طالبان، مهیای جنگ با ایران می‌شود؟

برگزاری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی به نقل از منبعی ناشناس نوشت گروه طالبان افغانستان خود را آماده جنگ احتمالی با ایران بر سر مناقشه آب می‌کند.

طالبان، مهیای جنگ با ایران می‌شود؟

  به گزارش هشت‌دی پس از هشدار چند ماه پیش ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران مبنی بر رعایت حقابه ایران از سوی طالبان، یکی از چهره‌های سرشناس طالبان در واکنش به هشدار رئیس‌جمهوری ایران در ویدئویی تمسخرآمیز یک ظرف آب ۲۰ لیتری به او تقدیم کرد و به رئیسی گفت که از اولتیماتوم دادن دست بردارد.

 حدود یک هفته بعد، درگیری در مرز آغاز شد و دو پاسدار ایرانی و یک عضو طالبان کشته شدند. یک فرد مطلع می‌گوید در آن زمان طالبان خود را برای جنگ آماده می‌کرد و هزاران سرباز و صدها بمب‌گذار انتحاری را برای درگیری احتمالی با ایران، به منطقه گسیل کرد.

 ایران استدلال می‌کند که طالبان پس از بازگشت به قدرت، عرضه آب را کاهش داده و مفاد معاهده هیرمند را در موضوع تأمین حقابه ایران، رعایت نمی‌کند. طرف طالبان نیز با رد این ادعا می‌گوید خشکسالی دلیل عدم ارائه آب به ایران است.

 اما به نوشته بلومبرگ، درحالی‌که مقامات دو طرف عموماً راه دیپلماسی و گفتگو را برای حل موضوع پیشنهاد می‌دهند، اما طالبان هم‌زمان خود را برای یک جنگ احتمالی با ایران آماده می‌کند.

 منبعی که نخواسته نامش فاش شود می‌گوید از زمان آغاز بحران آب با ایران در چند ماه اخیر، طالبان علاوه بر گسیل سربازان و بمب‌گذاران انتحاری خود به منطقه، در نظر دارد از صدها جنگ‌افزار برجای‌مانده آمریکایی در افغانستان در صورت بروز یک جنگ احتمالی استفاده کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه