اتهام‌زنی نیوزیلند علیه چین، روسیه و ایران

سرویس اطلاعاتی نیوزیلند در گزارشی مدعی شد که چین، ایران و روسیه به‌دنبال مداخله خارجی در این کشور هستند و ظرفیت آسیب‌رسانی بالایی دارند.

اتهام‌زنی نیوزیلند علیه چین، روسیه و ایران

به گزارش هشت‌دی، به نقل از روزنامه تایم، سرویس اطلاعاتی نیوزلند، چین را عامل اصلی مداخله خارجی در منطقه اقیانوس آرام جنوبی اعلام کرد. این نهاد اطلاعاتی نیوزیلند تعداد کشورهای مداخله کننده در امور منطقه اقیانوس آرام جنوبی را انگشت‌شمار دانست اما در عین حال توانایی آنها برای ایجاد آسیب را قابل توجه خواند.

در این گزارش مهمترین هدف حملات پکن، جوامع چینی حاضر در نیوزیلند ذکر شده است. سرویس اطلاعاتی نیوزیلند با اعلام نگرانی در این خصوص خاطرنشان کرده است که هرگز نمی‌خواهد با انتشار این گزارش روابط نزدیک خود را با پکن تحت‌الشعاع قرار دهد، اما نگران جاه‌طلبی‌های آن در اقیانوس آرام است.

دولت ولینگتون هفته گذشته و پیش از انتشار این گزارش اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در نیروی دفاعی را افزایش می‌دهد و باتوجه‌به تلاش چین برای نفوذ بیشتر در منطقه اقیانوس آرام جنوبی، از منافع خود حافظت خواهد کرد.

سرویس اطلاعاتی نیوزیلند در گزارش خود تأکید کرده است که باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی این کشور در اقیانوس هند و آرام و پیوندهای آن با سایر کشورهای منطقه، توجه سرویس‌های اطلاعاتی خارجی که به‌دنبال اطلاع از سیاست و استراتژی دولت ولینگتون هستند، جلب می‌شود.

این نهاد اطلاعاتی مدعی است که ایران و روسیه نیز به‌دنبال مداخله خارجی در منطقه اقیانس آرام جنوبی هستند و ظرفیت آسیبرساندن به ساختارهای حکومتی، دموکراسی و انسجام اجتماعی نیوزیلند را دارند. این سرویس اطلاعاتی در گزارش خود ادعا کرده است که ایران از طریق مداخله اجتماعی ازجمله نظارت و ارائه گزارش در مورد جوامع ایرانی و گروه‌های ناراضی در نیوزلند فعال است. در این گزارش روسیه نیز به راه‌اندازی کارزارهای بین‌المللی اطلاعات نادرست با هدف اثرگذاری بر نظرات برخی نیوزیلندیها متهم شده است.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه