسارت جانی گزارش نشده است و در صورت نیاز برای اسکان اضطراری با هلال‌احمر هماهنگ شده؛ لذا بیشترین خسارت به انبارهای کشاورزی مردم بوده است.

سپاه در خدمت مردم آستارا

بهزاد قنبری فرمانده سپاه آستارا در گفتگو با هشت‌دی به تلاش گروه‌های جهادی، بسیجی و سپاهی در مناطق سیل‌زده این شهرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نیروها در حال فعالیت در راستای پاک‌سازی معابر شهری و منازل مردم از گل و لای حاصل از سیل هستند، همچنین اقلام مورد نیاز مردم نیز توسط امدادگران توزیع می‌شود.

 

فرمانده سپاه آستارا در ادامه تصریح کرد: طی روزهای گذشته نیز در جلسات سازماندهی‌شده، اقداماتی در راستای مدیریت سیل صورت گرفت.

قنبری تصریح کرد: سپاه، بسیج و جهادگران تمام تلاش خود را در حوزه کمک به مسافران، اسکان مردم، تهیه و توزیع آب و غذای گرم به کار گرفتند و هم‌اکنون نیز در حال پشتیبانی امور هستند.

در ادامه ویدیو و تصاویری از خدمات‌رسانی نیروهای جانفدای سپاه و بسیج در یاری‌رساندن به مردم سیل‌زده آستارا و تالش را مشاهده می‌کنید.

 

غیرت جوانان رشتی در کمک به مردم سیل‌زده آستارا

از سویی دیگر گروه‌های جهادی نیز همچون همیشه پای‌کار کمک به مردم سیل‌زده آستارا هستند. علاوه بر گروه‌های جهادی غرب گیلان جوانانی از شهر رشت نیز خود را به آستارا رساندند تا با پخت غذای گرم، قوت قلب این مردم غیور باشند.

 

 

در ادامه ویدئوهایی از تلاش ارگان‌های امدادگر و خدمات‌رسان به مردم سیل‌زده آستارا را مشاهده می‌کنید:

پاک‌سازی منازل و معابر عمومی آستارا توسط شهرداری آستارا با همراهی آتش‎‌نشان شهر رشت

 

پاک‌سازی معابر از گل و لای توسط شهرداری بندر آستارا

 

 

طبخ غذای گرم برای سیل‌زدگان آستارایی توسط گروه جهادی شهید گمنام هیئت رزمندگان اسلام

 

 

پیگیری معاون اول رئیس جمهور از وضعیت سیل‌زدگان آستارایی

در پی بارش‌های بی‌سابقه و وقوع سیل در شهرستان آستارا و مناطق هم‌جوار، محمد مخبر در تماسی تلفنی با استاندار گیلان آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده را جویا شد و بر امدادرسانی سریع به حادثه‌دیدگان تأکید کرد.

همچنین وزیر کشور به دستور رئیس جمهور به گیلان سفر کرد تا در جریان آخرین وضعیت سیل‌زدگان غرب گیلان قرار بگیرد.

احمد وحیدی در بدو ورود به گیلان از روستای سیل‌زده کانرو و پل تخریب‌شده سیبلی آستارا بازدید کرد.

پل سیبلی آستارا به‌زودی بازسازی می‌شود

وزیر کشور در این بازدید تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مسائل مهم شهرستان، پل تخریب‌شده سیبلی است که ان‌شاءالله به همت وزارت راه و سازمان راهداری به‌زودی مشکل آن برطرف و حمل‌ونقل اصلاح می‌شود.

خسارت وارده به مغازه‌ها و باغات آستارا جبران می‌شود

 وحیدی در خصوص خسارات وارده به مغازه‌ها و باغات شهرستان آستارا، گفت: خسارات مذکور ارزیابی و کمک‌های لازم دراین‌رابطه انجام می‌شود.

 وزیر کشور به اقدامات مهمی همچون برطرف‌کردن مشکل برق و آب اشاره و بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر قطعی برقی در این منطقه وجود ندارد، دررابطه‌با تأمین آب، برخی از مناطق مشکلی ندارند و مناطقی دیگر که لوله‌کشی آنها در این سیلاب خسارت‌دیده باید لوله‌کشی ازدست‌رفته ترمیم شود که این مورد در دستور کار قرار گرفته است.

 وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: با بازدیدی که از منطقه به عمل آمد جمع‌بندی نهایی صورت می‌گیرد تا کارها با سرعت بیشتری پیش رود.

 

 

آنچه مشخض است وضعیت شهرستان آستارا در حال حاضر از وضعیت بحرانی خارج شده و روند رسیدگی به امور مردم سیل‌زده در حال انجام است اما آنچه که در پی هر حادثه طبیعی اهمیت دارد؛ دست در دست هم دادن مردم و مسئولان برای خروج از بحران است و اینجاست که آدمی نشان می‌دهد چندمرده حلاج مشکلات خواهد بود.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
با سلام قسمت اول خبر به نظر اشتباه است و جایگزینی خیابان فارابی بجای پل بلوار سفیر است. جهت راه اندازی پل سیبلی درخواست می شود مهندسی ارتش یا جهاد پل معلق نظامی نظیر مناطق عملیاتی احداث کنند
بسیجی اشکان شریفی
ضمن تشکر و خدا قوت خدمت پاسداران بسیجیان و مسولین عزیز همیشه در صحنه که در مواقع بحرانی چه سیل چه زمین لرزه و.....در کنار مردم به صورت جهادی در حال خدمت رسانی هستند سپاه حافظ جان و مال مردم با تشکر
علی
عالی و جامع
توحید
خلاصه اینا که همشون حرفه مردم‌خسارت دیدن باید جبران شه
محمد عزتی
خدا قوت ‌و افرین
مظلوم
سیل هم کار خودشونه 😁
من؟؟ در پاسخ به مظلوم
کار کی ؟ میشه توضیح بدی؟ کی مثلا؟
ناشناس در پاسخ به مظلوم
خیلی هم خوب و عالی جامع و کامل . خسنه نباشید
صابر بیابانی در پاسخ به مظلوم
شهردار و شورای شهر باید پاسخگو باشند به نظرم باید جواب بدهند؟ فرماندار باید پاسخ بده ؟ نماینده باید بگه چرا سه روز اول نبود؟
بی پول در پاسخ به مظلوم
بی پولی بد دردیه
در حاشیه