وزیر امور خارجه روسیه خبر داد:

عزم روس‌ها برای اجرای راه‌آهن رشت به آستارا

 وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به همکاری دو کشور در احداث راه‌آهن رشت – آستارا و باتوجه‌به انجام تمام تشریفات داخلی اجرای این توافق از سوی روسیه، بر عزم کشورش برای تسریع در اجرای این طرح توسعه همکاری‌ها بین دو کشور تأکید کرد.

عزم روس‌ها برای اجرای راه‌آهن رشت به آستارا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امشب (سه‌شنبه) پنجم دی‌ماه و برای دومین بار ظرف پنج‌روز گذشته تلفنی گفتگو کردند.

تحولات مربوط به قفقاز جنوبی از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان، آخرین وضعیت همکاری‌ها و روابط دوجانبه و برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود.

امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با اشاره به تحولات جاری در قفقاز، از روند مذاکرات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار استقبال و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از تثبیت صلح و ثبات در منطقه تأکید کرد.

سخنگوی کرملین (کاخ ریاست‌جمهوری روسیه) امشب نسبت به توافق صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز خوشبینی کرد «دیمیتری پسکوف» سه‌شنبه‌شب گفت که دو کشور آماده نهایی کردن پیمان صلح هستند.

امیرعبداللهیان همچنین امشب با همتای آذربایجانی خود تلفنی گفت‌وگو و بر ادامه تلاش‌های سازنده ایران برای برقراری صلح پایدار بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تأکید کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان با تبریک به جمهوری اسلامی ایران برای امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، آن را گام بسیار مهمی در توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با روسیه و کشورهای عضو این اتحادیه خواند.

وی بار دیگر اعلام کرد که روسیه صمیمانه و صادقانه و بدون قیدوشرط به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد و این موضع غیرقابل‌تغییر فدراسیون روسیه است.

لاوروف جمعه نیز در پی بیانیه نشست مراکش با حضور کشورهای عربی و روسیه و طرح ادعاهای بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی با امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرده بود. این بیانیه به احضار کاردار روسیه به وزارت خارجه ایران در غیاب سفیر این کشور و تسلیم یادداشت اعتراضی ایران نیز منجر شد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به همکاری دو کشور در احداث راه‌آهن رشت – آستارا و باتوجه‌به انجام تمام تشریفات داخلی اجرای این توافق از سوی روسیه، بر عزم کشورش برای تسریع در اجرای این طرح توسعه همکاری‌ها بین دو کشور تأکید کرد.

احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر از دیگر مباحثی بود که وزرای خارجه ایران و روسیه در این تماس تلفنی بر آن تأکید کردند.

امیرعبداللهیان و لاوروف اخیراً و در حاشیه نشست وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر در مسکو با یکدیگر دیدار کرده بودند.
انتهای خبر/

منبع: وزارت امور خارجه

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه